בנק ישראל רכש 150 מ' ד'; הדולר היציג בשפל של חודש

למרות התערבות בנק ישראל במסחר ע"י רכישת 150 מ' ד', הדולר הוסיף להיחלש מול השקל והיציב ננעל ב-3.406 ש' - שפל שלא נראה מאז ה-4 למאי ■ האירו היציג עלה ל-4.9302 ש'

הדולר הוסיף להיחלש גם היום (ה') מול השקל השקל חרף התערבות בנק ישראל במסחר ורכישה של 150 מיליון דולר. הדולר ננעל בשער יציג של 3.406 שקלים, רמתו הנמוכה ביותר מאז ה-4 למאי. לאחר קביעת היציג הדולר הוסיף להיחלש ונסחר מתחת לרמה של 3.39 שקלים.

האירו היציג לעומת זאת התחזק ב-0.008% ל-4.9302 שקים. בעולם, מתחזק הדולר מול האירו ב-0.013% ונסחר סביב 1.445 דולרים.

מדד מנהלי הרכש שפורסם אתמול בארה"ב רשם ירידה תלולה בת 7% בחודש מאי, מ-60.4 ל-53.5 נקודות. המדד מוסיף להצביע על התרחבות, כפי שעשה ב-21 החודשים הקודמים, אך ירידתו הייתה חדה מהערכות הכלכלנים, שהסתכמו ב-57.7 נקודות.

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מציין בתגובה לנתונים כי ההאטה נרשמה בכל סעיפי המדד, אך סעיף ההזמנות החדשות, החשוב מכולם, צנח 10.7% ונמצא על סף מעבר להצטמצמות. זהו המסר הבעייתי ביותר במדד. גם סעיף המצאי, שהתכווץ בחודש שעבר ומגלה תנודתיות לאחרונה, מדאיג בהקשר זה.

גם נתון ה-ADP היה חלש והצביע על תוספת של כ-38 אלף משרות בלבד בסקטור הפרטי בחודש מאי. כעת הסוחרים ממתינים בדריכות לנתוני התעסוקה הרשמיים בארה"ב, שיפורסמו מחר, כשהצפי הרשמי הוא לתוספת של כ-175 אלף משרות אולם לאור הנתונים החלשים של אתמול ציינו מספר כלכלנים שההערכותיהם עודכנו לרמה של כ-100 אלף בלבד. לטובה בנתונים עשויה לתמוך בשווקים, אולם אכזבה תהווה חוליה נוספת בשרשרת המדאיגה של הנתונים החלשים שפורסמו לאחרונה בארה"ב, ויגבירו את החשש מפני גלישת הכלכלה הגדולה בעולם למיתון נוסף.

נציין כי היום נאם נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB), ז'אן קלוד טרישה, אשר הציע כי האיחוד האירופי יקים משרד אוצר אשר יחזק את שליטת האיחוד במצב הפיננסי במידה שהטיפול במשבר החובות לא יצלח. טרישה אומר את הדברים ברקע התגברות החששות מהחרפת משבר החוב באירופה, עקב חדלות פירעון של ממשלת יוון (פירוט בהמשך).

סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה אמש את דירוג האג"ח של יוון ב-3 דרגות ל-Caa1 מ-B1 והוסיפה תחזית שלילית לגבי דירוג החוב של יוון בעתיד. מודי'ס הסבירה את ההורדה בדירוג בטענה שהסיכוי קלוש שיוון תצליח להסדיר את החוב שלה ללא סיוע כלכלי נוסף מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע.

[לאתר המט"ח]