ביטול הפטור "מס מק"מ" - בתוקף עוד 3 חודשים

האוצר הגיש היום את תזכיר החוק שמבטל הפטור לזרים ממס על רווחי מק"מ ■ שר האוצר הצהיר על ביטול הפטור ממס בשוק המק"מ כבר בינואר - ומאז הדולר נפל בכ-7% מול השקל

משרד האוצר הגיש רק היום (ה') את תזכיר החוק שמבטל את הפטור ממס הניתן למשקיעי חוץ על רווחי מק"מ. כך נודע ל"גלובס". החדשות הרעות הן כי לפי הערכות אופטימיות, תהליך החקיקה צפוי להתארך לא מעט, והביטול ייכנס לתוקף, במקרה הטוב, בעוד כ-3 חודשים.

תזכיר החוק חייב לעבור את כל משרדי הממשלה לצורך הערות עד 27 לאפריל. נוסף על כך, ההצעה צריכה לקבל את האישור של ועדת שרים לענייני חקיקה, לעבור שלוש קריאות בכנסת וגם דיון בוועדת הכספים. כל התהליך לא צפוי להתחיל לפני 15 למאי, המועד שבו תסתיים הפגרה בכנסת. אם זה לא מספיק, מוצע בגוף החוק כי תינתן תקופה של חודש נוסף לצורך הסתגלות, דבר שעלול לעכב עוד יותר את יישום הביטול.

במשרד האוצר מסרו ל"גלובס" כי "הביטול צפוי להיכנס לתוקף כבר בחודש מאי או יוני. הוכח בקידום חוק ששינסקי שמשרד האוצר יודע לקדם חקיקה במהירות הנדרשת, בשיתוף פעולה עם ועדת הכספים". באוצר הוסיפו ואמרו כי העיכוב נבע מהעובדה שכל המערכת הופנתה לקידום חוק ששינסקי.

שר האוצר, יובל שטייניץ, הודיע על כוונתו לפעול לביטול הפטור כבר בסוף ינואר, אך מאז לא קרה דבר. כך נוצר מצב מגוחך, שבו בנק ישראל הטיל מגבלות כדי להפחית את הכדאיות של המק''מ, ובד בבד משרד האוצר ממשיך לעודד את רכישתם באמצעות פטור ממס שמגיע עד ל-20%. כתוצאה מכך, ומפער הריביות שרק הולך וגדל, ממשיכים הספקולנטים הזרים לרכוש מק''מ לצורך השקעה לטווח קצר וגריפת רווחים מהירים, דבר שגורם לתיסוף השקל אל מול הדולר ופוגע בתחרותיות של ישראל, באמצעות פגיעה ביצוא, המהווה כמחצית מהתוצר.

בתוך כך, הדולר המשיך לרדת גם היום: המטבע האמריקני נחלש היום (ה') בכ-0.2% בממוצע, לרמה של כ-3.45 שקלים. מאז החלטתו המפתיעה של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, להעלות את הריבית בחצי אחוז לפני כשבוע וחצי, התחזק השקל אל מול הדולר בכ-2.5%, אך במהלך תקופה זו נאלץ פישר להתערב פעמיים, ולרכוש כ-300 מיליון דולר.