מדוע דווקא היפנים מכורים לאנרגיה גרעינית?

ליפן אין נפט ולמנהיגי המדינה לאורך השנים היה ברור כי אם היא רוצה לשקם את מעמדה ככוח עולמי מוביל, תהיה חייבת להסתמך על מקור אנרגיה חזק וקבוע

ביפן פועלים כיום כ-54 כורים גרעיניים, נתון השני בעולם רק לצרפת. יפן גם מתכננת לבנות לפחות עוד 25 כורים. הסיבה לכך היא התלות הגבוהה של היפנים באנרגיה גרעינית, עקב היעדר מקורות אחרים של אנרגיה במדינה זו.

יפן, מכל המדינות בעולם, חוותה כידוע אסון גרעיני במלחמת העולם השניה לאחר שהאמריקנים הטילו שתי פצצות אטום על הערים הירושימה ונגסקי. לכאורה, קשה להבין איך דווקא המדינה ממהרת להסתמך על אנרגיה גרעינית. ליפן אין נפט ולמנהיגי המדינה לאורך השנים היה ברור כי אם היא רוצה לשקם את מעמדה ככוח עולמי מוביל, תהיה חייבת להסתמך על מקור אנרגיה חזק וקבוע, גם אם גרעיני. ההחלטה על כך התגבשה כבר בשנות החמישים של המאה הקודמת, שנים שאופיינו במחסור באספקת פחם. בימים ההם, הגז הטבעי עדיין לא היה שחקן חשוב בשוק האנרגיה.

מעבר לכך, ישנם גם שיקולים עסקיים: יפן תמיד הייתה מעצמה של היי-טק, צרכנית מובהקת של טכנולוגיות חדשות. לכן, ההימור על הקלף הגרעיני נראה טבעי מבחינתה. עם השנים הצטרפו לתמונה האינטרסים המסחריים של יצרניות הכורים המקומיות, בהן חברות שאנחנו מכירים מתחומים אחרים כמו טושיבה, מיצובישי והיטאצ'י.