טורקיה סירבה לעצור את ה"ויקטוריה" - ומגנה את הפיגוע באיתמר

(עדכון) - ספינת הנשק "ויקטוריה" שנתפסה על-ידי צה"ל הובאה לנמל אשדוד ■ מסריקה שנערכה בסיפון התגלו 4 מכולות עם אמצעי לחימה

צה"ל ממשיך לערוך סריקות בספינה "ויקטוריה", עליה השתלטו אתמול (ד') כוחות שייטת 13. בין החיפושים על הסיפון התגלו ארבע מכולות בהן הוסתרו אמצעי לחימה רבים. היום יוצגו כלי הנשק שנתפסו לראווה.

מערכת מכ"ם מתקדם, טילים נגד ספינות, פצצות מרגמה ורימונים - אלו כמה מאמצעי הלחימה שנתפסו על אניית הנשק "ויקטוריה". דובר צה"ל פרסם אמש סרטון וידאו בו רואים את השתלטות לוחמי השייטת על הספינה. ההשתלטות הסתיימה ללא התנגדות או נפגעים בקרב כוחות חיל הים או אנשי האנייה. בצה"ל מעריכים כי הנשק יועד לארגוני הטרור ברצועת עזה.

טילי החוף-ים שנתפסו על הספינה סופקו לצבא האירני. הטווח של הטילים שנתפסו על הספינה מגיע ל-35 ק"מ. מדובר בטילים בעלי כושר פגיעה גבוה עד כדי הטבעת אוניות גדולות. על הספינה נמצאו גם הוראות הפעלה חתומות על ידי משמרות המהפכה באירן.

הספינה הגיעה הלילה לנמל אשדוד ובשעה 13:00 תיערך מסיבת עיתונאים בה יוזמנו כתבים מהעולם כדי שיוכלו להפיץ את התמונות במדינותיהם.

העיתון "ידיעות אחרונות" מדווח הבוקר כי ישראל פנתה לטורקיה לפני שהספינה יצאה מהנמל הטורקי, וביקשה ממנה לעצור את הספינה; ואולם, הטורקים סירבו לבקשת ישראל וטענו כי אין הם אחראים למטען שעל הספינה.

בתוך כך, טורקיה הודיעה היום כי היא מגנה בחריפות את טבח חמשת בני משפחת פוגל באיתמר בסוף השבוע. על פי ההודעה של משרד החוץ הטורקי, מעשה שכזה - תהיינה אשר תהיינה נסיבותיו - הוא "בלתי מתקבל על הדעת".

"טורקיה מקווה שמבצעי הפעולה ייעצרו מיידית ויובאו לדין", נמסר עוד בהודעה הרשמית. עם זאת, באותה הודעת גינוי נמתחה ביקורת חריפה גם על החלטת ממשלת ישראל לאשר את בנייתן של 500 יחידות דיור נוספות - בתגובה ישירה למעשה הטבח. "הרחבת ההתנחלויות, בכל תואנה שהיא, גם כן בלתי מתקבלת על הדעת".

עדיין לא פורסמה תגובה טורקית רשמית להשתלטות שייטת 13 על ספינת הנשק האירנית, שיצאה מנמל טורקי לכיוון מצרים. אמש הדגישו גורמים בצה"ל כי מקורה של הספינה אינו בטורקיה, כי אם בסוריה, עובדה שהודגשה הבוקר בכלי התקשורת הטורקיים.