התשלומים הדיגיטליים יגיעו ל-670 מיליארד דולר עד 2015

חברת המחקר ג'וניפר ריסרץ' פרסמה היום מחקר שמציג עד כמה שוק התשלומים הדיגיטליים הולך והופך לחלק אינטגרלי מהתעשייה

שוק התשלומים הדיגיטליים הפך לאחד החמים בתקופה האחרונה: בנקים, חברות אשראי וחברות טכנולוגיה כמו גוגל וורייזון נמצאות במירוץ צמוד כדי לקבל נתח מהשוק המתגבש של תשלומים דיגיטליים. שוק זה כולל מגוון רחב של תשלומים - החל מרכישת טובין וירטואלי כמו רכישת טרקטורים במשחק החברתי פארמוויל בפייסבוק, דרך רכישת מוצרים פיזיים באמצעות הסלולרי וכלה בהעברת כספים ובתשלומים בחנויות באמצעות הטלפון הנייד.

גוגל לאחרונה הודיעה כי היא נכנסת באופן גורף לשוק עם השקת ארנק סלולרי, שיאפשר לשלם דרך מכשירי אנדרואיד באמצעות טכנולוגיה הנקראת NFC. טכנולוגיה זו מאפשרת ביצוע עסקאות בבתי עסק באמצעות הסלולרי בלבד וללא צורך בכרטיס אשראי - מספיק לנופף בסלולרי מול עמדה מיוחדת שתוצב בחנויות והעסקה נרשמת, כולל קבלה שתישלח למייל ו/או תופיע על-גבי מכשיר הטלפון. שבב ה-NFC כבר מוטמע בסדרת גלאקסי S של סמסונג וצפוי להיכנס למכשירים אחרים. טכנולוגיה זו גם תשולב בהמשך במכשירי האייפון.

טכנולוגיות נוספות בשוק מאפשרות תשלומים דיגיטליים כמו חשבון Paypal לצד מכשירים שמתלבשים על-גבי האייפון או האנדרואיד ומאפשרים ביצוע עסקאות אשראי לעסקים קטנים או בין חברים דרך טכנולוגיות של חברת ורייפון או חברת Square של ג'ק דורסי, ממייסדי טוויטר. חלק מהפתרונות, אגב, כבר נכנסים לישראל, בין היתר, באמצעות חברת ישראכרט שהודיעה ממש לאחרונה על שיתוף פעולה עם חברת ורייזון לביצוע סליקת כרטיס אשראי באמצעות התקן מיוחד שמוצמד לטלפון וכן על הוצאת כרטיסי אשראי משולבי שבב NFC או מדבקות מיוחדות עם השבב שיוצמדו לגב הסלולרי.

חברת המחקר ג'וניפר ריסרץ' פרסמה היום מחקר שמציג עד כמה שוק התשלומים הדיגיטליים הולך והופך לחלק אינטגרלי מהתעשייה. על-פי הערכות ג'וניפר, השוק צפוי לשלש את עצמו עד 2015 ולגלגל 670 מיליארד דולר - לעומת 240 מיליארד דולר השנה. לדברי עורכי המחקר, הצמיחה תגיע מאימוץ נרחב יותר של טכנולוגיות התשלום השונות הן במדינות מפותחות והן במדינות מתפתחות, שם השירותים הפיננסיים אינם מתקדמים ומאובטחים מספיק ולכן רבים נשענים על מערכת תשלומים סלולרית.

כ-20 מדינות צפויות להשיק שירותי תשלום מבוססי NFC ב-18 החודשים הקרובים, מה שיביא להיקף עסקאות של 50 מיליארד דולר עד 2014, טוענים בג'וניפר. עוד עולה מהמחקר כי המזרח הרחוק וסין, מערב אירופה וצפון אמריקה יהיו השווקים המובילים בתחום וייצגו 75% מכלל השוק עד 2015. כמו כן, תחום הטובין הדיגיטליים יהוו 40% מהשוק עד 2015.