מחטף: הממשלה תמליץ להעלות גיל הפרישה לנשים ל-67

(עדכון) - בכך יושווה גיל הפרישה של הנשים לזה של הגברים בישראל ■ נציגי נעמ''ת וההסתדרות פרשו מפעילות הועדה כמחאה על ההחלטה ■ האוצר: "בוועדה יש קונצנזוס על השוואת גיל הפרישה של נשים לגברים בצורה הדרגתית"

דרמה בוועדה הממשלתית להעלאת גיל הפרישה לנשים. נציגי הממשלה בוועדה הציבורית לבחינת גיל הפרישה לנשים בראשות אודי ניסן, תמליץ להשוות את גיל הפרישה של נשים לאלו של הגברים ולהעלות גיל זה מ-62 כעת, ל-67.

כעת, הסתיימה הישיבה האחרונה בנושא כאשר נציגי נעמ''ת וההסתדרות פרשו מפעילות הועדה כמחאה על ההחלטה.

לפי הודעה שהוציא האוצר לפני שלושה חודשים," שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, חתם על כתבי מינוי לועדה ציבורית לבחינת גיל הפרישה לנשים. על פי החוק, עומד היום גיל פרישה לנשים על 62, והוא צפוי להעלות בהדרגה לגיל 64", כך שלא ברור אם לוועדה הזו סמכות להעלות את גיל הפרישה מעבר ל-64.

ההמלצה להעלות את גיל הפרישה ל-64 זוכה להתנגדות גורפת מרוב חברי ועדת הכספים של הכנסת, אשר אמורים לאשר אותה, קל וחומר, העלאה מעבר לכך.

שלשום (ב') התקיים דיון שם, כאשר רוב החברים הביעו את התנגדותם למהלך. "אם אכן יבקשו להעלות את גיל הפרישה לנשים, האוצר יצטרך להוכיח שזו עמדה מקצועית ועניינית, ולא רק בגלל שההחלטה תביא עוד כסף לקופת המדינה" אמר יו''ר הועדה, משה גפני (יהדות התורה) ורמז על עמדתו כאשר הוסיף "הוועדה תאמר את דברה על גיל הפרישה בצורה הברורה ביותר ברגע שהנושא יונח על שולחנה". גם ח''כ זהבה גלאון (מרצ) וח''כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) הטיחו ביקורת קשה על האפשרות להעלות את גיל הפרישה.

בדיון שהתקיים שלשום, התעקשה היועצת המשפטית של ועדת הכספים, שגית אפיק, יחד עם נציגת נעמ''ת, טליה לבני, המתנגדת להעלאת גיל הפרישה, להדגיש ולהבהיר כי כל העלאה מעבר לגיל 64, מחייבת שינוי חקיקה ראשית. מתברר היום כי התעקשותן לא היתה לשווא, וכפי שנחשף אתמול ב"גלובס" אכן היו גורמים בועדה שתכננו להעלות את גיל הפרישה מעבר לכך. לפיכך, צפויה מלחמה של ממש בין הועדה בראשות האוצר לבין ועדת הכספים. גורמים בועדת הכספים כבר מתכוננים לקרב הצפוי ואמרו כי אין להם שום כוונה לוותר.

ל"גלובס" נודע כי משרד האוצר פועל לאישור ההצעה מזה מספר שבועות, והוא צפוי לזכות ברוב בוועדת הכספים, זאת בלחץ הקואליציה, כך שמתחילת השנה הבאה יתחיל גיל הפרישה לנשים לזנק.

ההכרעה המשפטית הסופית לגבי האם היתה לוועדה סמכות להמליץ על גיל פרישה של 67 לנשים, והאם שר האוצר יוכל לבצע את השינוי ללא חקיקה ראשית - תבוצע ע"י היועמ"ש.

ממשרד האוצר מסרו בתגובה: "בוועדה יש קונצנזוס על השוואת גיל הפרישה של נשים לגברים בצורה הדרגתית. במתווה הקיים מדובר על העלאה לגיל 64 עד שנת 2017 ובהמשך העלאה לגיל 67 בתהליך של 15 שנים נוספות. צר לנו שנציגי ההסתדרות בחרו שלא לקחת חלק בגיבוש ההמלצות באופן מקצועי ולהשפיע על החלטותיה של הוועדה".

ח"כ פאינה קירשנבאום ממפלגת ישראל ביתנו מסרה בתגובה: "המחטף העולה מהוועדה הינו בגדר עוול לציבור הנשים בישראל. המשמעות של צעד זה עבור העובדות כמורות, אחיות ושאר העובדות בסקטור הפרטי הינה הרת אסון. מפלגת ישראל ביתנו רואה בהעלאת גיל הפרישה לנשים 'קאוסוס ביילי' ותוודה שגל הפרישה לא יעלה אפילו ביום אחד בכל האמצעים העומדים לרשותה".