מדד אמון הצרכנים של "גלובס" ירד בפברואר ב-7.7 נקודות

מדד אמון הצרכנים שינה כיוון: החששות מפני האירועים בעולם הערבי והעלייה במחירי הסחורות והמזון, היו חזקים יותר מהצמיחה המהירה שהציגה כלכלת ישראל

מדד אמון הצרכנים של "גלובס", בשיתוף PwC Israel, ירד בפברואר ב-7.7 נקודות ל-81.5 נקודות (1996 = 100) לאחר עלייה של 6.8 נקודות בינואר, וירידה של 5.3 נקודות בדצמבר 2010. הירידה במדד ינואר מהווה אינדיקציה ברורה לכך שהצרכנים הישראלים מייחסים בשלב זה חשיבות רבה יותר לנעשה במזרח התיכון ובצפון אפריקה, ולמחירים העולים של סחורות, מזון ואנרגיה, מאשר לנתונים אודות הצמיחה המהירה בישראל.

החודש ניתן לראות ירידה חדה במדד שנובעת מאותם רכיבים שמתייחסים למצב המשק גם בהווה וגם בעוד שישה חודשים. בהחלט ייתכן שבחודשים הבאים יעלה המדד, במיוחד לאור נתוני הצמיחה המהירה בישראל (קצב שנתי של 7.8% ברבעון האחרון של 2010), ולאור ההתאוששות בארה"ב ובחלק מהמדינות המתועשות. תנועה דומה נרשמה גם במשברים קודמים, כשלציבור התברר שהמשק הישראלי נפגע פחות מהצפוי מהמשבר העולמי.

מדד אמון הצרכנים מתבסס על שלושה רכיבים שמיוצגים באמצעות שלוש שאלות המופיעות בסקר השוטף של המדד אותו עורך מכון סמית עבור "גלובס מחקרים": מה לדעתך מצב המשק? (הערכות); מה לדעתך יהיה מצב המשק בעוד חצי שנה? (ציפיות); ומה לדעתך יהיה מצבך הכלכלי האישי בעוד חצי שנה? (ציפיות).

עתיד המשק: נפילה בציפיות

לשם ניתוח הנתונים אנו מחשבים לגבי כל שאלה את "המאזן נטו של הערכה חיובית", כלומר משיבים שענו שהמצב טוב/יהיה טוב בעוד חצי שנה, פחות משיבים שענו שהמצב רע/יהיה רע יותר בעוד חצי שנה.

הנתון השוטף של המאזן נטו של השאלה לגבי מצב המשק בהווה, רשם בפברואר ירידה של 3.5 נקודות אחוז (נ"א) למינוס 26.6 נ"א. זאת, לאחר ירידה של 0.6 נ"א בינואר ועלייה של 1.1 נ"א בדצמבר 2010.

בפברואר נרשמה שוב ירידה בשיעור המשיבים שסבורים שמצב המשק "טוב" ל-16.8% מהמשיבים לעומת 17.8% מהמשיבים בינואר. לעומת זאת, בפברואר שב ועלה שיעור המשיבים שהגדירו את מצב המשק בהווה כ"לא טוב", מ-40.9% מכלל המשיבים בינואר ל-43.4% מהם בפברואר (לכן המאזן נטו שווה למינוס 26.6 נ"א).

הנתון השוטף של המאזן נטו של הרכיב השני של המדד - "המצב הכלכלי של המשק בעוד חצי שנה" - רשם בינואר 2011 ירידה חדה מאוד של 16.7 נ"א, והגיע לרמה של מינוס 24.2 נ"א. רכיב זה רושם מזה כמה חודשים תנודות גדולות מאוד, והוא מבטא את חוסר הוודאות ששורר בקרב הצרכנים בתקופה של סערות פוליטיות וכלכליות. הירידה החדה בפברואר באה לאחר עלייה של 14.2 נ"א בינואר, שמחקה בתורה את הירידות של 8.2 נ"א בדצמבר 2010 ושל 6.3 נ"א בנובמבר 2010.

