"לא למדנו כלום מהמשבר; ה-S&P עלול ליפול ל-1,000 נק'"

בוב ג'נג'ואה, האסטרטג של נומורה, שחזה את המשבר הפיננסי וידוע בעמדותיו הדוביות: "כשעלות ההון תעלה הגופים עם המאזנים החלשים יציגו את הביצועים הגרועים ביותר"

"נראה כי כקולקטיב לא למדנו כלום מהניסיון בו התנסינו בשנים 2007-2009, נראה כי לשם פיתרון המשבר - יישמו את אותה המדיניות שגרמה לבלגן מלכתחילה", אומר בוב ג'נג'ואה (Bob Janjuah), האסטרטג הראשי של בנק נומורה, שנחשב למי שחזה את המשבר הפיננסי הגלובלי וידוע בעמדותיו הדוביות. בראיון ל"פיינשל טיימס" הוא מדגיש כי "בסה"כ הגורמים שהובילו למשבר עדיין נוכחים ואפילו חמורים יותר בחלק מהמקומות".

לדבריו "במידה רבה אנו עדיין במצב מסוכן ואנו עומדים לפני שינוי מגמה שתוביל לירידה בשווקים. התמחור החסר והמכוון של הפדרל ריזרב את עלויות ההון והמאזנים הפגועים - מראים זאת", אמר והדגיש את הסיכון ואת חוסר האיזון הגדול הקיים כיום בכלכלה העולמית, במיוחד בכלכלות המערביות המצויות במשבר חובות. ג'נג'ואה ציין את "הזנב השמן" של הסיכון שגוררים אחריהם השווקים. בכך התייחס לרמות המחירים הגבוהות הנוכחיות ולרמת התנודתיות העתידית הנמוכה לפיו מתמחר כיום השוק את הסיכון.

"לכן, כפי שאמרנו ב-4 השנים האחרונות, אנו חושבים כי המנוע העיקרי של השווקים והכלכלות עדיין קשור בעלות ההון (Cost of Capital) וכן בעוצמה ובבריאות הפיננסית של המאזנים", הוא אומר ומסביר כי מאז שנת 2009, במיוחד מאז החלה תוכנית ההקלה הכמותית, נפלו עלויות ההון והנכסים הפכו למתומחרים באופן מלאכותי. העלויות הנמוכות על ההון גם הובילו לתוצאות חריגות כגון מינוף יתר, הגדלת החובות ושווי נכסים הנתמך באופן מלאכותי או מתומחר שגוי, מה שהגדיל את הסיכון והוביל ל-Sell-Off ברוטלי, שבסופו של דבר כפה על הפד להפעיל את תוכנית ההקלה הכמותית השניה, QE2, תוכנית שמסתיימת ביוני הקרוב.

"יש לנו אמונה חזקה כי המהלך הגדול הבא, אשר סביר להניח שיחל ב-2011 וימשך עד 2012 ואולי אף עד 2014, יהיה קשור בעליית עלויות ההון, מה שיוביל לעליית רמת הסיכון, במסגרתה הגופים בעלי המאזנים החלשים יותר יציגו את הביצועים הגרועים ביותר". מתריע ג'נג'ואה.

עם זאת, בוב ג'נג'ואה מציין כי המעבר מהמגמה הנוכחית למגמה הבאה עשויה להתבצע בשתי דרכים שונות, הראשונה היא "הנחיתה הרכה", במסגרתו מצפים בנומורה להעלאה וולונטרית של הריביות אותן יובילו השווקים המתעוררים. לפי תרחיש זה התקרה עליו יגיע מדד ה-S&P500 יהיה ב-1,350 נקודות, והנפילה תסתכם בשיעור של עד 20% מהשיא הנוכחי, נפילה זו תיצור הזדמנות טקטית חיובית מאד לקניית נכסי סיכון, מאחר שנפילה שכזו תהיה אידאלית ל"עצירה וריענון" ותפחית את הלחץ ממחירי הסחורות בעולם, תפחית את הלחץ מסיכוני האינפלציה הגלובלית, תגמיש את שווי הנכסים ותפחית את הלחץ מתשואות האג"ח הממשלתיות.

בתרחיש החוזה "נחיתה קשה", מצפים בנומורה כי מכתיבי המדיניות הכלכלית בעולם יעשו טעויות קשות עוד יותר בכך שלא יצליחו להדק את המדיניות, במיוחד בשווקים המתעוררים, תחת הנחה זו מצפה האסטרטג כי ה-S&P500 יפול לרמת תמיכה של 1,220 נקודות כבר במחצית השניה של 2011. הדבר יקרה אם המדיניות לא תהודק ותאפשר למדד להגיע לשיא של 1,400-1,440 נקודות עד סוף הרבעון השני של 2011. הדבר יוביל לנפילה חדה ושוק דובי מאד במחצית השניה של 2011 בעבור נכסי הסיכון (שוק המניות) שעלול להפיל את המדד גם מתחת לרמת 1,000 הנקודות.

המפתח להערכתו הוא שתוכנית ההקלה הכמותית השלישית, QE3, תידחה עד סוף שנת 2011 או תחילת 2012, זאת, על רקע ההשפעה השלילית מאד שהיתה לתוכנית ההקלה השניה של הפד על האינפלציה הגלובלית ועל רקע הדאגה ההולכת וגוברת ביחס לקרדיט שנותנים בשוק למהלכי הפד. "לדעתינו, QE3 עדיין צפויה, אך אם נשפוט את שוק נכסי הסיכון ואת ביצועי כלכלת ארה"ב (במיוחד את רמת האבטלה) אלו צריכים להחמיר במידה רבה לפני שהפד יוכל להביא טיעונים אמינים מספיק על מנת לזכות בתמיכת הקונצנזוס לתוכנית הקלה שלישית".