עקב תחקיר "גלובס": המבקר יחקור ארועי ועדת זיילר

סדרת כתבות התחקיר של העיתונאי משה ליכטמן שפורסמה ב"גלובס" חשפה התנהלות בלתי תקינה של ועדת החקירה הממשלתית-ממלכתית בראשות השופט בדימוס זיילר

בעקבות סדרת כתבות התחקיר של העיתונאי משה ליכטמן שפורסמה ב"גלובס", אשר חשפו התנהלות בלתי תקינה של ועדת החקירה הממשלתית-ממלכתית בראשות השופט בדימוס ורדי זיילר, אשר מונתה על ידי שר החקלאות הקודם, שלום שמחון הורתה היום (ד') הוועדה לביקורת המדינה למבקר המדינה, לינדנשטראוס לחקור את הפרשה: התנהלות השירותים הוטרינריים החל משנתיים לפני הקמת הוועדה עובר לאופן קבלת ההחלטות להקמת הוועדה, אופן מינוי חברי ועדת החקירה על ידי שר החקלאות הקודם שלום שמחון והשפעת הוועדה על מצבם של השירותים הוטרינריים.

כל הגורמים שהשתתפו בישיבה, כולל שרת החקלאות אורית נוקד, מסכימים כי השירותים הורטינריים מצויים במשבר עמוק, כאשר רוב השדרה הניהולית הבכירה בהם קרסה ואין ממלאי מקום עד היום.

משה ליכטמן פרש בפני הוועדה את בעיית ניגוד העניינים של חבריה. זיילר, במועד מינויו כיו"ר ועדת החקירה החזיק מזה שנתיים בתפקיד ראש ועדת המשמעת לעבירות אתיות של וטרינרים בריטיינר של 6,000 שקל בחודש + מע"מ, וזאת אחרי שהואצלו לזיילר סמכויות המשמעת האתיות שעל פי חוק מצויות בידי שר החקלאות. חבר הוועדה השני, ד"ר יהודה עפרון, הוא מבכירי תנועת המושבים וחבר מפלגת העבודה, הבסיס הפוליטי של השר שמחון באותה העת. חבר הוועדה השלישי, יעקב שגיב פרש במחאה מתפקידו לפני סיום ועדת החקירה משלא הסכים עם מה שנראה בעיניו כמגמתיות בעבודת הוועדה וכוונתה של הוועדה ל"עריפת ראשים" בצמרת השיראותים הוטרינריים.

בעקבות כך המשיכה ועדת החקירה בעבודתה עם שני חברים בלבד, הנגועים בעניין אישי לכאורה, וזאת בניגוד לחוק ועדות חקירה על פיו אסור שמספר חברי ועדת חקירה יפחת מ-3 ואסור שמספר חברי וועדה יהיה זוגי.

יו"ר הוועדה, ח"כ יואל חסון (קדימה) הדגיש כי "בתהליך בעייתי קרה משהו רע בשנים האחרונות לשירותים הוטרינריים. חייבים לבדוק את השיקולים, את תהליכי קבלת ההחלטות, והאם הייתה השפעה על בריאות הציבור. מבקר המדינה יבדוק את התנהלות השירותים בשנתיים שקדמו להקמת ועדת זיילר, במהלך עבודתה ולאחריה, וגם את שיקולי הדרג הנבחר והפקידים להקים את הועדה ולבחור את חבריה".

השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות הם המפקחים מפני מחלות בעלי חיים, מגיפות ומזון מקולקל. יחידת פיצו"ח אחראית מטעמם לאכיפת החוק ולהם סמכות לעצור ולהחרים סחורות, למנוע הברחות של תוצרת חקלאית ובשר לא-מפוקח, ולעקוב אחרי תרופות ווטרינריות ותקינות הטיפול התעשייתי והשינוע של בשר, דגים וביצים בישראל.

מנכ"ל משרד החקלאות יוסי ישי, הדגיש כי "בימים אלו אנו מקימים מחדש את כל השירותים הוטרינריים. אנחנו מיישמים את דוח זיילר, והיום השירותים הרבה יותר יציבים, וכבר אינני מקבל תלונות. אנו נעזרים באיחוד האירופי, והשירות המקביל באיטליה ילוה אותנו בשנתיים הקרובות. בנינו מחדש את כל המערך הארגוני של השירות וכל המנהלים הוחלפו, וכן התקשרנו עם חברת ייעוץ בינלאומית".

לדברי ישי בארץ יש מחסור ברופאים וטרינריים, ואלו מעדיפים לעבוד בשוק הפרטי ולא בשירות הציבורי, "אך היום שיפרנו בצורה קיצונית את רמת השכר שלהם ואת תנאי השירות".

לעומתו טען הד"ר מני פרל, מומחה למחלות עופות וכיום רופא-חיות פרטי, כי "כיום השירותים הוטרינריים גרועים מבעבר, ובעיקר בהתמודדות עם מחלות".

בחודשים האחרונים התפרצו מגפות וטרינריות בישראל ובעיקר מחלת העופות, ניוקסל, שבעקבותיה הושמדו למעלה ממליון עופות בנזק של מעל ל-30 מיליון שקל וישנה התגברות במחלת הכלבת.