אבו-מאזן: נאום נתניהו שלילי ואינו מהווה בסיס להתקדמות

הפלסטינים לאחר נאום ראש הממשלה בקונגרס אתמול: אם השיחות לא יחודשו עד ספטמבר, הפלסטינים יפעלו להשיג הכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית באו"ם

יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו-מאזן), אמר היום (ד') כי נאומו של רה"מ, בנימין נתניהו, אתמול בקונגרס האמריקני הינו נאום שלילי, שאינו מאפשר חזרה למו"מ. אבו-מאזן שב ואמר כי אם השיחות לא יחודשו עד ספטמבר, הפלסטינים יפעלו להשיג הכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית באו"ם. בשיחה עם בכירי הרשות ברמאללה אמר אבו-מאזן כי חזונו של נתניהו לשלום "אינו משהו שאנו להישען עליו כבסיס להתקדמות".

תגובה זהירה מהבית הלבן

בבית הלבן הסתפקו בתגובה זהירה לנאום. יועצו של הנשיא ברק אובמה, בן רודס, אמר כי הנאום "אישר מחדש את עוצמת היחסים בין ישראל לארה"ב", והתעלם מההצהרה של נתניהו שישראל לא תחזור לקווי 1967. "נתניהו הציג את הדאגות העמוקות שלו מאיראן, שאנו שותפים להן, והוא הדגיש שוב את חשיבות השלום. המסר שהעביר לקונגרס דומה מאוד לשיחות שהוא ניהל עם הנשיא", ציין. הוא הוסיף כי "פתרון שתי המדינות הוא אינטרס של שני הצדדים, ואנו חייבים להכפיל את המאמצים לקדם את זה".

עוד אמר רודס כי הבית הלבן "מאמין שהחמאס הוא ארגון טרור", וכי "עד שהוא לא יפסיק את השימוש בטרור ויכיר בזכות הקיום של ישראל, הוא לא יכול להיות שותף אמין לשלום".

בנאומו אמר נתניהו כי כי במסגרת הסדר קבע יהיו התנחלויות שיישארו מחוץ לתחומי ישראל. הוא חזר על דרישתו מהפלסטינים להכיר בישראל כמדינה יהודית. הוא קרא לפתור את בעיית הפליטים מחוץ לגבולות ישראל, דרש שהמדינה הפלסטינית העתידית תהיה מפורזת והדגיש כי ירושלים לא תחולק.

בקהל: לאודר ואדלסון

לצד חברי הקונגרס שצפו אתמול בנאומו של רה"מ, היו גם כמה ממקורביו: איש העסקים רון לאודר, מבעלי ערוץ 10; המיליארדר האמריקני והבעלים של העיתון "ישראל היום", שלדון אדלסון - שהוזמנו לאירוע על-ידי חברי קונגרס; ואיש העסקים ומנהל הפעילות של "תגלית" בארה"ב, זאב רובינשטיין, שהוזמן אישית בידי נתניהו.

רובינשטיין, ששימש בעבר סמנכ"ל בכיר ביורוקום ומנכ"ל תדיראן בארה"ב, אמר כי "נתניהו איחד בין שני בתי הקונגרס. הוא הבהיר לארה"ב עד כמה הוא רוצה שלום. אני מאוד גאה בו. בשלב מסוים אפילו היו לי דמעות בעיניים. ראיתי ראש ממשלה, שהוא חבר, במעמד היסטורי, הייתי גאה להיות יהודי, גאה להיות ישראלי וגאה להיות חבר שלו. הוא הביא כבוד לעמו והבהיר את עמדתו, ולא משנה מה אומרים עיתוני ישראל", אמר.

עוד נוכחו באולם ידידו האישי של נתניהו, ספנסר פטרידג', שלפי הפרסומים מעמיד את מטוסו האישי לרשות נתניהו לטיסות פרטיות בעת ביקוריו בארה"ב; שני בני משפחת מיניקובסקי; וכן ראש הליגה נגד השמצה, אייב פוקסמן, וסגן הנשיא של ועידת הנשיאים, מלקולם הונליין - גם הם נחשבים חברים קרובים מאוד של רה"מ.