הצעת אובמה בנאומו המדיני: לחלק את ירושלים

יומיים לפני נאומו המדיני של נשיא ארצות-הברית, "ידיעות אחרונות" חושף כי אובמה יכריז כי הוא רואה את ירושלים כבירתן של ישראל ופלסטין

"על ישראל לסגת לגבולות 67", כך צפוי להכריז נשיא ארצות הברית ברק אובמה במהלך נאומו המדיני ביום חמישי. על פי הדיווח של שמעון שיפר ב"ידיעות אחרונות", אובמה יציע בנאומו לחלק את ירושלים בין ישראל לרשות, אך ישלול את הרעיון להכרזה חד צדדית מצד הפלסטינים.

משיחות שערכו בימים האחרונים היועץ לביטחון לאומי יעקב עמידרור וקודמו עוזי ארד עם בכירים בוושינגטון, נחשפו טיוטות המתווה המדיני שצפוי להציע אובמה. ביום חמישי הקרוב בשעה 18:00 ישא נשיא ארצות הברית נאום עם עיקרי תפיסתו המדינית, וייקרא לישראל ולפלסטינים לשוב לשולחן המשא ומתן.

על פי הדיווח, אובמה צפוי בנאומו לשלול את התכנית הפלסטינית להכרזה חד צדדית על מדינה עצמאית כבר בספטמבר הקרוב. בנוסף, הוא ידרוש מישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות.

הנשיא האמריקני צפוי להתייחס גם לסוגיית ירושלים, ולהכריז כי מבחינת ארצות הברית מדובר בבירתן של שתי מדינות, שעליהן לחיות זאת לצד זאת בשלום. על פי הערכות, אובמה יאמץ את מתווה הנשיא לשעבר ביל קלינטון לפיו השכונות שבהן גרים פלסטינים יהיו חלק ממדינת פלסטין כשתקום, והשכונות בהן רוב ישראלי יהיו חלק מישראל.