איציק שרם מוכר השליטה באס אר אקורד לגיל ואלדר

גיל ואלדר צפויים להשקיע 12-15 מיליון שקל תמורת הקצאת כשליש ממניות חברת ההחזקות אס.אר אקורד

איציק שרם מוותר על השליטה בחברת ההחזקות שלו, אס.אר אקורד , כ-20 שנה לאחר שהונפקה בבורסה תחת השם דוברת-שרם. החברה דיווחה בתחילת השבוע על מו"מ עם קבוצת משקיעים, במטרה להכניסם כבעלי שליטה חדשים בחברה. המשקיעים המובילים את הקבוצה הם לא אחרים מצמד הפיננסיירים רועי גיל ואיתן אלדר.

לגיל ואלדר ניתנו 60 יום כדי לבצע בדיקת נאותות בחברה. העסקה צפויה להתבצע בדרך של הקצאת מניות שליטה לשניים ודילול בעלי המניות הקיימים באס.אר אקורד, הכוללים מלבד שרם גם את רובין צימרמן, הבנקים הפועלים ולאומי, יאיר פודים וקולדיס - חברה בבעלות אבנר כהן וזאב להט. אס.אר אקורד נסחרת כיום לפי שווי של 20 מיליון שקל בלבד, ול"גלובס" נודע כי גיל ואלדר צפויים להשקיע 12-15 מיליון שקל תמורת כשליש ממניותיה.

שרם התמודד בשנים האחרונות עם הסדר חוב ומכירת השליטה בחברה הבת של אס.אר אקורד, לידר השקעות, שריכזה את עיקר פעילות הקבוצה, ועדיין מתמודד עם הסדר חוב בחברה בת אחרת, אס.אר אקורד טכנולוגיות (לשעבר שרם פודים טכנולוגיות) - חברה הנסחרת ברשימת שימור ונמצאת בהליכי פירוק ומכירת השלד הבורסאי לירון ייני. "אני רוצה להזרים כסף ודם חדש לחברה, כי בקצב הנוכחי שבו היא רק מוכרת נכסים כדי לפרוע חובות, לא תהיה לה זכות קיום", הסביר שרם ל"גלובס".

בתהליך של מימוש נכסים

אס.אר אקורד היא כאמור מה שנשאר מדוברת שרם (ששמה שונה בהמשך ל"שרם-פודים-קלנר" ול"שרם-פודים גרופ"). באוקטובר האחרון נאלצה החברה לוותר על השליטה בלידר השקעות לטובת קרן ATE של דן דוד, בדרך של הסדר אג"ח, ונותרה עם 8%. עוד בפורטפוליו של אס.אר, כ-13% בקרן הגידור "ספרה", מניות אס.אר אקורד טכנולוגיות והחזקות ישירות בכמה חברות טכנולוגיה ובמיזם סילוק הפסולת EER.

לאס.אר. אקורד, שהפסידה מאות מיליוני שקלים בשנים האחרונות כתוצאה מהשקעות כושלות בתחומי הנדל"ן והטכנולוגיה, הון של כ-4.5 מיליון שקל בלבד, והיא בתהליך של מימוש נכסים כדי לעמוד בהתחייבויותיה. חובות החברה כוללים כ-17 מיליון שקל למחזיקי האג"ח (12 מיליון שקל נוספים בידי חלק מבעלי המניות) ו-33 מיליון שקל לבנקים.

לגיל ואלדר קורצת כנראה יתרת הפסד צבור של כ-215 מיליון שקל, ומכיוון שהחברה מוגדרת כ"פועלת שוק ההון" יוכל הצמד להשתמש בהפסדים לצורכי מס. כמו כן, ואולי אף יותר מכל הסבר, היחסים בין גיל, אלדר ושרם הולכים שנים רבות אחורה, מה שעשוי להסביר את החיבור.

בעבר צוטט אלדר כאומר: "אין ספק שאנו חייבים לאיציק שרם ויאיר פודים ברמה האישית, בשל המאמצים שהשקיעו בגיוסי ההון של חברות קבוצת גבור ספורט, שהיו זרז להתפתחות העסקית המהירה שלה". שרם שימש כבנקאי ההשקעות של גיל ואלדר בתחילת דרכם, והשקיע בעצמו בכמה מחברות הקבוצה.

