"הכור בדימונה יקרוס כמו בפוקושימה; אסון - עניין של זמן"

פרופ' עוזי אבן, לשעבר בכיר בקריה למחקר גרעיני, מזהיר מפני תקלה בכור הגרעיני בדימונה: "הטכנולוגיה של הכור בדימונה דומה לזו של הכורים ביפן"

האם מראות האימה מאזורי הכורים הגרעיניים ביפן עלולים להגיע גם לישראל? פרופ' עוזי אבן, לשעבר בכיר בקריה למחקר גרעיני (הכור בדימונה), הזהיר היום (ה') כי התיישנות המתקן והחשש מפני פגיעה במערכת הקירור שלו עלולה להוביל לתקלה בעלת השלכות מרחיקות לכת.

"טכנולוגיה די דומה. הכורים (בדימונה וביפן) נבנו בערך באותו הזמן, לפני 40-50 שנה. באופן עקרוני, תכנון הכורים די דומה", הוא הסביר. "הבטן הרכה שלהם היא מערכת הקירור, שצריכה להיות מופעלת בעוצמה רבה, גם אחרי שמכבים את הכור. אם יש תקלה במערכת הקירור, זה גורם לכך שהכור כולו יקרוס. זה מה שקרה בכורים ביפן".

למרות תנאי הטבע השונים, הזהיר אבן כי התיישנות המערכת בדימונה והיעדר פיקוח חיצוני על התנהלות הכור מולידים סכנה ממשית לתקלה חמורה. "נכון שאצלנו אין צונאמי או רעידות אדמה כל-כך חזקות, אבל הסיכוי לתקלה במערכת הקירור, בין מקרית ובין אם מכוונת, מאוד מאוד קשה. הכור שלנו כבר בן 50, הרבה מעבר למה שמותר להפעיל במדינות אחרות".

המצב הביטחוני בישראל מהווה איום גדול לאסון גרעיני. "גורם נוסף שיש אצלנו ואין ביפן זה אפשרות לחבלה מכוונת במערכת הקירור של הכור. יש מספיק משוגעים שלא יהססו לעשות את זה אם הם רק יוכלו".

פרופ' אבן ציין כי למרות הסכנה, כל אזהרותיו בנושא זכו עד כה להתעלמות. "כבר יותר מ-10 שנים שאני תובע להפסיק להפעיל את הכור הזה, כי הוא ישן. בינתיים אני היחידי שמעז להגיד את זה בצורה גלויה ופומבית, ואני עומד כנגד ממסד הרבה יותרחזק שסותם את הפיות בטענה לשיקולים ביטחוניים ומפרנס הרבה אנשים. לכן הוא גם כוח כלכלי לא מבוטל".

לדבריו, הוא אף נדרש להפסיק להתריע על מצבו של הכור. "יום אחד נקראתי לשיחת אזהרה אצל ראש הוועדה לאנרגיה אטומית, שאמר לי להפסיק לדבר על זה כי זה פוגע בביטחון המדינה. הוא סירב לענות לי על כל שאלה מהותית ששאלתי. נתקלתי בקיר אטום. בכור בן 50 ייקרו תקלות - זה רק עניין של זמן", קבע פרופ' אבן. "מוטב שנקדים את המאוחר".

עם זאת, ציין אבן כי עובדת היותו של הכור בדימונה קטן באופן משמעותי מזה שפועל בפוקושימה שביפן תגרום, במקרה של תקלה, לפליטת כמויות קרינה מצומצמות הרבה יותר מכפי שהשתחררו שם.