מצרים בלהבות - מפקד לשעבר במודיעין המצרי: "מובארק לא יהסס להבעיר את כל המדינה"

(עדכונים שוטפים) - דיווח: שליח "אל-ערביה" במצרים נחטף ■ שני המחנות משתמשים בנשק חם, חרבות, אלות ואבנים - תוצאה: מאות פצועים ■ אל-בראדעי: "זה עימות בין 85 מיליון שוחרי חירות ודיקטטור אחד" ■ אובמה: "יש לכלול את 'האחים המוסלמים' בפוליטיקה המצרית"

ביום התשיעי למהומות במצרים (ד') ניכרת הסלמה מדאיגה ברמת האלימות בכיכר א-תחריר בקהיר. במקום נקצבו שני מחנות גדולים: מתנגדי מובארק ותומכיו. הכיכר, סמל המאבק בימים האחרונים, הפכה לזירת התגוששות בין הצדדים, כאשר מתנגדי ותומכי המשטר מפגינים אלה מול אלה, והמשטרה לא נוכחת במקום.

יתרה מכך: הכתבים הזרים, שדיווחו מהכיכר בהמוניהם בחופשיות בימים הראשונים למהומות ולקחו חלק חשוב בהפצת המסר של מתנגדי מובארק, הפכו למטרה בשעות האחרונות, עם כניסתם לכיכר של תומכי ראש הממשלה המצרי. תומכי מובארק רואים בכל עיתונאי איום, ומנסים לפגוע פיזית באנשי התקשורת. צוות רשת אל-ערביה, למשל, נאלץ לראות איך שוברים ומרסקים את הציוד והמצלמות שלו, לפני שהוכה נמרצות בידי תומכי המשטר הקיים. בסביבות שעה 20:00, עלה מבזק ברשת אל-ערביה, לפיו השליח הבכיר של הרשת, אחמד אל-עבאדללה נחטף על ידי תומכי מובארק. לפי עדות של עיתונאית שהייתה לידו: "הם באו שאלו אותו אתה אחמד מאל-ערביה, ענה להם שכן, ואז הם פשוט חטפו אותו בכוח".

יריות נשמעו היום ברחובות קהיר בין הצדדים הניצים במסגרת העימותים פיזיים שפרצו בין המפגינים. הצדדים משתמשים גם באלות, אבנים ומקלות בהתגוששות האלימה. הצבא עומד מנגד ולא מתערב.

בתגובה להסלמה ברחובות מצרים, אמר מוחמד אל-בראדעי: "מה שקורה היום במצרים, זה עימות בין 85 מיליון אזרחים שוחרי חירות, ודיקטטור אחד שמתעקש לשמור על שלטונו".

בשיחה עם רשת אל-ג'זירה, אמר מפקד לשעבר במודיעין הצבאי המצרי: "לחוסני מובארק לא יהסס להבעיר את כל המדינה - אם יצטרך", והוסיף כי הוא לא פוסל האפשרות שבה הצבא יצטרף לכוחות המפגינים על מנת להבטיח יציאה מיידית של מובארק מתפקידו.

ההמונים נסו ברחובות היום בתחושת כאוס, כשהם אוחזים בנשק קל. כמה מהמפגינים תומכי מובארק, רכובים על גמלים, אוחזים בגרזנים וחרבות ומאיימים על המפגינים נגד השלטון בטענה שהם "הרסו את מצרים". מהתרשמות כתבי "גלובס" בשטח, ברחובות מסתובבים כעת יותר אנשים מאשר בימים קודמים.

לפי דיווחים באל-ג'זירה, מובארק הוא זה שמסית את האנשים שמתפרעים ותוקפים את המפגינים. הרשת עוד דיווחה כי המפגינים משתמשים בחומות מגן אנושי על מנת למנוע כניסת תומכי מובארק לכיכר אל-תחריר. עיתונאי בשם מוחמד חסן העביר קריאה הומניטרית דרך רשת אל-ג'זירה: "מה שקורה בכיכר אל-תחריר היום זה שפיכות דמים".

לפי דיווח ברשת BBC, מובארק משחרר אסירים במטרה להסית את המהומות, ולהפוך אותם ליותר אלימים.

עוד תקרית אלימה נרשמה מול בניין הטלוויזיה, שם תקפו תומכי מובארק את המפגינים נגד השלטון בצרחות: "מצרים היא האמא ומובארק הוא האבא. אתם הורסים לנו את המדינה והופכים אותנו לאיראן".

אחת התומכות במובארק, שרה עלי בת 28, אמרה ל"גלובס": אנחנו מרגישים שהעולם לא שומע אותנו. אם על סמך שני מיליון מפגינים מתוך 84 מיליון מצרים, וכמה ציוצים בטוויטר, הנשיא אובמה משחרר הצהרה כמו ששיחרר ומשנה את עתידה של מצרים - הוא כנראה לא יותר מדי טוב במתמטיקה".

המפגינים נגד מובארק טוענים כי ביום שישי הקרוב תיערך ההפגנה הגדולה ביותר עד כה כנגד המשטר, "בה נוכיח כי העמדה שלנו היא עמדת הרוב, שרוצה את מובארק מחוץ למצרים ועכשיו, ומבין שזו הדרך היחידה להגיע לדמוקרטיה".

בתוך כך, לאחר ימים ארוכים של השבתה, חזר לפני בצהרי היום האינטרנט למצרים. חצי יממה לאחר נאומו של מובארק החליט, ככל הנראה, השלטון לאפשר לפעילים הפוליטיים השונים לחדש את פעילותם ברשתות החברתיות. על רקע המחלוקת והדיון ברחובות קהיר לאפשר למשתמשי הרשת לשוחח ביניהם ולהתארגן באמצעות הרשת. בשלב זה פעילה רשת הפייסבוק ואילו הג'ימייל, מבדיקה שערך "גלובס", עדיין אינו עובד. רשת הטוויטר גם כן עדיין לא חזרה לפעילות מלאה.