סקר: רק 35% מהעולים רוצים לשרת ביחידות קרביות

סקר שייחשף היום בכנס אשדוד לעלייה וקליטה: כ-10% מבין ילידי הארץ אמרו כי העולים הם עול למדינה, וכ-17% מהם אמרו שישראל צריכה להפסיק לקלוט עולים

כ-10% מילידי ישראל סבורים כי העולים החדשים לארץ הם עול למדינה וכ-17% אמרו שישראל צריכה להפסיק לקלוט עולים - כך עולה מסקר שעוסק בעמדות צעירים עולים וצעירים ילידי הארץ שיוצג היום (ג') בכנס אשדוד לעלייה וקליטה שנערך זו השנה הרביעית.

מהממצאים עולה עוד, כי בנושא הגיוס לצה"ל קיימים בקרב העולים התלבטויות: כ-25% מבין תלמידי התיכון העולים מתלבטים האם להתגייס; רק כ-35% מהתלמידים רוצים לשרת ביחידות קרביות; לכ-25% מהחיילים יש חברים שאינם משרתים בצה"ל ולכ-35% מהתלמידים יש חברים שאינם מתכוונים לשרת בצה"ל.

את הסקר ערך פרופ' קמיל פוקס מהחוג לסטטיסטיקה באוניברסיטת ת"א, והוא מתמקד בנושאים כמו ישראליות, שייכות, רמת החינוך בישראל, התאקלמות חברתית, עמדות בנושא הגיוס לצה"ל ועוד. הסקר בוצע במדגם מייצג של מעל 500 עולים בגילאי 16-25 המחוברים לאינטרנט.

נתון נוסף שעלה מהסקר, קשור לתחושת הישראליות: 85% מן העולים מרגישים ישראלים וכ-90% מהחיילים מרגישים יותר ישראלים ויותר שייכים למקום. כ-45% מתלמידי התיכון מרגישים שהם עדיין מתוייגים כעולים, לעומת כ-20% מהחיילים. מקרב ילידי הארץ נמצא כי, לרב הנשאלים (כ-83%) יש חברים עולים, רובם גרים בשכנות לעולים וגם תורמים לקליטתם (כ-59%).

בנושא השפה, כ-76% מהעולים מדברים עברית עם החברים לכתה, אך מעדיפים את שפת האם עם ההורים באופן מובהק (כ-60%); החיילים מרבים יותר לדבר עברית גם עם ההורים. בנושא העדפות מוזיקה וטלוויזיה, כ-60% מהעולים מעדיפים מוזיקה באנגלית אך כ-70% מעדיפים לצפות בערוצי הטלוויזיה הישראליים.

העולים אופטימיים לגבי העתיד: כ-91% מהחיילים מרגישים שקיימות בפניהם אפשרויות תעסוקה ולימודים בעתיד, לעומת אלה שעלו אחרי גיל 18 שרק כ-44% מהם אופטימיים באשר להזדמנויות התעסוקה והלימודים.

פרופ' פוקס: "הסקר מראה שקליטה ועלייה בישראל אינו דבר של מה בכך, ניתן לראות את השינוי בעמדותיהם של תלמידי התיכון בהשוואה לעמדותיהם של החיילים הן בהרגשת הישראליות, בשימוש בשפה העברית ובהשתלבות החברתית".