תכירו, GAMIFICATION

כשאתם עושים צ'ק-אין, לייק או רוכשים דרך גרופון, אתם בעצם משתתפים במשחק. והכל בגלל משחקי המחשב

גם אם אתם לא מחובבי הציפורים הרוגזות שמתעופפות אל עבר חזירים, לא משחקים סוליטייר בעבודה ואין לכם קונסולת משחקים מחוברת לפלזמה בסלון, תתפלאו לגלות שגם אתם שחקנים נלהבים, שמשתתפים באופן בלתי מודע בלא מעט משחקים מדי יום.

יותר ויותר אתרי אינטרנט, מותגים, רשתות חברתיות ואפילו בתי קפה הופכים את כל העולם למשחק ואת כולנו לשחקנים. ברוכים הבאים לעידן המישחוק, או בלעז Gamification. בדקתם כמה לייקים הפוסט שלכם בפייסבוק קיבל? השתתפתם במשחק. החתמתם את הכרטיסייה שקיבלתם מבית הקפה כדי לזכות בקפה העשירי חינם? שיחקתם בעוד אחד. עשיתם צ'ק-אין בפורסקוור כדי לגנוב את תואר mayor של מקום העבודה שלכם? חברים, אתם מכורים.

עולם משחקי המחשב, שחדר לחיינו בצורה אקספוננציאלית החל משנות ה-70 המאוחרות, לימד את כולנו להכיר, לחשוב ולפעול על פי "מנגנוני משחק" (game dynamics). וכך, דורות של מאות מיליוני ילדים שחקנים בכל העולם, בגרו והפכו למבוגרים שעבורם החוקיות של עולם המשחקים היא טבע שני.

Gamification, שהיא אולי הבאזז וורד הכי חמה של החודשים האחרונים, מתארת שילוב של מנגנונים וחוקי משחקים ב"עולם האמיתי": אתרים, מקומות עבודה, קמפיינים שיווקיים, בתי עסק ועוד, במטרה להניע משתמשים/ עובדים/ קונים לפעולה. דוגמאות? לא חסר. קחו לדוגמה את גרופון. ענקית הקופונים בנתה אתר שמבוסס על משחק פשוט: כדי לנצח יש צורך בקבוצת שחקנים, שיירשמו לקבלת הטבה בתוך זמן מוגבל. גרופון לא שכחה גם לתבל את האתר באלמנטים משחקיים נוספים כגון בונוסים על המלצה לחברים. פשוט, ממכר ואפקטיבי להפליא.

דוגמה מתחום מוצרי הצריכה היא זו של פלטפורמת הגיימיפיקיישן החדשה של קוקה-קולה, my coke rewards, בה היא מזמינה את צרכניה האמריקנים לשחק במשחק איסוף קודים שנמצאים על המוצרים ולהשתתף במספר מסלולי משחק. גרופון וקוקה-קולה הם רק שניים ממאות מותגים שכבר אימצו בחום מנגנוני משחק לצורך הנעת צרכנים, בהם נייקי, סטארבקס, טוויטר, פייסבוק ונטפליקס. גם בישראל כבר ראינו שימוש במנגנוני משחק להשגת מטרות שיווקיות, למשל במשחק "המצלצלים" של תנובה בו הצרכנים/ שחקנים אספו ממוצרי החברה, נתנו את כתובתם וזכו בפרסים בהתאם למספר המוצרים שמצאו בביתם נציגי החברה.

אז איך תיצרו גם אתם קמפיין גיימיפיקיישן מוצלח? לשם כך יש צורך בהיכרות עם דינמיקות המשחקים השונות ובניית משחק בהתאם למטרה השיווקית אליה רוצים להניע את השחקנים. שחקו אותה!

הכותב הוא סמנכ"ל קריאייטיב במקאן אריקסון