המצב העגום של כלכלת יוון: החוב תפח ל-143% מהתוצר

הגירעון של יוון עמד על 10.5% - גבוה בהרבה מהציפיות המוקדמות ■ יועץ כלכלי לממשלת גרמניה: "יוון לא תתמודד עם חובותיה בלי הסדר" ■ שר האוצר היווני לא מוכן לכך: "העלויות יהיו גדולות מהתועלת"

נחשפים הנתונים העגומים של הגירעון ביוון: האיחוד האירופי מודיע היום (ג') כי הגירעון התקציבי של יוון בשנת 2010 היה 10.5% מהתמ"ג, הרבה מעל התחזיות המוקדמות של ממשלת יוון. הגירעון התקציבי יוסיף להלחיץ את ממשלת יוון לחתוך ברמת הגירעון השנה במטרה לעמוד במטרות שהגדירה הממשלה.

הציפיות לגירעון של ממשלת יוון עמדו על 9.6% מהתמ"ג ב-2010 וכן על 7.6% עד סוף השנה. נזכיר כי היחס חוב תוצר ביוון עמד על כ-143% בסוף שנת 2010, מדובר ביחס חוב תוצר הגבוה ביותר במדינות האיחוד האירופי.

"יוון חייבת להגיע להסדר חוב כדי לטפל במשבר התקציבי"

"יוון תיאלץ להגיע להסדר חוב ולשנות את שינוי תנאי הפירעון של חובותיה, אם ברצונה להתמודד עם חובותיה כראוי", אמר היום ל"בלומברג" לארס פלדס, חבר בועדת הכלכלה בראשותה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ויועץ כלכלי בכיר בממשל הגרמני. פלדס הוסיף כי "אני לא חושב שיוון תצליח לבסס את האסטרטגיה שלה להתמודדות עם החוב בלי לאתגר ולבחון אותה מחדש".

לדבריו של פלדס, ישנו קונצנזוס בקרב כלכלנים רבים בגרמניה שיוון חייבת להגיע להסדר חוב, אולם מתווי המדיניות הפיננסית בממשל הגרמני - אשר התחייבה לסייע ליוון בהתמודדות עם חובה - וכן מומחים נוספים באיחוד האירופי, לא בטוחים במוכנותם לגבות מהלך שכזה.

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) הצהירה זה מכבר שהחובות של יוון אינם בני קיימא, ודיווחה כי אתונה צריכה לשקול הסדר חוב בשנה הבאה. זאת, חרף נכונותה של ממשלת יוון להיכנס להסדר חוב בהובלת שר האוצר היווני גיאורג פפאקונסטנטינו, שהצהיר בשבוע שעבר כי "העלויות הכרוכות בכך לא יהיו גדולות מהתועלת", והוסיף כי "הסדר חובות אינו העמדה של ממשלת יוון".

אולם, בשבוע שעבר דיווח "פייננשל טיימס" כי גרמניה כבר מתכננת הסדר לחובות הריבוניים (אג"ח ממשלתיות) של יוון, למקרה שהרפורמות הכלכליות במדינה לא יצליחו לחלצה מהמשבר התקציבי: "גרמניה החלה לתכנן כבר די מזמן הסדר חוב יווני", אמר אחד המקורות ל"פייננשל טיימס". "אך היא אינה מפעילה לחץ על יוון. היא יודעת שכל התוכניות הללו לא יעבדו אם היוונים לא ירצו אותן".

נזכיר כי בשבוע שעבר הכריז ראש ממשלת יוון, גיאורג פפנדריאו, על קיצוצי הוצאות נוספים ומכירות נכסים כדי לשקם את היציבות התקציבית של ארצו. לדבריו, הסדר חוב עם שינוי תנאי הפירעון לא יפתור את בעיותיה של יוון.