המהומות לא דועכות: עשרות הרוגים בלוב; אי-שקט בבחריין, תימן, עומאן, כוויית ובג'יבוטי

על-פי אחד הדיווחים הגיע מספר ההרוגים בבנגאזי, העיר השנייה בגודלה בלוב, ל-300 ביהמ"ש העליון במצרים אישר מפלגה חדשה בערב הסעודית נעצרו פעילים שניסו להקים מפלגה ממשלת בחריין פתחה בדו-שיח עם קבוצות אופוזיציה שתובעות רפורמות

כוחות הביטחון של לוב הרגו ביריות עשרות מפגינים בניסיון למחוץ התקוממות נגד המשטר בבנגאזי, העיר השנייה בגודלה במדינה. בבחריין דחף גל ההתקוממות נגד המשטרים הקיימים במזרח התיכון את השלטון להצעה לקיים שיחות עם האופוזיציה.

המפגינים נגד המשטר בבחריין בילו את הלילה באוהלים בכיכר הפנינה בעיר הבירה מנאמה, אחרי שסילקו ממנה את המשטרה בניצחון מדהים למדי, והקימו מחנה אוהלים לשהייה ממושכת.

בעיר בנגאזי במזרח לוב דיווח עד ראייה שצלפים ירו במפגינים ממתחם מבוצר. "עשרות נהרגו, אנחנו כאן בעיצומו של טבח", אמר תושב העיר שביקש לשמור על עילום שמו. לדבריו, הוא סייע בהעברת קורבנות הירי לבית חולים מקומי במהלך השבת.

הרשויות בלוב אסרו על כניסת עיתונאים זרים למדינה מאז פרוץ המחאות נגד משטרו של מועמר קדאפי, ולא ניתן היה לאמת את הדיווח של תושב בנגאזי. ארגון Human Rights Watch דיווח על 84 הרוגים בלוב מאז פרוץ המהומות, נתון שמשקף את חוזק היד של הניסיון להשקיט את המחאה האנטי-ממשלתית, שהפילה בחודש האחרון את המשטרים בתוניסיה השכנה ובמצרים.

העיתון הבריטי "אינדפנדנט אוף סאנדיי" דיווח היום שמניין ההרוגים בבנגאזי, ששוכנת 1,000 ק"מ ממזרח לבירה טריפולי, עלול להגיע ל-300. לפי דיווחים לא מוסמכים באתרי רשתות חברתיות התרחשו התנגשויות קלות עם כוחות הביטחון גם בבירה טריפולי, ובלילה נשמעו יריות בנאלוט שממערב לטריפולי.

הפגנות בקריאה לשינויים פוליטיים

אי-שקט נרשם אתמול גם בתימן, עומאן, כוויית ובג'יבוטי (המושבה הצרפתית לשעבר בקרן אפריקה) על רקע הפגנות בקריאה לשינויים פוליטיים במדינות הללו. בתימן, אלג'יריה וג'יבוטי נתקלו המפגינים בדרגות שונות של תגובה. במצרים אישר בית המשפט העליון מפלגה חדשה, מפלגת וואסט (מפלגת המרכז) בהחלטה שמהווה ציון דרך היסטורי. בערב הסעודית עצרו הרשויות פעילים שניסו להקים את המפלגה הראשונה בתולדות הממלכה.

שירות טוויטר היה עמוס בדיבורים על אי-שקט בערים לוביות אחרות מלבד בנגאזי. הדיווחים נעו בין שימוש בשכירי חרב ובמטוסים נגד מפגינים עד להפגזתם במרגמות ובתותחים. לא ניתן לאשר או להפריך אותם.

סוכנות הידיעות האיטלקית אנס"א ציטטה עד ראייה איטלקי בבנגאזי שדיווח ש"העיר יצאה לחלוטין מכלל שליטה. כל בנייני הממשלה והמוסדות ובנק אחד הועלו באש, והמורדים בזזו והרסו הכול. אין איש ברחובות, אפילו לא שוטרים", אמר עד הראייה, שסירב להזדהות.

ממשלת לוב לא פרסמה נתונים על מספר הנפגעים ולא הגיבה רשמית על המהומות, שהעלו בסוף השבוע את מחירי הנפט והגז בעולם.

אלפי מפגינים בבחריין

בבחריין, בעלת ברית אסטרטגית של ארה"ב שבה עוגן הצי החמישי האמריקני, זרמו אלפי מפגינים שיעים חוגגים לכיכר הפנינה שמשטרת המהומות פינתה. "אנחנו לא פוחדים מהמוות. שהצבא ייכנס ויהרוג אותנו ויראה לעולם איזה ברברים הם", אמרה אום מוחמד, מורה שהייתה עטויה בעבאיה.

ממשלת בחריין מסרה שהיא פתחה בדו-שיח עם קבוצות אופוזיציה שתובעות רפורמות. נסיך הכתר סלמאן קרא ליום אבל לאומי על ששת ההרוגים במחאות של השבוע שעבר וביקש מהאופוזיציה לשמור על שקט.

"כל המפלגות הפוליטיות במדינה ראויות למקום ליד שולחן הדיונים", אמר נסיך הכתר לערוץ CNN במוצאי שבת, והוסיף שהמלך מינה אותו להוביל את הדיאלוג עם האופוזיציה ולבנות אמון מצד כל הצדדים.

מוקדם יותר הכריז סלמאן שכל החיילים קיבלו הוראות לפנות את הרחובות, ובכך מילא את אחד התנאים לשיחות שפרסם מחוקק לשעבר מגוש האופוזיציה השיעי העיקרי, וופאק.

משפחת אל-חליפה הסונית שולטת בבחריין, אך הרוב השיעי מתלונן זה זמן רב על מה שנראה לו כאפליה לרעה בקבלת משרות מדינה, דיור ובריאות.

"המפגינים בכיכר הפנינה מייצגים חלק משמעותי מאוד מהחברה ומהמערכת הפוליטית שלנו", אמר נסיך הכתר ל-CNN, אך הוסיף ש"פועלים כאן גם כוחות נוספים. זו לא מצרים ולא תוניסיה. מה שאנחנו לא רוצים לעשות כאן הוא להידרדר למלחמת מיליציות ולבדלנות, כמו בצפון אירלנד".