בכיר לשעבר בצים: "משפחת עופר מיתממת; הייתה צריכה לאסור את מכירת האונייה לאיראנים"

נשיא צים אסיה לשעבר, יגאל דפני: "משפחת עופר לא עשתה כלום כדי לאסור המכירה לאיראן" ■ בעבר אמר דפני בראיון למגזין G: "היו לנו הרבה שכבות הסוואה; אם היו מגלים שאני ישראל - זו הייתה בעיה רצינית" ■ משפחת עופר: האמירות לא מבוססות

נשיא צים אסיה לשעבר, יגאל דפני, יוצא נגד התנהלותה של משפחת עופר בעניין מכלית "טנקר פסיפיק", שהגיעה לידיים איראניות. דפני, היום בעל חברת ספנות משלו, אומר ל"גלובס": "אם משפחת עופר הייתה מראה לאמריקנים שבחוזה המכירה יש סעיף האוסר על כך שהאונייה תימכר בהמשך לידיים איראניות, אני חושב שהאמריקנים היו מקבלים את זה - גם אם בהמשך המכלית הייתה מגיעה לאיראן דרך חברות אחרות.

"הבעיה היא שמשפחת עופר לא עשתה כלום, הם לא עשו אפילו את הצעד הראשון. זה נכון שאתה לא יכול אף פעם לדעת למי זה יגיע בסוף, אבל אם אתה מכניס סעיף כזה, מבחינתך עשית כל מה שאתה יכול. לבוא ולהגיד עכשיו, 'לא עשינו שום דבר ולא ידענו' - זה לא מקובל. האם זו היתממות? כן, בדיוק".

הסדר של כניסות לא רשמיות

לדפני, שעבד בצים כארבעים שנה, עד 2005, ניסיון עשיר בפעילות ספנות במדינות מוסלמיות שאינן מקיימות יחסים פורמליים עם ישראל. בפסק הדין שניתן בסינגפור במסגרת סכסוך בינו לבין צים, נכתב כי צים פעלה במדינות כמו פקיסטן, האמירויות, מלזיה ואינדונזיה "על ידי הקמת חברות שלא היה להן קשר רשום אליה", או על ידי הקמת חברות אוף-שור.

דפני, נכתב בפסק הדין, נכנס למדינות אלה "תחת הסדר מיוחד שבו כניסתו לא נרשמה באופן רשמי". אחת החברות שבאמצעותן עבדה צים, התברר, הייתה בבעלות אינדונזים בעלי קשרים בצמרת המדינה המוסלמית.

"איראן הייתה טאבו"

בראיון שהעניק בפברואר אשתקד למגזין G של "גלובס", סיפר דפני: "היו לנו הרבה שכבות הסוואה. בחלק גדול מהדברים האלה לא עובדים תחת ה'ברנד ניים' של צים. כשהופיעו פרסומים שונים, הכחשנו". דפני סיפר עוד כיצד "נכנסתי למדינות האלה, חלקן מוסלמיות קיצוניות, תוך סיכון אישי, תחת זהות שאולה. אף פעם לא הודיתי שאני ישראלי. אם שאלו, אמרתי שאני צרפתי או משהו אחר. לחלק מהמדינות נכנסתי בלי פספורט, בלי כלום: היו מחכים לי במעבר הגבול, מוציאים אותי דרך איזה שער... אם חס וחלילה היה קורה לי משהו, מובן שהשאלות הראשונות שהיו שואלים אותי הן 'איך נכנסת לכאן' ו'מאיפה אתה', ואז, כשהיה מתברר שאני ישראלי, זו הייתה בעיה רצינית. לקחתי על עצמי את הסיכון הזה, כי רציתי לפתח את הסחר של צים במדינות האלה".

עם זאת, אומר דפני, איראן הייתה בצים בגדר "טאבו" מוחלט. בעבר הוא שימש רב חובל במכליות צים שעגנו באיראן, אולם לדבריו מאז המהפכה ב-1979 ניתקה צים כל קשר עם המדינה האסלאמית.

"האם משפחת עופר ידעה או לא ידעה שהמכלית של טנקר פסיפיק עומדת להגיע לידיים איראניות? קשה לדעת", אומר דפני, "אבל האמריקנים צודקים כשהם אומרים 'זו חובתכם לדעת - או שתכניסו בחוזה סעיף שאומר שהמכלית לא יכולה להגיע לידיים איראניות או שתעשו את כל הבדיקות האפשריות לוודא שזה לא מגיע'".

ממשפחת עופר נמסר בתגובה, באמצעות מוטי שרף, כי הם מסרבים להתייחס לאמירות לא מבוססות.