נוחי דנקנר מצטרף לפורום לייצוב הממשל בישראל

שורה של אנשי עסקים - ובהם אברהם ביגר, יהודית ברוניצקי ודן פרופר - מצטרפים לרייכמן, נזריאן ושטראוס במאמץ לפתרון בעיית המשילות

נוחי דנקנר, דן פרופר, גזי קפלן ושורה ארוכה של בכירים נוספים במשק הצטרפו באחרונה לפורום לייצוב הממשל - ההתארגנות הא-פוליטית שמובילה את המאמץ לשינוי שיטת הממשל, באופן שיאפשר לממשלות ישראל לכהן במשך ארבע שנים רצופות.

בכך מצטרפים התומכים החדשים לשורה ארוכה של בכירים באקדמיה ובמשק החברים בפורום, ובהם פרופ' אוריאל רייכמן; הנדבן יצחק נזריאן; מיכאל שטראוס; אלישע ינאי ועמוס שפירא. עם המצטרפים החדשים נמנים יו"ר מכתשים אגן, אברהם ביגר; מנכ"לית אורמת, יהודית ברוניצקי; מנכ"ל הטוטו, עופר פרי; נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין; ראש אכ"א לשעבר, אלוף (מיל') אלעזר שטרן; מנכ"לית כלל מימון, אסתי פרידמן ומנכ"ל קבוצת דפי זהב, ניר למפרט.

בחודשים האחרונים הצליח הפורום ליזום שיחות ראשונות בין המפלגות השונות. בשיחות הועלה על הכתב סיכום כללי, הקובע כי המפלגות ימשיכו לקדם שינויי חקיקה שיחזקו את הממשלה ואת העומד בראשה ביחס לאופוזיציה, בין היתר על ידי העלאת הרוב הדרוש להפלת ממשלה בהצבעת אי-אמון. כמו כן נשקלת האפשרות למעבר לבחירות ישירות, בנוסחה משופרת שתגלם את הפקת הלקחים מהשיטה שהונהגה בישראל בין 1996 ל-2001, גרמה לפגיעה קשה במפלגות הגדולות וגררה ביקורת ציבורית, פוליטית ותקשורתית קשה.

בעיה קשה

הפורום לייצוב הממשל נוסד ביוזמת נזריאן, ופועל בחסות המרכז להעצמת האזרח, גוף א-פוליטי המקדם חינוך לדמוקרטיה, יציבות שלטונית ואזרחות טובה. לדברי מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח והפורום לייצוב הממשל, יובל ליפקין, "בעיית המשילות נהפכה לאויב הגדול ביותר של הדמוקרטיה הישראלית, ופוגעת בכל תחומי החיים של כל תושב בארץ. תוכניות ארוכות טווח אינן מקודמות, ולעתים כלל אינן מתוכננות - פשוט מפני שהשרים מתחלפים מהר מכדי להשלים רפורמות חשובות בבריאות, בחינוך ולמעשה בכל תחום".

ליפקין אומר עוד כי "לא ייתכן שנבחרי ציבור ינהלו מערכות בחירות כל שנתיים ויהיו לפיכך תלויים תמידית בתורמים פרטיים, זאת במקום לשרת את אינטרס הציבור הכללי. חייבים לפעול להעברת החוק כבר בקדנציה הנוכחית, אחרת תהיה דחייה נוספת ובלתי נסבלת בטיפול בבעיה הקשה הזאת".

הצעה: 180 ח"כים

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט מאיר שמגר, הגיש היום (ב') ליו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, את המלצות הפורום לתיקון שיטת הממשל שהוא עומד בראשו. על פי המלצות הפורום, על מנת לחזק באופן מיידי את הכנסת יש להגדיל את מספר חברי הכנסת שאינם שרים או סגני שרים ל-180, ובד בבד להעלות את אחוז החסימה ל-4%. הפורום ממליץ אף להגביל את הממשלה במינוי 18 שרים בלבד ו-6 סגני שרים.

עוד מומלץ כי עם ההכרזה על תוצאות הבחירות, יוכל ראש המפלגה שזכתה במספר הקולות הגבוה ביותר לגשת להרכבת ממשלתו. זכות הראשונים להרכבת הממשלה תעודד מפלגות להתאגד לקראת הבחירות בגושים פוליטיים, ותחזק את המפלגות הגדולות. על פי הפורום, הפלת הממשלה תתבצע ללא פיזור הכנסת, אלא רק בהצגת ממשלה חלופית. בשיטת הבחירות ישולב מרכיב אזורי (יחסי), כך שהמדינה תחולק למספר מוגבל של אזורי בחירה, על פי מתווה נפות משרד הפנים.