מיוחד: עולם הרופאים משתנה עם הטאבלט והטלפון החכם

בשניות הם יכולים לצפות לצד מיטת החולה בכל המידע הרפואי שנצבר עליו, כולל צילומים והדמיות בווידיאו, וגם להתייעץ עם קולגות בחו"ל ■ "לעבוד בלי טאבלט זה כמו לעבוד בלי גוגל"

ערוצי המדיה החדשים צפויים לשנות לא רק את עולמם של החולים והבריאים המודעים לעצמם, אלא לא פחות מכך, את עולמם של הרופאים והצוות הרפואי.

מנקודת מבטם של אלה, שלוש מגמות עיקריות עומדות על סף הדלת: מעבר לגיליונות פציינט ממוחשבים; הרשומה הרפואית הלאומית; והנגישות הרבה יותר לייעוץ ומערכות מומחה ממקום הרופא ליד מיטתו של החולה.

"קבל מיקלד לאנטיביוטיקה"

בבתי החולים בישראל כיום, חלק מן המידע הרפואי עדיין נכתב על גיליונות נייר. זאת, למרות שבית החולים עצמו ממוחשב וכל המידע מהבדיקות השונות שמבוצעות בפציינט - כולל צילומים והדמיות בווידיאו - נאגר בתיק האישי של אותו מטופל במערכת המרכזית של בית החולים.

הרופאים מסתובבים כיום בעיקר עם לפטופ, שהשימוש בו הוא לא רק כדי להתחבר למערכת המידע ולפרטים על הפציינט, אלא גם להיות נגיש בזמן אמת למידע מכל העולם.

השלב הבא והצפוי אחרי הלפטופ הוא מעבר של הרופאים לשימוש בטאבלטים (מחשבי לוח). זאת, לאחר שנים שבהן דובר על מעבר מחשבי כף יד - אך הטכנולוגיה החדשה הופיעה עוד לפני שהמעבר הושלם.

מחשב הלוח נחשב לנוח יותר מלפטופ לשימוש בעמידה או בהליכה. מחשבי הטאבלט היום מציעים גם רזולוציה גבוהה, שהיא חיונית כאשר משתמשים במערכת כדי להתבונן בתמונות ובהדמיות של גופו של הפציינט. השבוע גם התקבל לראשונה אישור ה-FDA, רשות המזון והתרופות בארה"ב, לתוכנה לצפייה בצילומי הדמיה רפואית בטאבלט, לאחר שהרזולוציה הוגדרה על-ידי הרשות כגבוהה מספיק.

"יש עדיין בעיות עם האייפד. הוא לא נכנס בכיס של החלוק", אומר פרופ' שלומי קונסטנטיני, מנהל המחלקה לנוירו-כירורגיית ילדים בביה"ח "דנה". בארה"ב כבר החלו לתפור חלוקים ייעודיים שבהם מחשב כזה דווקא יכול להיכנס. עוד חיסרון במוצר יהיה מחירו, שהוא עדיין גבוה יחסית ללפטופים פשוטים ולמחשבי כף היד הוותיקים.

מספר חברות כבר החלו לפתח טאבלטים מיוחדים לשוק הרפואי, שעיקר ההבדל בינם לבין מחשבי הלוח הקלאסיים הוא בתוכנה המותקנת עליהם ובמרכזיות של עט עם לוח, בנוסף לממשק המגע הקלאסי.

הטאבלטים הללו יהיו מקושרים למערכות המחשוב המרכזיות של בית החולים, כדי שניתן יהיה לקרוא כל מידע קיים על החולה ולהשתמש בו בזמן אמת. בנוסף, כל מידע חדש ייכתב ישירות לתוך הרשומה של החולה בבית החולים, תוך חיסכון בזמן.

"האייפד וגם הiPhone (אייפון) הם כלי עבודה עבורי", אומר ד"ר ניר כהן, מנהל מחלקת האורתופדיה בבית החולים מעייני הישועה. "אני מסוגל להתחבר למערכת בית החולים ולהיכנס לתיקי החולים בכל רגע. יש לכך גם חסרונות כמובן - אני זמין 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע".

לדבריו, הגאדג'טים החדשים העלו את הרמה מבחינת איכות התמונה בנגישות מרחוק. "לפעמים בטלפון מסוים רואים בבירור שבר ובטלפון אחר לא רואים אותו בכלל", הוא מדגים. "אם התמונה איכותית - אני יכול להשתמש במכשיר כעזר בתפקידי כמנהל. אחרי שהצוות סיים ניתוח אני יכול להיכנס ולראות את התמונות. אני לא חייב לשאול אותם או לחכות להגיע לבית החולים".

כהן נזכר כי בעבר, כמתמחה, "אם התוצאה של הניתוח לא הייתה נראית לי והייתי מתלבט אם דרוש תיקון, הייתי קורא לכונן ורק אז היינו מחליטים ביחד מה לשנות או אם להעיר את הפציינט. זמן ההגעה של כונן בישראל הוא 30-40 דקות. אם הכונן יכול לראות את התמונה ולהגיד לי שהכול בסדר - נחסכת חצי שעה של הרדמה מיותרת".

