בכיר בצורן מעריך: רמיוס לא תצליח לסכל מכירת צורן

ד"ר יצחק שנברג, סגן נשיא ומנהל הפיתוח העסקי והשיווק בצורן, מבהיר בראיון ל"גלובס" כי אין קשר בין מאבק השליטה בחברה לבין מכירתה, ומאמין כי קרן רמיוס לא תסכל את העסקה

"בעולם שלנו אי אפשר להישאר במקום, צריך להמשיך לגדול ולהתפתח. עשינו זאת על ידי מספר רכישות שסייעו לנו לגדול, אמנם לא כמו שרצינו אבל גדלנו משמעותית בעשור האחרון, וגדלנו כשאחרים נעלמו. הדרך לגדול היא לרכוש או שרוכשים אותך" - כך אומר בראיון ל"גלובס" ד"ר יצחק שנברג, סגן נשיא ומנהל הפיתוח העסקי והשיווק בצורן, יום לאחר המיזוג המפתיע עליו הודיעה החברה עם CSR הבריטית. לדבריו, "זיהינו הזדמנות עסקית טובה, אבל אין ספק שאם היא לא הייתה קיימת, היינו ממשיכים בדרכנו ומנסים להיכנס לתחום התקשורת בדרכים אחרות".

צורן , שהוקמה ומנוהלת על-ידי ד"ר לוי גרצברג, מפתחת שבבים המיועדים ליישומי אלקטרוניקה צרכנית והדמיה דיגיטלית. החברה סיכמה עם CSR, המספקת פתרונות לקישוריות תקשורת אלחוטית, על עסקת מניות במסגרתה תמוזג צורן ל-CSR לפי שווי של 679 מיליון דולר, פרמיה של קרוב ל-40% על מחיר מניית צורן בנאסד"ק. בינתיים, מניית CSR הגיבה אתמול להודעת המיזוג בירידה של כמעט 10%, מה שהפחית את שווי העסקה לשווי נוכחי של 613 מיליון דולר, אם כי יכולים להיות עוד שינויים כלפי מעלה או כלפי מטה.

שנברג לא מתרגש מתגובת המשקיעים בלונדון אתמול. "בדרך כלל כשמכריזים על עסקה עם פרמיה, התגובה הטבעית של המניה היא לרדת. אני מאמין שבטווח הארוך היא תעלה", הוא אומר.

ארגון מחדש

- איך הגעתם ל-CSR?

שנברג: "הפירוט המלא יהיה בדיווח שנפרסם. מה שאני יכול להגיד הם שני דברים: אחד, ברמה הלוגית לחבר בין תקשורת ורכיבי אלקטרוניקה צרכנית של צורן, זה משהו שקיים ברמת האסטרטגיה שלנו הרבה שנים. כל הזמן הסתכלנו על חברות בתחום התקשורת. שנית, המגעים עם CSR התחילו הרבה זמן לפני רמיוס. התהליך בכלל לא קשור, השלבים המוקדמים היו הרבה לפני רמיוס".

שנברג מתכוון לקרן האמריקנית רמיוס, שהגיעה להחזקה של 9.3% בצורן והתחילה "לעשות צרות" להנהלה בשבועות האחרונים. הקרן הניו-יורקית טענה שצורן מבזבזת כסף בתחומי פעילות לא רווחיים, ובהם טלוויזיות דיגיטליות, ודרשה להחליף את חברי הדירקטוריון.

- אתה צופה בעיות מכיוון בעלי מניות, ובפרט רמיוס, באישור העסקה?

"רמיוס כנראה יפסיקו את מאבקם, כי מהזווית שלהם הם הצליחו - נכנסו במחירים נמוכים ויכולים למכור בגבוהים. זה כמובן בהנחה שרמיוס פועלת כגוף כלכלי רציונלי, לגבי הכוונות שלה אין לנו מידע". (עוד על רמיוס, ראו במסגרת)

- נראה שבחודשים האחרונים צורן עסקה בעיקר במאבק מול רמיוס ובמו"מ עם CSR.

"קודם כל, תיקון טעות מהותית - החברה הייתה עסוקה בעיקר בארגון מחדש ובתוכנית ההבראה הפנימית שלנו. אלה דברים שאנחנו עושים הרחק מהזרקורים. לפי כמות האנרגיה התקשורתית, היה נראה שעוסקים בעיקר ברמיוס, אבל נושא רמיוס מעסיק מספר מצומצם של עובדים בחלק קטן של הזמן. הפוקוס של החברה היה ויישאר בעסקי הליבה, בטכנולוגיה ובלקוחות.

"הדבר העיקרי שעליו אנחנו עובדים הוא להגיע ל-design wins (חוזי תכנון) משמעותיים, ברבעון הזה ובבא אחריו. זה יבטיח את ההצלחה שלנו בהמשך, ואלה תהליכים שלוקחים זמן ואנרגיה. שם אנחנו ממוקדים, ואנחנו מאמינים שנצליח".