גיל ואלדר חוו בתחילת 2003 התמוטטות של פירמידת החברות הציבוריות שבהן החזיקו באמצעות גבור ספורט, בעיקר על רקע השקעה במניות הכשרת הישוב של עופר נמרודי, ונדרשו להסדר חובות של מאות מיליוני שקלים. לאחר כמה שנות "צינון" הם חזרו, ונוכחותם בשוק הולכת ותופסת נפח. כך, בתחילת השנה השלימו השניים את רכישת השליטה בחברת פאי פיננסים, ולפני כן רכשו את השלדים הבורסאיים של אנטר הולדינגס - שנמכרה תוך כמה חודשים ברווח נאה למוטי זיסר, יובל הנדסה ומלון רג'נסי.

ימי איציק

20 שנה חלפו מאז עזבו איציק שרם ואהרון דוברת המנוח את ניהולו של קונצרן כלל לטובת הקמתו של בית השקעות משלהם. לא חלף זמן רב בטרם התברר כי החיבור בין השניים, שביסס את מעמדה של כלל כחברה המובילה בישראל של אותן שנים, הוא נוסחה מנצחת גם במגזר הפרטי.

דוברת הביא קשרים, ניסיון וסמכות, שרם - את היכולת לזהות הזדמנויות ויצירתיות בתפירת עסקאות פיננסיות מורכבות. על גלי הגאות בשוק המניות של תחילת שנות ה-90 הצליח בית ההשקעות שהקימו השניים, דוברת-שרם, לגייס מאות מיליוני שקלים להשקעות בשוקי ההון והטכנולוגיה.

את טביעת אצבעותיו של שרם ניתן היה לזהות באותן שנים כמעט בכל עסקה מורכבת, הנפקת ניירות ערך אקזוטית או השקעה משמעותית. שרם ידע לזהות הזדמנויות השקעה, ולרוב גם לצאת מהן בזמן. הוא הפך מודל לחיקוי עבור שורה של פיננסיירים צעירים, ביניהם איתן אלדר ורועי גיל, שבעסקיהם אף השקיע.

במשרדיה המפוארים של דוברת-שרם (ששמה שונה בהמשך ל"שרם-פודים-קלנר", "קבוצת שרם-פודים" ולאחרונה ל"אס.אר אקורד") התקבצה נבחרת מנהלים נוצצת, בהם בכירים בכלל שהלכו אחרי דוברת ושרם, כיאיר פודים, אביגדור קלנר ורימון בן שאול. הללו נהרו אחר הכסף הגדול שהעתיר עליהם בית ההשקעות הדינמי, שהתנפח במהירות לחברת החזקות מסועפת.

בספטמבר 1996, עם רכישת השליטה בחברת פועלים השקעות מידי בנק הפועלים, חלה עליית מדרגה בהיקף עסקי הקבוצה. אך דווקא כשהם בשיא תהילתם, חולשים על אחת מחברות האחזקה הגדולות במשק, התערערו היחסים, והשותפות בין שרם לדוברת הגיעה לקצה. בסוף 1998 מכר דוברת את חלקו בקבוצה, כשלרכישת המניות על-ידי שרם הצטרפו גם פודים וקלנר, שהפכו לשותפים החדשים בחברה, לצד "המשקיע השקט", רובין צימרמן.

השנים שחלפו מאז ריסקו את תדמית המצליחן של שרם. לשכר המנופח עד כדי אבסורד שמשכו הוא ושותפיו - שעורר אנטגוניזם עוד בימי ההצלחה - נוספה סדרת כישלונות עסקיים. הקריסה בעסקי הקבוצה התחוללה בשנים 2008-2009, שבהן הקיזו חברות הקבוצה הפסדים של מאות מיליוני שקלים בהרפתקאות כושלות במחוזות הטכנולוגיה, ובעיקר הנדל"ן במזרח אירופה. הפסדי הענק עשו שמות במוניטין שעוד נותר לשרם, ובסופו של דבר הביאו עליו גם את אובדן עיקר עסקיו, בדרך של הסדר חוב שנחתם אשתקד בחברת לידר השקעות - זרוע הפעילות העיקרית של הקבוצה - שעברה לשליטתו של המיליונר דן דוד.

בעלי המניות באס אר אקורד
 בעלי המניות באס אר אקורד