לדבריו, במעייני הישועה יש מערך מחשוב כמעט מלא - התיקים הרפואיים, הליך הביקור, הקבלה, השחרור, דו"ח הניתוח וההוראות של הרופא. "אין נייר, אולי רק לטופס ההסכמה, ובשלב כלשהו גם הוא יוחלף בחתימה דיגיטלית".

בית החולים הקצה אייפד למנהלים, לסגני המנהלים, לאחיות ולכוננים. אצל הרופאים האחרים, הביקור מתבצע על מחשב נייד שמונע על עגלה.

"קל לסחוב מחשב לוח, קל לסובב אותו כדי להראות תמונה או פיסת מידע לחולה. האייפד הוא קטן, נגיש וסקסי, ומיועד לא רק לבית החולים. אז לא אכפת לי לסחוב אותו איתי וכך אני הופך לזמין תמיד", הוא מוסיף.

ענן המידע של החולה

מערכות המחשוב של בתי החולים כיום אינן קשורות לאלה של המרפאות הרפואיות הפרטיות או למערכות המחשוב של קופת החולים - אלא אם זהו בית חולים של הקופה.

"חלק מבתי החולים בארה"ב כבר מאפשרים לרופאים הפרטיים גישה דרך הטאבלט למאגר של החולה בבית החולים. במידה ואותו רופא טיפל בחולה כשהיה מאושפז", אומר ד"ר איציק לוי, מומחה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא תל השומר.

בעתיד, הכוונה היא למזג את כל מקורות המידע על החולה לאתר אחד - צילומי רנטגן, קריאות מכשירים ובדיקות מעבדה - ולתת לחולה בעצמו את האחריות לכך.

הרפורמה בתחום הבריאות של נשיא ארה"ב ברק אובמה, כוללת 2 מיליארד דולר שמושקעים אך ורק במחשוב המערכת הרפואית. המחשבה היא, כי כך ניתן לחסוך בכוח אדם ובכסף, ולשפר תוצאות של תהליכים רפואיים באופן שיחסוך עוד יותר כסף - צו השעה לכלכלת ארה"ב, שקורסת תחת נטל עלויות הבריאות הגבוהות ביותר בעולם, ללא תמורה בצד התוצאה.

כבר היום בבתי החולים נצבר על כל מטופל הרבה יותר מידע ממה שנהוג לחשוב. "ניתוחים רבים מבוצעים תחת הנחיה של מכשיר הדמיה או של מצלמה בתוך סיב אופטי", אומר קונסטנטיני. "אנחנו שומרים את קטעי הווידיאו מכל פרוצדורה כזו. אם כבר נכנסנו לתוך הפציינט או ביצענו הדמיה, חבל שלא יהיה לנו כמה שיותר מידע על המתרחש בתוך גופו".

"השאלה היא איך לשמור על סודיות המידע", אומר לוי ואומרים גם אזרחי ארה"ב. כרגע זו שאלה ללא תשובה, מלבד זו שאומרת "גם תיק רפואי מנייר אפשר לגנוב".

סוגיה נוספת היא: אם כל מחשבי הלוח יהיו בעלי תקשורת סלולרית, על איזו עוצמת קרינה אנחנו מדברים במרחב של בית החולים העתידי?

מערכות מומחה במרחק נגיעה

ד"ר לוי הוא אחד ממייסדי אתר אינפומד, שהחל כאתר להסברים על תרופות עבור הקהילה הרפואית והיום מכיל מידע מגוון על מחלות, בדיקות מעבדה, רופאים, שירותי בריאות (כולל מנוע השוואת ביטוחי בריאות) וגם אפליקציות להורדה לטלפון החכם או למחשב הלוח.

על הגאדג'טים החדשים אומר לוי: "זו התאהבות, ורק אחר-כך באה הרציונליזציה. היום עבורי לעבוד בלי אייפד זה כמו לעבוד בלי גוגל".

הרופאים של פעם התגאו בכך שהם יודעים הכול, והכי טוב מכולם. עבור הרופא מן הדור החדש, אין דבר הגיוני יותר מאשר להיעזר במידע רפואי ברשת או אפילו בקולגות דרך האינטרנט, מול עיניו של החולה.

"אני קם בבוקר", אומר לוי, "וקורא באייפון את החדשות הטריות בתחום שלי. בדרך לעבודה אני בודק את האפליקציה המעדכנת אותי בהנחיות החדשות בטיפול במחלות זיהומיות מאתר המרכז לניהול מחלות (CDC) בארה"ב.

