עוד צעד משמעותי קדימה: טאואר במו"מ לרכישת מפעל שבבים ביפן בעשרות מיליוני דולרים

מטרת הרכישה הצפויה: להגיע ליעד המכירות של מיליארד דולר עד שנת 2015, אותו הציב מנכ"ל החברה ראסל אלוונגר ■ הרכישה צפויה להתבצע במזומן וזאת בניגוד לרכישת ג'אז שבוצעה בעסקת מניות ■ נכון לסוף 2010 היו לטאואר מזומנים בהיקף של 198 מיליון דולר

שנתיים וחצי לאחר שהשלימה את הרכישה והמיזוג עם חברת ג'אז בארה"ב, עומדת טאואר לבצע רכישה נוספת של מפעל שבבים. ל"גלובס" נודע כי בחודשים האחרונים מנהלת טאואר מו"מ מתקדם ובדיקת נאותות לרכישת מפעל שבבים ביפן, בסכום מוערך של עשרות מיליוני דולרים.

הרכישה צפויה להתבצע במזומן, וזאת בניגוד לרכישת ג'אז שבוצעה בעסקת מניות. מטרת הרכישה היא להגיע ליעד המכירות של מיליארד דולר עד שנת 2015, אותו הציב מנכ"ל החברה, ראסל אלוונגר.

נכון לסוף שנת 2010 היו ברשות טאואר מזומנים בהיקף של 198 מיליון דולר, וזאת לאחר שהחברה רשמה תזרים מזומנים חיובי ב-2010 וכן גייסה ברבעון הרביעי אג"ח בהיקף של כ-100 מיליון דולר. כך שלא צפויה לחברה בעיה לממן את הרכישה.

בנוסף, לאחר מספר שנים שבהן עוכבה קבלת יתרת המענק הממשלתי לטאואר, היא צפויה לקבל בקרוב כתב אישור ממרכז ההשקעות לקבלת מענק בהיקף של 40 מיליון דולר. את התשלום הראשון בגין השקעות שכבר ביצעה החברה, בגובה של 25 מיליון דולר, צפויה טאואר לקבל במהלך הרבעון השלישי, כאשר היתרה תתקבל בעתיד, בהתאם להשקעות חדשות שהיא תבצע.

אין זו הפעם הראשונה בה מנהלת טאואר משא ומתן לרכישת מפעל שבבים ביפן. בקיץ הקודם התעניינה החברה ברכישת אחד המפעלים של Spansion Japan במסגרת ארגון מחדש שעברה החברה היפנית שנכנסה לפשיטת רגל, אולם בסופו של דבר מי שזכתה במכרז הייתה Texas Instruments. זאת האחרונה רכשה את המפעל ביפן והמשיכה להפעיל אותו, ואת הציוד שהיה במפעל אחר של Spansion העבירה למפעל ברשותה בריצ'ארדסון, טקסס.

תעשייה דועכת

תעשיית השבבים של יפן פרחה בסוף שנות התשעים, וגם הצליחה להתאושש לאחר המשבר הגדול של שנת 2000. התעשייה נחשבה למתקדמת מאוד מבחינה טכנולוגית לאחר שהושקעו בה סכומי עתק, אולם בשנים האחרונות היא נמצאת בנסיגה, על רקע התגברות התחרות ממדינות כמו סינגפור, טאיוואן ודרום-קוריאה, שם גם עלות העובדים נמוכה ביחס לעלות הגבוהה של העובדים היפנים.

עקב המציאות הזו החלו החברות היפניות לחתום על שיתופי פעולה עם יצרני שבבים, והוציאו חלק משמעותי מהעבודה מיפן. כך נוצר במדינה מצב שבו חלק מהמפעלים, שלא בוצעו בהם השקעות חדשות בשנים האחרונות, נסגרו, והמכונות נמכרו ליצרנים אחרים. מפעלים אחרים הם עדיין אופרטיביים, אולם הם מייצרים מוצרים בעלי רווחיות נמוכה. כיום מפעילה טאואר שני מפעלי ייצור במגדל העמק ועוד אחד בקליפורניה, אשר היה שייך לחברת ג'אז. שלושת המפעלים עובדים בשיעור ניצולת ממוצע של 90%, כאשר המפעל של ג'אז עובד בתפוקה המקסימלית שלו. בשנתיים האחרונות רשמה טאואר שיא של Design Wins (זכייה בחוזי תכנון), דבר שצפוי להביא להגדלת ההכנסות בשנים הקרובות, ועל מנת לספק את כל הביקושים מזכיות אלו, היא מחפשת לרכוש מפעל בו תוכל לייצר את המוצרים שתכננה.

את שנת 2010 סיימה טאואר עם הכנסות של 509.3 מיליון דולר, כאשר בשורה התחתונה נרשם הפסד על בסיס GAAP של 42.4 מיליון דולר, בניטרול הוצאות שלא במזומן, הרוויחה החברה 129.1 מיליון דולר.

מטאואר נמסר בתגובה: "החברה אינה מגיבה לשמועות, טאואר בוחנת מעת לעת הזדמנויות שונות לרכישות ומיזוגים ומדווחת על ביצוע עסקה רק לאחר התממשותה, על פי התקנות".