המניה הלא נסחרת

אם מאמינים במניה ומתכוונים להחזיקה בה, היקף המסחר בה לא באמת צריך לעניין אותנו

הפעם אתמקד בניירות שמידת המסחר בהם נמוכה. נתייחס למידת הסיכון הקיימת בהם, ולאופן שבו שיטת הערך מצפה מאתנו לנהוג עם ניירות דלי מסחר.

הרתיעה של משקיעים ממניות שכאלה נובעת מהצורך הפסיכולוגי, ולפעמים הממשי, של משקיעים בנזילות, למקרה שיצטרכו את כספם באופן מיידי. כשלעצמי אני מחזיק בדעה שאסור להשקיע במניות כסף, שיש אפשרות שנזדקק לושוב בטווח 12 חודשים מיום ההשקעה. זאת בעיקר משום ששוק ההון אינו צפוי מראש.

משקיעים רבים המונעים מתוך תחושת פחד, שוכחים שמניות רבות שאינן סחירות היום, היו סחירות מאוד בעבר, ולהיפך. ירידה בסחירות נובעת מסיבות שונות, והעיקרית שבהן היא אירוע שמתרחש בחברה וגורם לאנליסטים ולציבור המשקיעים הרחב לאבד בה עניין. אך אלו הן בדיוק החברות שלוכדות את תשומת ליבי. לרוב מדובר במניות שמציגות הזדמנות אטרקטיבית.

וורן באפט, הגורו של שיטת הערך, אמר פעם: "כאשר אני קונה מניות, אני יוצא מתוך הנחה שיכול להיווצר מצב שבו מחר יסגרו את הבורסה ל-5 שנים". מבחינתי, סיכון זה לאבד את הכסף, ולא לראות אותו נחתך לתקופה קצרה ב-50%. הסיכוי לאבד את הכסף תלוי בעיקר בכל משקיע, ובטיב המחקר שביצע לפני שהחליט לרכוש מניה מסוימת.

אם נסתכל על רכישת המניות כרכישה של בעלות חלקית על עסק, נשיג דבר אחד עיקרי: לא נבדוק כל יום האם יש מספיק קונים שרוצים לרכוש מאתנו את העסק הפיזי שלנו. לכן גם לא אמורה להדאיג אותנו הסחירות של המניה, שאנחנו רוכשים. כל זה נכון כמובן כל עוד אנחנו מאמינים בחברה לאורך זמן.

זה יכול לקרות גם לך

שוק ההון מציע לנו מספר לא מבוטל של מניות שהמסחר בהן דליל. קחו למשל את חברת השכרת הציוד המובילה בארה"ב United Rentals (סימול: URI),שהוצגה בטור זה באוקטובר אשתקד.

במאי 2007, טרם פרוץ המשבר, נעממוצע המסחר היומי שלה סביב כ-3 מיליון מניות, ומחיר המניה היה 34 דולר. כך שלמעשה מחזור המסחר הכספי היה 102 מיליון דולר.

בשיא המשבר, כאשר שוק ההון קרס וציבור המשקיעים ברח ממניות, ירד מחזור המסחר שלה לממוצע של 456 אלף מניות ביום לפי מחיר של 4 דולר למניה - קרי כ-3.4 מיליון דולר.

כיום כבר ניתן לראות את האופוריה חוזרת. נכון להחודש, הממוצע היומי הוא כ-3.8 מיליון מניות ביום לפי מחיר 30 דולר למניה, או כ-114 מיליון דולר - נפח גדול מזה שהיה בשיא השגשוג של החברה לפני המשבר.

סביר להניח שמי שהיה בוחן את המניה בפברואר 2009, היה מתרחק ממנה רק בשל המסחר הדליל שבה. אולם מי שהיה רוכש אותה על סמך מצב העסק, ומתעלם מכמות הניירות הנסחרות כפי שצריך להיות, יכול היה לממש היום את הנייר בלי כל בעיה.

למרות ש-URI יותר נסחרת מאשר בעבר, היא פחות מעניינת להשקעה, ודווקא עליית האופוריה בהיקף המסחר יכולה לרמז על כך. החברה נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-1.9 מיליארד דולר, והתזרים הנקי שלה ל-2010, שדווח לפני מספר ימים, עמד על 229 מיליון דולר. זה אומר שהחברה נסחרת פי 8.3 מתזרים המזומנים החופשי שלה.

לחברה חוב למחזיקי אג"ח בסך 2.7 מיליארד דולר, וביחס לשווי השוק שלה מדובר במינוף גבוה. בשורה התחתונה, היא לא מספקת מרווח ביטחון בהשוואה למכפיל 3, שבו נסחרה בפעם הקודמת שכתבנו עליה כאן.

* הכותב הוא יועץ חיצוני לקרן הנאמנות אלומות ספרינט מניות ערך חו"ל, ואינו בעל רישיון לייעוץ השקעות או ניהול תיקים. אין לראות בכתוב המלצה להשקעה בשוק ההון. הקרן או מתי עשויים להחזיק בני"ע המוזכרים בטור.

mati@valueoak.com