שמועות על מותו של קדאפי הפילו הנפט ל-96.2 ד' לחבית

(עדכון) - בסיום המסחר בניו יורק ירד הנפט ב-0.8% ול-97.3 דולר לחבית וחל שיפור במדדים בוול סטריט ■ סעודיה בוחנת הגדלת תפוקת הנפט

שמועות בקרב סוחרי הנפט בוול סטריט כי שליט לוב מועמר קדאפי נורה, הפילו בדקות האחרונות של המסחר בבורסת הסחורות בניו יורק את מחירו של החוזה העתידי על הנפט הגולמי ב-0.8% ל-97.28 דולר לחבית, ולקראת סגירת המסחר בוול סטריט, בו השתפרו מדדי המניות המובילים, המשיך מחיר הנפט לרדת בעוד כ-2% ל-96.2 דולר לחבית. גורם רשמי של הממשל בארה"ב הכחישו את השמועה שנפוצה לוול סטריט מכיוונה של לוב ולדבריו "לממשלת ארה"ב אין כל סיבה להאמין כי שליט לוב, הקולונל קדאפי מת".

על רקע השמועות על מותו של קדאפי, הסלמת האלימות ברחבי לוב ובידודה משאר העולם, הודיע הערב משרד החוץ השוויצרי הערב כי ייקפיא את כל נכסיו של קדאפי ומקורביו כדי להימנע מכל שימוש לא ראוי בהם. שלא בדומה למה שארע במצרים ובתוניס, המהומות בין אנשיו של קדאפי למורדים בו על השליטה בלוב הפכו לאלימות מאד.

מוקדם יותר היום דווח כי ערב הסעודית מצויה במו"מ אקטיבי עם חברות נפט אירופיות על מנת לעזור להן להתמודד עם המחסור שנוצר בעקבות הפסקת ייצור וייצוא הנפט מלוב. צעד זה עליו דווח הערב (ה') הינו האינדיקציה הטובה ביותר עד כה לכך שמנהיגי ארגון אופ"ק, מתכוננים להגדיל את תפוקת הנפט על מנת לעצור את העליות במחירו. מחיר הנפט מסוג ברנט זינק במהלך היום לרמה הקרובה ל-120 דולר לחבית, רמתו הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2008, בעוד שמחיר הנפט הגולמי מסוג WTI טיפס ל-103 דולר לפני ההודעה, ולאחריה נסחר מתחת ל-100 דולר לחבית. כאמור, בסיום המסחר בוול סטריט חל מהפך והחוזה סיים בירידה של 0.8% ונקבע ב-97.28 דולר לחבית.

"ריאד שואלת את בתי הזיקוק באירופה מהן הכמויות ומהי האיכות הדרושה להם" אמר היום בכיר סעודי שדרש להישאר אנונימי. סוחרי נפט אמרו כי השיחות שמקיימת סעודיה מצביעות על כך שהיא הבינה כי המשבר הפוליטי בלוב, הפך למשבר באספקת נפט וכי על הממלכה, הנחשבת ליצרנית הנפט הגדולה בעולם, לפעול במהירות ובנחרצות על מנת להפסיק את עליית מחירי הנפט אשר פוגע בהתאוששות הכלכלית הגלובלית.

בערב הסעודית בוחנים שתי אופציות להגדלת התפוקה. האחת, להגדיל את תפוקת הנפט הסעודית ולהעביר עוד נפט גולמי באמצעות צינור הנפט, מזרח-מערב הסעודי, אשר מחבר את איזור המפרץ הפרסי לנמל יאנבו שבים האדום ומשם להעבירו בספינות מיכליות לאירופה. האפשרות השניה, אשר כרגע רק נבחנת, תהיה לכונן הסכם החלפה, במסגרתו יועבר נפט ממערב אפריקה המיועד לרוכשים אסיאתיים לידי האירופיים, וערב הסעודית תספק את הנפט לצרכנים האסיאתיים. הנפט המערב אפריקני, למשל מניגריה, דומה מאד לנפט הלוב העשיא בדלק. כמו כן מבחינה גיאוגרפית מערב אפריקה קרובה הרבה יותר לאירופה מערב הסעודית.

הבכיר הסעודי הוסיף "כעת, מתקיימות שיחות נמרצות על מנת לענות על הצרכים" והדגיש כי לממלכה הסעודית ישנה יוכלת עודפת לייצר כ-4 מיליון חביות ביום - יותר מכפול מסך התפוקה הלובית שהסתכמה בינואר בכ-1.58 מיליון חביות ביום. "אם בתי הזיקוק האירופיים יצטרכו עוד נפט ויהיה צורך לייצר עוד נפט אז זה יקרה, אין שום בעיה לעשות זאת".

להערכת סוחרים בשוק הנפט לסעודיה ישנה יכולת להגדיל את תפוקת הנפט שלה בלפחות מיליון חביות ביום בתוך 24 שעות, והמשמעות היא שאם יוחלט לאמץ עכשיו את האופציה הראשונה שהציעה סעודיה, יגיעו מיכליות הנפט לאירופה בתוך 10 ימים.