נתון המגמה של הרכיב מגלה תמונה של ירידה רצופה שנמשכת מאז פרוץ המשבר באירופה, מרמה חיובית של 12.5 נ"א במארס 2010 ועד למינוס 17.8 בפברואר 2011.

עתיד אישי: שחיקה מתונה

המאזן נטו של ציפיות הצרכנים לגבי המצב הכלכלי האישי שלהם בעוד חצי שנה ממשיך להיות חיובי, למרות החששות והתגברות חוסר הוודאות. אמנם גם במאזן זה נרשמה ירידה בפברואר, אך היא מתונה יותר בהשוואה לרכיבים האחרים. הנתון השוטף של הרכיב ירד בחודש שעבר ב-3.1 נ"א לרמה של 9.6 נ"א, לאחר עלייה של 6.9 נ"א בינואר וירידה של 8.7 נ"א בדצמבר 2010.

עם זאת, נתון המגמה לפברואר עומד על 9.4 נ"א, והוא הנמוך ביותר מאז אוגוסט 2009, אז הוא עמד על 10.1 נ"א. בסך הכול, מאז ספטמבר 2009 ועד לסוף שנת 2010, נתון המגמה הציג מגמה כללית של יציבות, בטווח של 12-16 נ"א, עם מעט חריגות. הנתונים לחודשיים האחרונים - 11 נ"א בינואר ו-9.4 נ"א בפברואר - מהווים, לפיכך, סטייה כלפי מטה מהטווח.

אפשר שבחודשיים האחרונים הציבור הושפע מהפרסומים לגבי התייקרויות של מוצרים כגון דלק ומזון, ולכן הוא מבצע התאמת ציפיות.

נמשכת הירידה בכוונה לקנות רכב

בנוסף לארבע השאלות של המדד המורחב, מאז יולי 2003 עוקב הסקר גם אחרי תשובות לשלוש שאלות לגבי רכישות לא שוטפות - מוצרים בני קיימא, מכוניות ודירות - בחצי השנה הקרובה. מלבד המידע שמתקבל לגבי תוכניות רכישה אלה, הכוונה היא לתקף בדרך אחרת את הממצאים שמתקבלים מחישוב המדד ורכיביו.

שיעור הנכונות לרכישת מוצרים בני קיימא עלה בפברואר ב-2.2 נ"א לאחר ירידות של 0.2 נ"א בינואר ושל 0.5 נ"א בדצמבר 2010. שיעור הנכונות הגיע בינואר לרמה של 28.8% מכלל המשיבים. מדובר עדיין בתנודות קטנות יחסית בשיעור הנכונות בחודשים האחרונים, אך בכל מקרה שיעור כוונות הרכישה נמוך ביחס לרף של 30% שנרשם בסוף שנת 2009 ובראשית שנת 2010.

בכוונות הציבור לקנות מכונית - חדשה או מיד שנייה - נרשמה בפברואר ירידה שלישית ברציפות, לאחר שישה חודשים של עלייה. שיעור הנכונות בפברואר ירד ב-1.5 נ"א לאחר ירידה של 1.7 נ"א בינואר, ושל 0.8 נ"א בדצמבר 2010. בסוף פברואר עמד שיעור הנכונות על 15% מכלל המשיבים, לעומת 11.7% במאי.

להורדת חוברת המדד: www.globes.co.il/feb2011

מדד אמון הצרכנים של ישראל - מבית גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן - הינו אינדיקטור כלכלי מוביל (Leading Indicator) לחיזוי מגמות בפעילות הכלכלית במשק. המדד מבוסס על סקר שמבוצע מזה 14 שנה עבור גלובס על ידי מכון סמית.

מחקר של בנק ישראל העלה, כי מדד אמון הצרכנים של גלובס יכול לחזות רבעון אחד עד שני רבעונים קדימה את ההתפתחויות בצריכה הפרטית, תוך הוספת מידע על הצפוי בעתיד הקרוב, מעבר למה שניתן ללמוד ממשתנים אחרים במשק. על פי המחקר, יכולת החיזוי של המדד אף גבוהה מיכולתם של מדדים מקבילים בעולם.

פרסום מדד מארס - ב-6.4.2011