קדאפי: "אם צריך נפתח את מצבורי הנשק ונחלק לאזרחים"

(עדכון) - כך אמר בנאום מול עשרות אלפים מתומכיו בטריפולי ■ הבהיר כי הצבא ישיב מלחמה לכל אלה שמנסים לפגוע בו ■ מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס הלילה לדון במהומות בלוב

קדאפי לא מוותר: בנאום מיוחד שנשא הערב (ו') מועמר קדאפי מול עשרות אלפים מתומכיו בעיר טריפולי, הוא הבהיר לכוחות האופוזיציה כי הצבא ישיב מלחמה לכל אלה שמנסים לפגוע בו. "אנו ערוכים לגבור על יריבינו", הצהיר הנשיא בגאון וזכה לקריאות תמיכה. "אם נצטרך, נפתח את מצבורי הנשק של הצבא ונתחיל לחלק לאזרחים", הוסיף קדאפי, "אני בטוח שהעם הלובי יהיה מוכן לצאת לקרב מול כל אויב".

באותו זמן, נמשכים הקרבות בלוב בין תומכי האופוזיציה לכוחות שלטונו של הנשיא קדאפי. התקשורת בלוב מדווחת כי היום נהרגו חמישה בני אדם במהומות, אך אמיתות הדיווח אינה ברורה. מוקדם יותר היום דיווחו כוחות האופוזיציה כי הם הצליחו להשתלט על מספר ערים - בהם עיר הנמל ברגה. כוחות האופוזיציה כבשו גם את מרכזי הנפט בעיר.

מנהיגי העולם לקדאפי: התפטר

בתוך כך, נמשך הלחץ הדיפלומטי על לוב" נשיא צרפת ניקולה סרקוזי הצהיר כי על קדאפי להודיע מיד על התפטרותו, ולאפשר בחירות דמוקרטיות במדינה. סרקוזי דחה את הטענות לפיהן מתוכננת מתקפה של המערב על לוב. גם נשיא רוסיה דימיטרי מדבדב הצטרף לקריאה הזו, והזהיר כי באם יימשכו הפרות זכויות האדם במדינה - מדינות המערב לא יהססו לפעול. בדיון שייערך הלילה במועצת הביטחון של האו"ם, ידרשו מדינות אירופה להטיל על לוב סנקציות ואמברגו נשק, כך מסרו נציגיהן של צרפת ובריטניה שצפויות ליזום את הדרישה. בנוסף, תדרוש צרפת לבחון את העמדתו לדין של מועמר קדאפי בגין פשעים נגד האנושות.

קדאפי הודיע על שורה של הטבות כלכליות

מוקדם יותר דווח כי צבאו של שליט לוב מועמר קדאפי נערך היום בכוחות גדולים בבירה טריפולי, שם עלולים היום העימותים להסלים בעקבות קריאת האופוזיציה למפגינים להגיע ולמחות ברחבי העיר. שטחים נרחבים מסביב לטריפולי כבר נמצאים בשליטת המורדים, וחטיבות הצבא שעדיין נאמנות לקדאפי נערכות להגן על הבירה.

לצד הקרבות וההרג ההמוני בלוב, משטר קדאפי מנסה גם לפייס את ההמונים והודיע היום על שורה של הטבות כלכליות, כגון העלאות שכר במגזר הציבורי, סובסידיות מזון ומתן 400 דולר לכל משפחה בלוב. כך דווח היום בטלוויזיה הממלכתית של לוב.

אמש הודיע הבית הלבן כי ארה"ב אינה שוללת שימוש בפעולה צבאית נגד משטרו של קדאפי, אם הרג האזרחים יימשך ומחיר הנפט ימשיך לעלות. בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם והמועצה לזכויות האדם של האו"ם יכונסו היום על מנת לדון בנקיטת צעדים נגד משטרו של קדאפי. לוב, למרבה האירוניה, היא חברה במועצה לזכויות האדם של האו"ם. רשת CNN דיווחה כי צרפת ובריטניה ידרשו הטלת סנקציות כלכליות ואמברגו נשק על משטר קדאפי. שרת החוץ של צרפת אף אמרה כי ארצה תדרוש להעמיד את קדאפי לדין בגין פשעים נגד האנושות.

מחיר הנפט ממשיך להיות תנודתי והמשקיעים מגיבים לכל התפתחות בלוב. הנפט עולה היום ב-0.5% ל-98 דולר לחיבת לאחר שאתמול הוא נסחר מעל 103 דולר לחבית ונסוג בעקבות מסרי הרגעה ששיגרו ארה"ב, סעודיה והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה, שאמרו כי שיבושי אספקת הנפט בלוב גרעו פחות מ-1% מתפוקת הנפט העולמית וכי במידת הצורך סעודיה תוכל לגשר על הפער על ידי הגברת התפוקה שלה.

"משטר קדאפי הדביק 400 ילדים באיידס"

בתוך כך, שר המשפטים לשעבר של לוב, אשר התפטר בתחילת השבוע, טוען כי שליט לוב מועמר קדאפי "ימות כמו היטלר" - ויתאבד. השר, מוסטפה עבד אל-ג'ליל, שהתפטר כי לא היה יכול לתמוך בהרג האזרחים בלוב, טוען כי קדאפי ימות אך ורק על אדמת לוב.

"ימיו של קדאפי ספורים; הוא ינהג כמו היטלר ויתאבד", אמר אל-ג'ליל בראיון לעיתון השבדי "Expressen". הוא אימת את הדיווחים לפיהם קדאפי שכר אפריקנים כשכירי חרב שימלאו אחר פקודותיו ויטבחו במפגינים, במטרה לשמר את שלטונות שנמשך מזה 41 שנים.

"ידעתי על משטר שכירי החרב עוד לפני שהחלו המהומות", אומר אל-ג'ליל. "הממשלה החליטה להעניק אזרחות לשכירי חרב ממדינות צ'אד וניגר. אני באופן אישי התנגדתי לכך".

בראיונות שהעניק לכלי תקשורת אחרים אמר אל-ג'ליל כי קדאפי מאבד שליטה בלוב ועלול להשתמש בנק כימי וביולוגי נגד המפגינים. לדבריו, "קדאפי ובניו ישתמשו בנשק כימי וביולוגי אם יהיו נואשים. הם ישרפו הכל אחריהם".

הוא גם אמר שמשטר קדאפי הוא זה שהדביק כ-400 ילדים בנגיף האיידס - ולא האחיות הבולגריות אותן האשים קדאפי וכלא אותן. כזכור, ב-1999 עצר משטר קדאפי 6 אחיות בולגריות ורופא פלסטיני בחשד שהדביקו ילדים באיידס בבית החולים בעיר בנגאזי. הם נידונו למוות פעמיים אך לאחר 8 שנים בכלא הלובי, בשנת 2007 התערב נשיא צרפת ניקולא סרקוזי והצליח להביא לשחרורן.

מניין ההרוגים במהומות בלוב אינו ידוע לחלוטין עקב הערפול התקשורתי שמצליח קדאפי לפזר במדינה. לוב הודיעה השבוע באופן רשמי על יותר מ-300 הרוגים, אולם לפי דיווחים בתקשורת הזרה המספר האמיתי מגיע אפילו ליותר מ-2,000 הרוגים.