האוצר נגד השר"פ? ביה"ח באשדוד יבצע ניתוחים פרטיים

אנשי האוצר, שהתנגדו גם השבוע לשר"פ בבתיה"ח הציבוריים, הסבירו כי נאלצו לאפשר שר"פ באשדוד לעידוד היזמים וש"זה עדיף מבי"ח ממשלתי"

בשעה שבה אנשי משרד האוצר נעמדו על רגליהם האחוריות כדי למנוע את המהלך להחזרת שירותי הרפואה הפרטיים (שר"פ) אל בתי החולים הממשלתיים והציבוריים, הודיע אתמול (ב') המשרד, כי בתוך שנתיים תחל בנייתו של ביה"ח החדש באשדוד, שבו יפעל שר"פ בהיקף של 20% - גדול מזה שביקשו להפעיל בתי החולים הממשלתיים.

באופן אירוני, מי שקבע את תנאי המכרז שאיפשרו את הפעלת השר"פ הוא משרד האוצר עצמו, שהסביר רק בימים האחרונים כי פעילות השר"פ תביא להעמקת חוסר השוויון בחברה הישראלית, לגידול בהוצאה הלאומית לבריאות ולייקור הפרמיות של הביטוחים המשלימים.

כך, במרחק 25 דקות מתל אביב ניתן יהיה לקבל שירותי רפואה פרטיים, בצד היתרון של בי"ח ציבורי שכולל מחלקות לטיפול נמרץ ועוד. היתרון הזה צפוי להביא אל ביה"ח לא רק את 230 אלף תושבי אשדוד, אלא גם רבים מתושבי המרכז, למורת רוחם של בתי החולים איכילוב ותל השומר, שנלחמים זה שנים להחזרת השר"פ אל כותליהם.

גורמים באוצר מסבירים כי הם התנגדו לעצם הקמת ביה"ח, אולם הוא נכפה עליהם בשל חוק מיוחד להקמת ביה"ח שעבר בכנסת עוד בתחילת העשור הקודם. לדבריהם, משעה שהוחלט על הקמת ביה"ח, העדיפו באוצר כל מתכונת למעט מתכונת ממשלתית, ועל כן נבחר מודל של בי"ח ציבורי, שיופעל על-ידי יזם פרטי, או על-ידי קופת חולים.

האוצר: ביה"ח נכפה עלינו

כדי לעודד את היזם להקים ולהפעיל בי"ח כזה, "נאלצו" באוצר לקבוע בתנאי המכרז כי היזם יוכל להפעיל מתכונת שר"פ, כך לדברי הגורמים. התפיסה הזאת של האוצר עשויה לחזק את הטענה של מנהלי בתי החולים הממשלתיים, שלפיה אנשי האוצר לא באמת מתנגדים לשר"פ, אלא לחיזוק בתי החולים הממשלתיים. "המכרז לבניית בית חולים באשדוד מדגים את המוסר הכפול של האוצר - התנגדות לשר"פ בבתי חולים ממשלתיים, תוך בניית בית חולים פרטי (שר"פ) באשדוד בימים אלה ממש", אמרו ל"גלובס" גורמים בביה"ח תל השומר.

ואכן, לא קל היה לעודד את היזמים להשתתף במכרז הזה, שפורסם לראשונה באוגוסט 2009. תחילה השתתפו בו אסותא, מכון מור שבבעלות קופ"ח כללית, וקבוצה המשותפת לאפריקה ישראל ולחברת מיזמים רפואיים. ואולם, אף על-פי שהמדינה החליטה להגדיל את מענקי העידוד ליזמים, אסותא נותרה מהר מאוד המתמודדת היחידה במכרז, עד להודעה הרשמית שפירסם אתמול משרד האוצר, ואשר בישרה על זכייתה.

במשרד הבריאות ביקרו אמש את משרד האוצר ומסרו: "מטריד מאוד שבו בזמן שמתנהל מו"מ לחיזוק הרפואה הציבורית, מוקמת מערכת אשפוזית פרטית, כאשר החוק נועד כדי לאפשר למדינה להקים בי"ח ציבורי ממשלתי". במשרד הבריאות מפנים אמנם אצבע לעבר האוצר, אולם נציגי המשרד ישבו בוועדה הבינמשרדית שקבעה את תנאי המכרז לביה"ח באשדוד, אותם תנאים שאיפשרו את אותה "מערכת אשפוזית פרטית" שעליה מלין כעת המשרד.

ביה"ח באשדוד ייבנה על שטח של כ-70 דונם בדרום-מזרח העיר, בעלות של מאות מיליוני שקלים על-פי הערכות. לפי משרד האוצר, ניתן יהיה להפעיל את ביה"ח בעוד כ-6 שנים. ביה"ח יכלול 300 מיטות אשפוז, חדרי לידה, מיון, מחלקת ילדים, מחלקות כירורגיה ואפילו מחלקה אונקולוגית.