"מיד עם הגיעי לעבודה אני פותח את תוכנת מעקב החולים ובודק בתוכנת Micromedex קשרי גומלין בין התכשירים האנטיביוטיים שרשמתי ותרופות שנתן האורתופד לחולה שלי. אם אני רואה חולה עם פריחה מוזרה, אותה אני לא מצליח לזהות, אני מצלם אותה ושולח מיד לקבוצת דיון אמריקנית, ותוך דקות מקבל כמה הצעות מהקולגות שמעבר לים. יש לי אפליקציה המאפשרת לברר זמינות של תרופה בבתי מרקחת שונים. אני בודק את מצב העמידות לאנטיביוטיקה של חיידקים שונים באמצעות אפליקציית Antibiotics ומתווה לנשאי האיידס שבטיפולי הנחיות חדשות באמצעות אפליקציית InPratice HIV. בינתיים, היומן זועק שאני מאחר לישיבה ואני נושם לרווחה. איזה מזל, סופסוף אפשר לשחק Bubbles".

מפתחי האפליקציות לטלפונים החכמים ולטאבלטים הבינו את הפוטנציאל בפנייה מפולחת לרופאים ולאנשי הצוות הרפואי. בין האפליקציות המעניינות ביותר לאנשי המקצוע, ניתן למצוא בנוסף לאלה שבהן לוי עושה שימוש גם את MedicalAbbreviation, אפליקציה המתרגמת את דבריו של הרופא מ"רפואית" לשפה שהחולה מבין; WheresFlu, המדווחת על תפוצת מחלת השפעת; STAT ICD-9, המאתרת תוך שניות את הקוד הנכון למילוי בטופסי בקשת ההחזר מחברות הביטוח ו-Drug Converter המאפשרת לגלות את השם המסחרי של תרופה מוכרת במדינות אחרות.

גם עיצוב המכשור הרפואי הקלאסי מושפע מן המכשירים החדשים בשוק. "הרבה לקוחות באים אלי ואומרים לי 'תעשה לי אייפון'", אומר יואב טיקוצ'ינסקי, מייסד ומנכ"ל חברת העיצוב טיקו, המתמחה גם במוצרי אלקטרוניקה ובעיצוב מכשור רפואי. לדבריו, הכוונה היא בעיקר יצירת מסכי מגע ללא מקלדת - אלמנט הגיוני בעולם המכשור הרפואי, שבו על כל המשטחים להיות בני-ניגוב מהיר ולכן כדאי שיהיו נטולי מקלדות.

מצד שני, עריצות העיצוב האייפונית פירושה גם העדפה לסממני עיצוב לא מתאימים. למשל, משטחי זכוכית לא מוגנים, שהם לא תמיד רעיון טוב במרחב של בית החולים.

הרופאים מעדיפים את האימייל הישן והטוב

גם רופאים, כמו ארגוני חולים, יכולים להשתמש בעמוד הפייסבוק כדי לקדם את עצמם. זהו כלי אפקטיבי, במיוחד לאור העובדה שרופאים אינם יכולים היום לפרסם את עצמם באופן רשמי ברוב ערוצי התקשורת.

ד"ר טלי פרידמן, מנהלת תחום ניתוחי עיצוב הגוף בבתי החולים אסף הרופא ואסותא רמת החי"ל, גייסה את יועצת התקשורת נאוה ענבר כדי לבנות עבורה את הפרופיל. פרידמן מעלה בפרופיל הציבורי שלה, הנפרד מן הפרופיל האישי שלה, מידע חדש על תחום העיסוק שלה באופן יומיומי. מלבד קישורים למאמרים וסרטים, היא מנהלת על גבי דף הפייסבוק פורום שבו הקוראים יכולים לשאול שאלות על התחום.

הפעילות הישראלית של רופאים בפייסבוק עדיין מינורית - אבל קיימת. כך, ארגון "רופא מומחה", המציע שירותי ייעוץ על ידי רופאים מומחים בכל זמן דרך האינטרנט, הטלפון או ווידאו צ'ט, מציע לחולים להתייעץ גם דרך דף הפייסבוק של האתר; המנתח הפלסטי ד"ר אבי וינברג, מציע דרך אתר הפייסבוק האישי שלו הטבות מיוחדות למצטרפים כחברים לעמוד. הפסיכולוג ד"ר אוהד הרשקוביץ מציג כתבות שנערכו עמו, הטבות לחברים וכן מידע על הטיפולים שהוא מציע.

פרופ' שלומי קונסטנטיני, מנהל המחלקה לנוירו-כירורגיית ילדים בביה"ח "דנה", מסכים כי כדאי להיות נגיש לחולים, אך מעדיף לעשות זאת דרך האימייל הרגיל והמיושן. "זו דרך נהדרת לשמור על קשר אישי עם החולים בהקצאת זמן סבירה. את הפייסבוק אני מעדיף להשאיר למשפחה", הוא אומר. וגם ד"ר ניר כהן מ"מעייני הישועה" אומר: "יש לי אנטי נוראי לפייסבוק. בחיי כרופא אני מרגיש מצוין בלי זה".

טכנולוגיה לרופאים
 טכנולוגיה לרופאים

לרופאים
 לרופאים