יוון מציגה: תוכנית צנע חדשה - בתמורה לסיוע פיננסי נוסף

(עדכון) - ר"מ יוון הסכים אתמול על התוכנית עם נציגי האיחוד האירופי וקרן המטבע ■ חבילת החילוץ החדשה תיחתם בסוף יוני ■ צפו: המפגינים ביוון משתלטים על משרדי האוצר

בכירים באיחוד האירופי מתרכזים כעת בגיבוש חבילת חילוץ חדשה לממשלת יוון, אשר עשוייה לכלול בין היתר סעיף "התנדבותי" למשקיעים, לאחר שהאיחוד וקרן המטבע הבינלאומית אישרו את התשלום החמישי במסגרת תוכנית החילוץ המקורית של יוון, בהיקף 110 מיליארד אירו (161 מיליארד דולר).

ברקע, מתגברות ההפגנות במרכז אתונה נגד תוכנית הצנע והתוכנית הפיסקלית החדשה שהציגה הממשלה בשיתוף האיחוד האירופי. יותר מ-1,000 משתתפים יצאו לרחובות והשתתפות בצעדת מחאה כנגד הקיצוצים האחרונים.

סיום תוכנית הצנע החדשה - בשנת 2015

"אני צופה כי ועדת שרי האוצר של האיחוד תסכים על הלוואות נוספות שיסופקו ליוון, במסגרת תנאים נוקשים במיוחד", אמר ז'אן-קלוד יונקר, ראש ממשלת לוקסמבורג והעומד בראש ועדת שרי האוצר של גוש האירו. יונקר אמר את הדברים לאחר שנפגש אתמול (ו') עם ראש ממשלת יוון, גיאורג פפנדריאו, אשר הציג לראשון את כלל צעדי הקיצוצים וההפרטת שתנקוט הממשלה, במסגרת תוכנית הצנע החדשה.

פפנדריאו הסכים להרחיב את תוכנית הצנע הפנים-ממשלתית, תוך ביצוע קיצוצים והפרטות בהיקף 78 מיליארד אירו עד שנת 2015. בתמורה למהלך, תקבל ממשלת יוון את התשלום החמישי במסגרת תוכנית החילוץ, בהיקף 12 מיליארד אירו, ותעמוד בתנאים לקבלת חבילת סיוע נוספת.

פפנדריאו הסכים לבצע קיצוצים "משמעותיים" בכל הקשור להשמה בסקטור הציבורי, כמו גם להקים ועדה מיוחדת שתהא אמונה על האצת ההפרטות ומכירת הנכסים הממשלתיים ביוון, כך נמסר בהצהרה רשמית באתונה אתמול. ברקע, כמובן, מתגברים קולות אופוזיציוניים נגד מדיניותו של פפנדריאו, תוך החרפת ההפגנות האזרחיות והתפרעויות אזרחים ברחבי המדינה.

שנה לאחר שקיבלה את תוכנית החילוץ המקורית שלה, ממשלת יוון עדיין טבועה בחובות גדולים מזה השנה השלישית ברציפות, ומחזיקה כיום בנטל החוב הגדול ביותר בהיסטוריה של גוש האירו. אחריה נפלו גם כלכלותיהן של אירלנד ופורטוגל, שקיבלו חבילות חילוץ משלהן, אולם יוון זקוקה לסיוע נוסף כדי למנוע פשיטת רגל ראשונה בתולדות איחוד האירופי.

יוון הודיעה על קיצוצים - והבורסה התאוששה

יוון לא עמדה באופן מלא תנאי הסיוע כיוון שלא הצליחה לעמוד ביעדי הקיצוץ בגירעון שלה. כיוון שהסיוע ניתן בתשלומים ובהתאם לעמידה ביעדים הפיננסיים, גבר לאחרונה החשש כי יוון תפסיק לקבל את הסיוע. אך אתמול דווח כי יוון תבצע קיצוץ תקציבי נוסף ומיידי של 6.4 מיליארד אירו - ותמשיך לקבל תשלומים במסגרת חבילת הסיוע. חבילת החילוץ החדשה תיחתם סופית ב-20 ביוני, במסגרת פגישת ועדת שרי האוצר של האיחוד.

במסגרת התוכנית, ניכר כי יותר ממחצית מחזיקי האג"ח היווני יצטרך לגלגל את אחזקותיהם עד שנת 2013, בתמורה לתמריצים שונים. האג"ח הממשלתי ביוון עלו אתמול על רקע החדשות על תוכנית החילוץ החדשה, כאשר התשואות על האג"ח לטווח הבינוני נפלו לשפל שלא נראה מאז ה-20 לאפריל השנה.

זאת, לאחר שהמשבר הפיננסי ביוון החריף עד לכדי מצב בו חתכה סוכנות הדירוג מודי'ס את דירוג האשראי של יוון לדרגת אג"ח זבל, תוך שהיא מזהירה כי "ישנו סיכוי של 50% שיוון תגיע למצב של פשיטת רגל". "העיקרון הכללי הוא שיוון תתקדם ותשתפר, ובסופו של דבר דירוג האשראי שלה יעלה כנראה ל-'D'", אמר בריאן בארי, אנליסט ב-LTD.

על רקע הדברים גם זינקה הבורסה באתונה ב-4.4% לרמה של 1,333 נקודות, לאחר שנפלה מאז אפריל בכ-20%. גם המדדים המובילים באירופה סגרו את השבוע בטריטוריה החיובית בעוד שהמטבע האירופי מזנק בכ-1% ועולה מעל ל-1.46 דולר לאירו.

החשש המרכזי: קרן המטבע לא תשתתף בחילוץ

נציין כי במסגרת תוכנית החילוץ המקורית, הציפיות היו כי ממשלת יוון תצליח לגייס כ-27 מיליארד אירו השנה, ועוד כ-38 מיליארד אירו בשנת 2012. כמו כן, יוון אמורה הייתה לקבל את ההלוואה בהיקף של 12 מיליארד אירו בסוף חודש יוני, אשר אמורה הייתה להיות האחרונה במסגרת תוכנית החילוץ המקורית שלה.

מנגד, בכירים באיחוד האירופי וגם פפנדריאו עצמו, יודעים כי יוון לא תוכל להתאושש בקלות מהמצב כיום, במסגרתו התשואות על אג"ח הממשלתי שלה ל-10 שנים עומדות על מעל ל-16%, יותר מכפליים מערכן לפני שנה.

בכירי האיחוד האירופי הצליחו גם לשכנע את נציגי קרן המטבע הבינלאומית לתרום את חלקם למאמץ, בהלוואה שתימסר ליוון בסוף יוני. זאת, ברקע דיווחים בתקופה האחרונה כי קרן המטבע לא תשלם את חלקה בהלוואה - בהיקף 3.3 מיליארד אירו - אלא אם האיחוד יגיע להבנות עם ממשלת יוון בנוגע לקיצוצים נוספים, שיאפשרו את עמידתה ביעדיה הפיננסיים עד שנת 2012.