פקידים במשרד הבריאות סייעו לאוצר בניגוד לעמדת ליצמן

אנשי המשרד סייעו לאוצר בהכנת ערעור על פסיקת ביהמ"ש בחודש שעבר, שלפיה תעריף האשפוז שקבעה המדינה לא מאפשר קיום בכבוד

הרבה נאמר כבר על כוחה של הפקידות הבכירה במשרדי הממשלה, אבל נדמה שבמשרד הבריאות זה מגיע לשיא: ל"גלובס" נודע כי הלשכה המשפטית של משרד הבריאות סייעה באופן אקטיבי להכנת העתירה שהוגשה אתמול (ד') לבית המשפט העליון בעניין תעריפי האשפוז, למרות התנגדותו הנחרצת של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לעצם העתירה.

מדובר בערעור שיזם משרד האוצר כנגד החלטת ביהמ"ש לעניינים מנהליים בת"א, שפסל בחודש שעבר את המכרז שפירסמו משרדי הבריאות והאוצר לפני כמה שנים, אשר הסדיר את תנאי ההתקשרות עם בתי אבות ומוסדות סיעודיים. ביהמ"ש ציין בהחלטתו כי התעריף שקבעה המדינה ליום אשפוז אינו מאפשר קיום בכבוד לקשיש או רווח סביר למוסד הסיעודי, וכי המדינה לא הצליחה להוכיח אחרת.

עוד קודם לפסיקה הזאת ליצמן הודה כי תעריפי האשפוז שנקבעו בעייתיים מאוד, ובכך קיבל את טענות המוסדות, ואילו לאחר הפסיקה הבהיר כי יפעל לקביעת תעריפים חדשים. במכתב שהגיע לידי "גלובס" כתב ליצמן לפני כשבוע ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ יואל חסון: "משרד הבריאות הולך למכרז חדש, בד בבד עם הקמת ועדה חיצונית שתבדוק את מחירי האשפוז".

אבל את הפקידים זה כנראה לא מעניין. אנשי המחלקה המשפטית העבירו את ההערות שלהם לפרקליטות ולאנשי האוצר, כחלק מהכנת התשתית לערעור כנגד פסילת המכרז. במשרד הבריאות אמרו היום ל"גלובס" כי הם התנגדו לעתירה, אולם בראש העמוד הראשון של העתירה שמו של משרד הבריאות מופיע אפילו לפני משרד האוצר - כמה סימבולי. גורמים במשרד הבריאות טענו כי מדובר בעניין טכני, אולם בדיקת "גלובס" מעלה, כאמור, כי אנשי המשרד סייעו במפורש להכנת העתירה - בניגוד לעמדת השר. על פי הערכות, אותם פקידים חששו בעיקר מתביעות שיגישו מוסדות סיעודיים בעקבות פסיקת ביהמ"ש לעניינים מנהליים.

החשש הוא לא רק ממוסדות שזכו במכרז, אלא גם ממוסדות שהפסידו או נמנעו מהשתתפות במכרז בטענה כי לא ניתן להרוויח מהתחשיבים שקבעה המדינה. מהמשרד נמסר בתגובה: "משרד הבריאות לא שותף לערעור. הערעור הוא החלטת הפרקליטות מטעמים משפטיים ובהתנגדות משרד הבריאות".