פישר: אסור לאפשר חופש פעולה לספקולנטים בשוק המט"ח

נגיד בנק ישראל רומז שהדולר ימשיך להיחלש מול השקל בטווח הארוך והזהיר שוב מפני שאננות נוכח הצמיחה החזקה בישראל

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר אותת היום (ב') כי לדעתו הדולר ימשיך להיחלש מול השקל בטווח הארוך, ורמז שאין לאפשר לספקולנטים בשוק המט"ח חופש פעולה. בנאום שנשא היום (ב') בכנס האגודה הישראלית לכלכלה, פישר אמר גם שכדי להמשיך למצוח בקצב שנתי של 5%, המשק חייב להמשיך לשמור על אחריות מוניטרית ופיסקאלית.

"נהוג לחשוב שהמשק הישראלי עבר את המשבר 'בקלות'; אין זה דבר של מה בכך - המשק התנהל בשנים שלפני המשבר עם עודף בחשבון השוטף, מדיניות פיסקלית אחראית ומאוזנת, מערכת בנקאות יציבה וגם מדיניות מוניטרית ומערכת פיקוח על הבנקים אשר הגיבו מהר להתפתחויות בפרוץ המשבר. עלינו להמשיך לנקוט במדיניות הנכונה גם בעתיד, על מנת שנוכל להמשיך לצמוח בקצב שנתי של 5% ויותר. מתי יהיה עלינו להתחיל לדאוג? כשאנשים יגידו 'אצלנו זה אחרת' - משום שאצלנו זה לא אחרת", אמר פישר.

בנק ישראל העלה בשבוע שעבר את תחזית הצמיחה למשק הישראלי לרמה של 5.2% ב-2011, לעומת 4.5% בתחזית הקודמת שפורסמה בחודש מארס. הדולר נגע היום בשער של 3.35 שקלים - שפל שלא נראה מאז יולי 2008 - בין היתר בשל העלאות הריבית במשק אך בעיקר בשל היחלשותו בעולם. פישר רמז היום שהדולר ימשיך להיחלש מול השקל, כחלק מתהליך גלובלי של היחלשות מטבעות המדינות המפותחות אל מול מטבעות השווקים המתעוררים.

"חוסר האיזון הגלובלי, שבא לידי ביטוי בעיקר בעודף המסחרי של סין מול ארה"ב, נמשך, וצפוי שבטווח הארוך יימשך תהליך של היחלשות מטבעות המשקים המפותחים לעומת מטבעות המשקים המתפתחים", אמר פישר.

הנגיד התייחס גם לכעס והביקורת המופנים כלפי משקיעים זרים המנסים "לעשות סיבוב" על השקל תוך ניצול הריבית הגבוהה בישראל, כדי לגרוף רווחים מהירים; הוא אמר שאין לאפשר לספקולנטים חופש פעולה בשוק, מה שעולה בקנה אחד עם ההגבלות שהטיל לאחרונה בנק ישראל בשוק המט"ח, כגון "חובת הנזילות" או "חובת הדיווח".

"כיצד, אם כן, עלינו להתייחס לזרם תנועות ההון קצרות הטווח הנכנס למשק כעת, שנובע ברובו מפערי הריביות בין המשק הישראלי למשקים הגדולים בחו"ל? האם זרם זה מייצג מצב שהוא אופטימלי לכלכלה?", שאל פישר, ומיד ענה: "לדעתי, המודלים הקיימים היום, שבהם דוגלים אלו שסוברים שעלינו לאפשר לתנועות הון אלו לזרום בצורה חופשית, אינם מייצגים בצורה טובה מספיק את העובדה שלמתווכים הפיננסיים יש כיום תפקיד משמעותי בכלכלה".