ביטול פטור ממס למשקיעים זרים - בשבוע הבא

בכיר ברשות המסים: "דחינו הטיפול בסוגיה לאחר אישור חוק ששינסקי, אבל זה בראש סדר העדיפויות" ■ ברשות בוחנים אפשרות להטלת מס רטרואקטיבי ממועד הצהרת שטייניץ בינואר

חקיקת ביטול הפטור ממס הניתן למשקיעי חוץ על רווחים הנובעים מהשקעה במק"מ (מלווה קצר מועד המונפק על ידי בנק ישראל) ובאגרות חוב ממשלתיות קצרות (המונפקות על-ידי החשב הכללי) שמקדם שר האוצר, יובל שטייניץ, צפויה לצאת לפועל כבר בשבוע הבא. כך נודע ל"גלובס".

בכיר ברשות המסים - המופקדת על קידום הליך החקיקה - אמר כי "דחינו את הטיפול בסוגיה לאחר אישור חוק ששינסקי, אבל זה בראש סדר העדיפויות שלנו". שטייניץ הודיע על כוונתו לפעול לביטול הפטור כבר בסוף ינואר, אך מאז לא קרה דבר, שכן חוק ששינסקי גזל בחודשים האחרונים את מרבית זמנם של אנשי המחלקה המשפטית ברשות.

שינוי נחוץ

הפטור הנדון ניתן באמצעות כמה מכשירים חוקיים, לרבות חקיקה ותקנות. לכן, תהליך ביטולו עשוי להימשך כמה שבועות. ברשות בוחנים אפשרות להכין את התיקון רטרואקטיבית ממועד הצהרת השר. רו"ח גידי בר זכאי, לשעבר סגן מנהל רשות המסים, אמר כי "מדובר בשינוי נחוץ וטוב. בפני המשקיעים הזרים עדיין פתוחים אפיקי השקעה רבים שנהנים מפטור ממס, כגון מניות, כך שהמדינה תמשיך ליהנות מהשקעות זרות".

ב-2010 החלה ההשתלטות של הזרים על המק"מ, כשהם הגדילו את החזקתם מ-5% בסוף 2009 ל-34% בתחילת 2011. הסיבה: פערי הריבית הקיימים בין ישראל לארה"ב ולאירופה עודדו את המתקפה הספקולטיבית של הזרים היושבים במדינות אלו, לווים בריביות כמעט אפסיות, ממירים את הדולרים לשקלים ורוכשים מק"מ שמניב להם ריביות של עד 2.5%.

תופעה זו גם מסבירה את התיסוף החד של השקל בשנתיים האחרונות. כיום משקיעים זרים פטורים מתשלום מס על רווחים הנובעים מהשקעות במק"מים ובאג"ח, דבר שמעודד עוד יותר רכישה של ניירות ערך אלו. אלמלא פטור זה, היו אותם רווחים חייבים במס של 15%.

צעד זה של האוצר מצטרף לצעדים שנקט בנק ישראל לצורך צמצום הפעילות הספקולטיבית במכשירים הללו, לרבות הטלת חובת דיווח וחובת נזילות על עסקאות זרים במק"מ ובאג"ח. על אף שנתוני פעילות הזרים בשוק המק"מ לפברואר עדיין לא פורסמו, מקורות במערכת הבנקאית מסרו כי הזרים "לא ממש התרגשו" מההוראות החדשות של פישר.

נציין עוד כי בעקבות הפעילות הערה של הזרים, המטבע האמריקני שבר שלשום שפל של יותר משנתיים, כאשר חצה את רף 3.52 שקלים לדולר. מרשות המסים נמסר: "הכנת החקיקה נמצאת בשלבי טיפול מתקדמים מאוד".