סקר: מפלגת העבודה בראשות עמרם מצנע - 14 מנדטים

לפי הסקר, המפלגה תזכה ל-9 מנדטים אם עמיר פרץ ייבחר ליו"ר, אך תקבל 9 מנדטים גם אם איש לא יעמוד בראשה

עמרם מצנע לא יאהב את הסקר הזה: למרות שהוא הגיע בו למקום הראשון ומפלגת העבודה בראשותו זוכה ל-14 מנדטים, זו לא התוצאה שלה הוא ציפה. מסקר דעת קהל מיוחד שביצע מכון רפי סמית עולה כי מצנע מוביל במנדט אחד בלבד על יריבו יצחק (בוז'י) הרצוג וגורף בסך הכל שני מנדטים יותר משלי יחימוביץ'.

מדובר במרוץ צמוד, ראש בראש. פער של מנדט אחד או שניים הוא בטווח טעות הדגימה. כשמעמידים בראשות העבודה את האיש החזק בקרב מתפקדי המפלגה, עמיר פרץ, המועמד שכל המתמודדים חושיים מפניו, הציבור מצביע ברגליים ומעניק לה 9 מנדטים בלבד.

מצנע סוגר שבועיים קשים מבחינתו. הוא עמד במוקד ההתקפות והפך למטרה בקרב חבריו: יחימוביץ' אמרה עליו שהוא "ברק עם זקן", פרץ כינה אותו "טפיל", הרצוג קרא לו "רטרו", אבל נראה שבינתיים העליהום הזה לא תופס בציבור הכללי והוא ממשיך להיתפס כמי שיכול להביא את מספר המנדטים הגדול ביותר למפלגה. השאלה כיצד משפיעות החבטות האלה בקרב מתפקדי המפלגה, שהמפתח נמצא כרגע בידיהם.

עם זאת, זו לא ההובלה שמצנע תכנן עליה. הקאמבק של יו"ר המפלגה לשעבר התבסס על נתוני הסקרים בקרב הציבור הכללי על פיהם הוא מביא את המפלגה ללמעלה מ-20 מנדטים, אבל נראה שלמרות הכישלון של קדימה באי יצירת אלטרנטיבה, עדיין מועמדי העבודה לא עושים למצביע השמאל-מרכז ברק בעיניים. כל מי שנבחר הוא ברירת מחדל.

בקרב הציבור הכללי המאבק על הבכורה הוא בין מצנע להרצוג. לשניהם גם מצע מדיני וגם חברתי, ושניהם על פי הסקר מביאים את מספר המנדטים הגדול ביותר.

גם פרץ לא אוהב את הסקר הזה, אבל בניגוד למצנע, שר הביטחון לשעבר לא בונה על הציבור הכללי. פרץ הוא האיש החזק ביותר כרגע בקרב המתפקדים, אבל דווקא הוא מביא את המפלגה להישג הכי נמוך שלה. מדהים לראות כמה הפער בין הציבור הכללי, כולל מצביעי העבודה לבין מתפקדי העבודה גדול.

9 מנדטים - גם אם איש לא יעמוד בראשות העבודה

פרץ חזק במפלגה, הוא עשה מפקד גדול, אבל הבעיה שלו היא בציבור. הוא לא סלח ולא שכח ונראה שהכישלון שלו כשר ביטחון התקבע. יהיה לו מאוד קשה לשכנע את הציבור שהוא יכול לחזור לזירה. העובדה שלא עשה מאז אף תפקיד ביצועי וכבר היה אחת עם רגל אחת בקדימה, ספק אם יועילו לו.

השאלה מה יקרה אם פרץ ינצח בכל זאת בפריימריז. את שבעת או שמונת המנדטים שחונים כרגע בקדימה הוא כנראה לא יצליח להביא. הוא הגיע לתקרת הזכוכית שלו.

על פי הסקר, כשלא מציבים מועמד כלשהו בראשות העבודה, זוכה גם כן העבודה ל-9 מנדטים. ככל הנראה, העלייה בתמיכה במפלגה כשמצנע, הרצוג או יחימוביץ עומדים בראשה, היא על חשבון ירידה בתמיכה בקדימה ובמרצ. עם זאת, מרבית המצביעים שעוברים לעבודה בעקבות המועמדים מגדירים את עצמם כ"קולות צפים" והם מאופיינים בחלקם כאנשי מרכז ושמאל ומאוכזבי העבודה, קדימה ואחרים.

*הסקר שנעשה בקרב כלל הציבור ולא בקרב מתפקדי המפלגה שזהו הקהל שבסופו של דבר יבחר את יו"ר המפלגה. הסקר איננו מראה על כוחו היחסי של כל אחד מהמעומדים בקבל זה ויכולתו הארגונית, מה שיכול להכריע את הבחירות הפנימיות שיתקיימו בספטמבר.

מספר המנדטים שהעבודה מקבלת בראשות מועמדים שונים / מאייר: גיל ג'יבלי
 מספר המנדטים שהעבודה מקבלת בראשות מועמדים שונים / מאייר: גיל ג'יבלי