הקונגרס האמריקני נגד אובמה: "קווי 67 אינם בסיס למו"מ"

בעיה לאובמה: דמוקרטים בכירים יוצאים נגד מדיניותו כלפי ישראל ומצטרפים לרפובליקנים - על רקע סוגיית "גבולות 67" ■ לשכת נתניהו: "הנאום - רגע היסטורי"

דמוקרטים בכירים בקונגרס יוצאים נגד מדיניותו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כלפי ישראל, ובמיוחד נגד דרישתו לבסס את המו"מ עם הפלסטינים על גבולות 67, עם חילופי שטחים. הם מצטרפים לרוב המכריע של מחוקקים רפובליקניים, בשני בתי הקונגרס, שהחלו למתוח ביקורת על המדיניות המזרח-תיכונית של הנשיא מאז שהעלה בפומבי, בפעם הראשונה, ביום ה' שעבר, את חזון גבולות 67.

עריקת הדמוקרטים, ובכללם יו"ר הסיעה הדמוקרטית בסנט, הארי ריד, מציבה את אובמה במצב עדין. להערכת פרשן ב"וושינגטון פוסט", היום (ד'), היא חושפת קרע בין הבית הלבן לקונגרס, שהממשל יצטרך לאחות לפני הבחירות הבאות לנשיאות.

התרחקות חלק מהדמוקרטים מנשיאם באה לידי ביטוי גם בנאומים שהושמעו בוועידת אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, וגם אחרי נאומו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אתמול לפני הרוב המכריע של מחוקקים משני בתי הקונגרס, וכן שרים בקבינט.

את נס המרד הבולט ביותר הניף ריד, הדמוקרט בעל העוצמה הפוליטת הרבה ביותר על קבעת הקפיטול. הוא אמר לקהל מריע בוועידה, שהוא דוחה את את דרישת הנשיא להשתמש בקווי 67 כבסיס למו"מ.

"המקום שבו ייערך המו"מ חייב להיות סביב שולחן הדיונים, ולא בשום מקום אחר", אמר ריד. "המו"מ הזה... לא ייערך, והתנאים לקיומו לא יקבעו, באמצעות נאומים, או ברחובות או במדיה". הוא הבהיר שיהיה זה בלתי הוגן לבקש מישראל לחזור למתווה שמלפני מלחמת ששת הימים. "התחלה הוגנת לשיחות שיתנהלו מתוך אמון הדדי פירושה שלא יהיה אפשר לבקש מישראל להסכים לגבולות שיפגעו בביטחונה", אמר ריד.

"אובמה דיבר בעוצמה על התמיכה בישראל"

במאמץ להחניק את המשבר בעודו באיבו, גייס הבית הלבן את יו"ר המפלגה הדמוקרטית, דבי שולץ וסרמן, שמייצגת אזור בחירה יהודי כבד בדרום פלורידה. ב-2008, היא גייסה מחוקקים יהודיים שבאו לאזור כדי לשכנע בוחרים יהודיים שאובמה אינו מוסלמי. הם הצליחו.

אתמול פרסמה שולץ וסרמן את ההודעה הבאה: "כצירה יהודית בבית-הנבחרים, ששואפת לשמור על ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית, אני גאה בכך שהנשיא אובמה דיבר בעוצמה רבה כל כך על המשך התמיכה החזקה והמתמדת בישראל".

לשכת רה"מ: נתניהו לא מצטער על התגובה לאובמה

אמש אמר גורם בכיר בלשכת רה"מ, כי נאום נתניהו בקונגרס "היה חשוב מאוד; הוא מהווה רגע היסטורי". "רה"מ העלה הצעה מספיק נדיבה שתאפשר לפלסטינים להיענות לה, והתגובות בקונגרס היו חזקות מאוד, אמיתיות", אמר הגורם בלשכת נתניהו.

"הוא בילה עם סנטורים וצירים בבית-הנבחרים, יהודים, אחרי הנאום והיתה התרוממות רוח... מול הנסיונות של אויבנו לפגוע בנו, נסיונות חובקי עולם, מול הסופות שמאיימות לעקור את היסודות שלנו, פה, בלב בירת ארה"ב, מכירים נציגי האומה האמריקנית במה שאנו זקוקים לו כדי להתקיים. זה לא דבר של מה בכך... האמריקנים הכירו במדינה יהודית, הפלסטינים לא".

בתשובה לשאלה האם רה"מ מצטער על תגובתו הפומבית לאובמה, כתום שיחתם ביום ו', תגובה שעוררה תגובות שליליות רבות במדיה בארה"ב ובקרב פקידי ממשל, אמר הגורם: "הוא אינו מצטער על התגובה לאובמה. היא היתה במקום. לפעמים צריך לנקוט עמדות אמיתיות בזמן אמיתי. אני לא צריך לתת לרה"מ ציונים, אבל יש לו חושים. יש לו ניסיון דיפלומטי והערכה לגבי התפתחויות היסטוריות. צריך לדעת איפה לשים את האבן מתחת לעגלה". הוא הוסיף: "אולי היה צריך לעשות זאת קודם".