נדידה חד-כיוונית: כחלון בהקלות למפעילי הסלולר החדשים

משרד התקשורת: ‏‎המפעילים הסלולריים הוותיקים יפתחו את הרשתות שלהן עד לפריסה מלאה של המפעילים החדשים‏‎‏ ■ ההקלות מקטינות את חסמי הכניסה בשלב החדירה לשוק הרווי

‎‎משרד התקשורת פירסם את ההחלטה על הסדר ה"נדידה הפנים-ארצית". ההחלטה מסדירה את חובת החברות הסלולריות הקיימות לאפשר לשתי החברות הסלולריות החדשות לעשות שימוש ברשתות של החברות הקיימות. כפי שפורסם ב"גלובס", החליט משרד התקשורת שהנדידה תהיה חד כיוונית, וזאת בניגוד לעמדת מירס שרצתה מודל של פינג פונג, כלומר שהלקוח הנודד שלה יעבור ממנה למארח ומהמארח אליה בחזרה כשהוא מגיע לתחום כיסוי שלה.

משרד התקשורת קבע כי ייבחנו הקלות מסוימות למפעילים החדשים‏, אשר יש בהן כדי להקטין את חסמי הכניסה בשלב החדירה לשוק הרווי של שירותים סלולריים. בין היתר, זוהה הצורך הקריטי במתן שירותים סלולריים כלל-ארציים תוך זמן קצר מתחילת הפעילות.

באוקטובר 2010 פירסם המשרד שימוע בעניין ההסדרים ההנדסיים, התפעוליים והשירותים בין המפעילים, אשר נדרשים לקיום נדידה פנים ארצית. בשימוע הוצעו שתי חלופות הנדסיות ליישום הנדידה: חלופה ראשונה - בעל רישיון מארח יאפשר מעבר של שיחה, המתקיימת באמצעות ציוד קצה של מנוי נודד, בין הרשת שלו לבין הרשת של בעל רישיון נודד בשני הכיוונים, ללא ניתוק או הפרעה לשיחה.

לפי החלופה השנייה, מעבר שהוא חד-כיווני, שיחה המתקיימת באמצעות ציוד קצה של מנוי, מועברת מרשת בעל רישיון נודד לרשת בעל רישיון מארח, כאשר לרשת המפעיל הנודד אין כיסוי באותו אזור, ונשארת עד לסיומה, ואף בפרק זמן קצר נוסף ("נעילה") ברשת בעל רישיון מארח, גם אם המנוי חוזר לאזור שבו יש כיסוי של רשת המפעיל הנודד. גם בחלופה זו, מנוי של בעל רישיון נודד מקבל שירות רצוף במשך השיחה או קבלת השירות. חלופה זו מורכבת פחות מבחינה הנדסית ותפעולית, ויתרונה המובהק הוא בניסיון הרב יחסית שנצבר ביישומה בעולם.

לאחר שקלול של מכלול היתרונות והחסרונות של כל אחת מהחלופות, החליט המשרד לבחור בחלופה ב' - נדידה חד כיוונית.‏‎‎‏