מומחה: התקדמות משמעותית בתכנית הטילים האיראנית

עוזי רובין: איראן כבר עברה את צפון קוריאה בתחום הפיתוח של מערכות הנעה של טילים באמצעות דלק מוצק ובתחום מערכות ההנחיה של טילים ארוכי טווח

ראש מינהלת "חומה" לשעבר של משרד הביטחון, המנהלת את תכניות הפיתוח של מערכות ההגנה מפני טילים במשרד הביטחון, עוזי רובין מצביע על שורה של שיפורים והישגים במערך הטילים של איראן: "איראן האיצה מאד את פיתוח טילי הקרקע קרקע שלה והצליחה להגיע להישגים מרשימים בתחום מערכות ההנחיה שלהם", אמר היום (ד') לקראת כנס מקיף להגנה מפני טילים שעושות קבוצת "טכנולוגיות" ועמותת "עיט" בשבוע הבא.

לדברי רובין, איראן מפתחת מערכות טילים ייחודיות, אחת מהן כוללת הסבה של טילים בליסטיים קיימים לנשק נגד ספינות. מערכי תקיפה כאלה, כך לדבריו, מסוגלים להוות איום משמעותי על כוחות ימיים ועל ספינות של ארה"ב, הפועלים באזור: "האיראנים לקחו רקטה כבדה מדגם פתח- 110 שכנראה מצויה גם בידי חיזבאללה, הצמידו לה מערכת הנחייה חדשה והפכו אותה לנשק נגד ספינות. בניגוד למערכות נשק אחרות נגד ספינות- האיום הזה מגיע מלמעלה במסלול בליסטי ויוצר איום חמור על כלי שיט ובעיקר, על ספינות הצי האמריקני שמשייטות סמוך לחופי איראן", אמר.

לדבריו, איראן כבר עברה את צפון קוריאה בתחום הפיתוח של מערכות הנעה של טילים באמצעות דלק מוצק וכאמור, בתחום מערכות ההנחיה של טילים ארוכי טווח. פיתוח תכנית הטילים שלה, כולל בין השאר שדרוג נרחב של יכולת בטילי סקאד-C, תוך שיפור ניכר של יכולות הדיוק שלהם: "תכנית הטילים האיראנית רצה קדימה בכל תחום אפשרי", אמר.

הפעלתנות של איראן בתחום הטילים והרקטות, תוך שיפור מתמיד של יכולות הטווח והדיוק שלהם, נעשית במקביל להמשך פיתוח פרויקט הגרעין שלה - מהלכים שמגבירים את החשש במדינות המערב לכוונותיה האמיתיות בנוגע לגרעין. לדברי רובין "כשתהיה להם פצצה, יהיה להם גם איך לשגר אותה לטווחים ארוכים, בוודאי לכאלה שמגיעים עד ישראל".

לכנס ההגנה מפני טילים יגיעו נציגים של גופים ביטחוניים בחו"ל וייקחו בו חלק גם בכירים במערכת הביטחון והתעשיות הביטחוניות הישראליות. במסגרת הכנס עתידים להיחשף פרטים חדשים אודות הפיתוח של מערכת ה"חץ- 3", ליירוט טילים בליסטיים ופיתוח מערכת היירוט של טילים ורקטות לטווח בינוני, "שרביט קסמים". הפיתוחים הישראליים בתחום ההגנה מטילים ומרקטות, מעוררים עניין רב במדינות רבות בעולם. עניין זה התעורר בין השאר באחרונה, עם הצלחותיה המבצעיות של מערכת היירוט של רקטות קצרות הטווח מסוג "כיפת ברזל".