"סיכויים משופרים"

צורן פעילה כיום במספר סגמנטים, ומפתחת שבבים בין היתר למצלמות דיגיטליות, מכשירי DVD ומדפסות. לדברי שנברג, הכוונה היא להמשיך בפעילות הנוכחית. "הכוונה היא למצוא הזדמנויות, להצליח יותר ולהיות יעילים יותר בכל שוק שנמצאים, ובשלב השני - למצוא הזדמנויות חדשות משילוב היכולות של החברות", הוא אומר.

צורן מעסיקה למעלה מ-1,000 עובדים. מטה החברה הוא בקליפורניה, אך יש לה מרכז פיתוח בחיפה שבו מועסקים כמה מאות עובדים. לפעמים, בעקבות מיזוגים ורכישות, ישנם פיטורי עובדים במטרה לחסוך כפילויות, אך שנברג מציין שכרגע אין תכנון קונקרטי בנושא. "בעיקרו של דבר, כל סיפור המיזוג הוא חיבור הטכנולוגיות, לעשות יותר עם הטכנולוגיות. וטכנולוגיות הן למעשה אותם מהנדסים וגופי פיתוח רציניים שיושבים בישראל, בארה"ב, באנגליה, או בכל מקום", הוא אומר.

- ובכל זאת, ציינתם שיהיו סינרגיות כתוצאה מהמיזוג.

"הסינרגיות הן חלק מהסיבות שאנחנו מאמינים שהעסקה טובה לבעלי המניות. בהודעה דיברנו על קצב שנתי של 50 מיליון דולר, אבל חלק גדול מהסינרגיות מגיע מזה שאנחנו גדולים יותר. יש תופעה כללית בתחום הסמיקונדקטור, שהחברות הגדולות גדלות והקטנות נהיות קטנות יותר. זה יכול להוריד את עלויות הייצור, ולתרום לרווחיות גולמית (gross margin) גבוהה בהרבה. גם הטכנולוגיות יותר מסובכות. פיתוח טכנולוגיה עולה הרבה כסף, וחברה גדולה מפתחת טכנולוגיה למספר גדול של רכיבים. הרבה מהסינרגיות הן מזה, ודאי וודאי שלא מסגירת מרכזי פיתוח".

- ‎קיבלתם כבר תגובות מלקוחות על המיזוג?

‎‏"מוקדם עדיין, כי זה יום חג (יום הנשיא בארה"ב, ש.ח.ו). כשחושבים על נקודת המבט של הלקוחות, אחד הדברים הטובים בעסקה הוא שאין קונפליקטים אלא להפך. לדוגמה בקו המצלמות - היינו מובילים בעולם, היום כשאנחנו נכנסים ללקוח מצלמות, אנחנו יכולים להגיד לו שאנחנו מספר אחת במעבדים למצלמות, אבל יש לנו גם פורטפוליו של ‏GPS‏ ו-‏WIFI‏, פתרון מלא.

‏"אין ספק שהעמדה שלנו תתחזק - הלקוח לא יצטרך לעבוד עם ספק פה, ספק שם. גם סיכויי הקיום שלנו בטווח הארוך יותר טובים, כך שאנחנו מאמינים שההשפעה חיובית ולא יכולים לחשוב על תגובות שליליות מלקוחות". ‏

רמיוס מתנגדת לעסקה

קרן רמיוס ממשיכה להציג אופוזיציה להנהלת צורן: לפני פתיחת המסחר היום (ג') בנאסד"ק פרסמה הקרן, שמחזיקה ב-9.3% ממניות צורן, תגובה לגבי עסקת המיזוג עם CSR. "רמיוס מביעה דאגה מהעסקה ומאמינה שהיא מעריכה בחסר את צורן", נכתב בהודעה. הקרן מעלה ספקות, ותוהה האם אמנם העסקה הייתה תוצאה של "תהליך הוגן ומלא למקסום ערך לכלל בעלי המניות של צורן".

ג'פרי סמית', שותף מנהל ברמיוס, טוען כי המיזוג מהווה מעין אפשרות מילוט לדירקטוריון "בעל ביצועים עלובים", ומגיע במקום "עסקה שתמקסם את הערך לבעלי המניות". לדבריו, "היום חשוב יותר מתמיד שלבעלי המניות יהיה דירקטוריון חדש שמבין את חובת הנאמנות. תפקיד הדירקטוריון הוא להבטיח את האינטרסים של בעלי המניות".

עם השלמת העסקה, רמיוס צפויה לקבל מניות CSR בשווי של 36.5 מיליון ליש"ט (כ-59 מיליון דולר), בהתאם למחיר בעת חתימת העסקה. עבור הקרן זהו אקזיט נאה, משום שהיא רכשה מניות של צורן בהיקף של כ-34 מיליון דולר בסוף 2010.