ערעור ראשון לעליון בגין פסיקת ביהמ"ש הכלכלי

פסק הדין במחוזי ניתן לפני כחודש וחצי ע"י השופטת רות רונן בעניין סכסוך הנמשך כעשור בין בעלי המניות של חברת הגרעין, בנוגע לפרשנות תקנון החברה וזכויות ההצבעה על-פיו

‎‎לבית המשפט העליון הוגש הבוקר (א') ערעור על פסק דינו הראשון של בית המשפט הכלכלי החדש בתל-אביב, שהחל לפעול לפני חודשים אחדים.

הערעור הוגש על-ידי עורכי הדין נרדה בן-צבי ואורי קסיר ממשרד ‏CBLS‏, בשם דינה ומשה גרטלר, נגד חברת הגרעין ובעל השליטה בה, דן כהן.

פסק הדין במחוזי ניתן לפני כחודש וחצי על-ידי השופטת רות רונן, ובמסגרתו הכריעה השופטת בסכסוך הנמשך כעשור בין בעלי המניות של החברה, בנוגע לפרשנות תקנון החברה וזכויות ההצבעה על-פיו.

חברת הגרעין, הפועלת קרוב ל-50 שנה, היא החברה הגדולה בישראל בתחום אספקת תשומות לחקלאות ולגינון, ומחזור המכירות שלה עומד על 350 מיליון שקל בשנה. כהן מחזיק בשיעור של 70% ממניות החברה, ואילו משה ודינה גרטלר מחזיקים יחד 30% ממניותיה.

טענתם כי תקנון החברה אינו מאפשר לקבל החלטות באספות הכלליות של החברה ללא הסכמתם, אף שהם בעלי מניות מיעוט בחברה, נדחתה על-ידי בית המשפט הכלכלי.

‏בערעור של משפחת גרטלר נטען כי "הגרעין קמה מתוך רצון וכוונה משותפת של שני השותפים המייסדים לפעול כשותפים מלאים, שווי דרגה מבחינת היכולת לקבל החלטות בחברה, תוך שאיש אינו יכול לכפות על רעהו החלטות באסיפה הכללית שאינו מסכים להן, על אף השיעור השונה של אחזקותיהם בחברה. הוכחה פשוטה לכך היא שהחברה אימצה את תקנה 55 לתקנון המצוי בשנת 1962, המסדירה את אופן קבלת ההחלטות באסיפה הכללית, ולפיה החלטות מתקבלות באסיפה הכללית בהרמת ידיים, אלא אם 3 או יותר בעלי מניות דרשו הצבעה חשאית".

‏לטענת עורכי הדין בן-צבי וקסיר, בית המשפט הכלכלי אימץ במסגרת פסק הדין טענות שמעולם לא הועלו על-ידי כהן, שם מילים בפיו ואגב אימוץ אותן "טענות", ויצר מצב שגוי משפטית לפיו אין כל הבדל בין הצבעה חשאית להצבעה בהרמת ידיים מבחינת זכויות ההצבעה בחברה. (ע"א 2610/11).