יו"ר ההסתדרות הרפואית בשביתת רעב; שביתה בבתי"ח

(עדכון) - הרופאים מכנסים מסיבת עיתונאים ■ שביתה כללית בבתי-החולים ■ אידלמן: "נדרוש תוספת שכר של 50% לשכר השעה של המתמחים"

נציגי ההסתדרות הרפואית מקיימים היום (ב') מסיבת עיתונאים בה הם מודיעים על המשך צעדי המחאה שלהם. יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר לאוניד אידלמן, הודיע בפתח הדברים כי פתח היום בשביתת רעב עד סוף המאבק וציין כי משלחת רופאים תצא היום ב-16:00 בצעדה עד ללשכת ראש הממשלה. אידלמן קרא לרופאים שלא להצטרף לשביתת הרעב שלו כי זה יכול לקחת זמן.

"נמסור לנתניהו עצומה עם אלפי חתימות של רופאים ואזרחים שחושבים על עתיד הרפואה. לאן נעלמת מר בנימין נתניהו? במשמרת שלך הגיעו מים עד נפש...", ציין אידלמן. הוא פנה לראש הממשלה ואמר:

אידלמן המשיך כי הוא מיישר קו לחלוטין עם דרישות המתמחים, והודיע כי ידרוש תוספת שכר של 50% לשכר השעה כפי שדרש בתחילת המאבק, הגבלת התורנויות לכדי 6 בחודש ולא 8 כפי שנקבע בהבנות עם האוצר וכן תוספת של 1,000 תקנים.

לשאלת "גלובס" ענה אידלמן כי "אין הסכמה על שעון נוכחות וזה עדיין על שולחן המו"מ. גם על חיוב מומחים בתורנות אין הסכמה, אולם אנחנו מאמינים שיש לעודד מומחים בביצוע תורנות כי זה יביא תועלת למערכת הציבורית".

כבר היום פועלים כל בתי החולים בארץ במתכונת שבת, לאחר שבית הדין הארצי לעבודה החליט הלילה שלא להיענות לדרישת המדינה ולא להוציא צווי מניעה נגד הרופאים השובתים. בית הדין גם דחה את בקשת האוצר לכפות על הרופאים הליך של בוררות וקבע כי צעדי המחאה שננקטים על-ידי ההסתדרות הרפואית - מידתיים.

טובים הרופאים מהעובדים הסוציאליים? נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, נילי ארד, סירבה לפנות בוקר לבקשת המדינה להוציא צווי מניעה נגד עיצומי הרופאים וגם לא כפתה על הצדדים בוררות, זאת למרות שההסתדרות הרפואית חזרה בה מההבנות אליהן הגיעה עם משרד האוצר. נזכיר כי רק לפני חודשים אחדים הבהירה השופטת ארד לעובדים הסוציאליים כי היא לא תאפשר להם להמשיך בשביתה לאחר שחזרו בהם מטיוטת ההסכם עם האוצר.

ההסתדרות הרפואית מיהרה להודיע כי בתי החולים הציבוריים בכל רחבי הארץ יושבתו היום, ואילו בהמשך השבוע יונהגו עיצומים שונים: ביום ג' יתקיימו אך ורק ניתוחים דחופים בחדרי הניתוח, לרבות טיפולים אונקולוגיים, דיאליזות וטיפולי הפריה. ביום ד' יושבתו מרפאות החוץ, המכונים השונים ומחלקות אשפוז יום, וביום ה' שוב יעבדו חדרי הניתוח במתכונת מצומצמת של ניתוחים דחופים בלבד.

עו"ד ארנה לין, המייצגת את ההסתדרות הרפואית, חשפה אמש כי ההסתדרות הרפואית מבקשת להגדיל את מסגרת העלות של ההסכם. על פי ההבנות המקוריות עם האוצר, עלות ההסכם שיקפה תוספת של 36% להוצאות השכר של הרופאים על פני 8 שנים, או 40% על פני 10 שנים. לין כיוונה את דבריה ישירות לראש הממשלה בנימין נתניהו ואמרה: "אני מצפה שלאחר 127 יום מהכרזת סכסוך העבודה, ראש הממשלה יתערב בסכסוך כל כך משמעותי". היום בשעה 12:00 מכנסת ההסתדרות הרפואית מסיבת עיתונאים מיוחדת במשרדי הארגון בר"ג, שם צפויים ראשיה לחזור על הקריאה לרה"מ להתערב במשבר.

השופטת ארד סירבה אמש להכיר במתמחים כצד נפרד לסכסוך העבודה, והפצירה בהם לחזק את ההסתדרות הרפואית במקום לפלג אותה. למרות זאת, המתמחים הציגו הלילה שורה של דרישות להסתדרות הרפואית, שאם היא תאמץ אותן פירוש הדבר נסיגה מוחלטת מההבנות הקודמות עם האוצר. כך למשל, נציגי המתמחים דורשים שלא לחייב מומחים בביצוע תורנות - אחת ההסכמות המהותיות שהושגו שאמורה לחזק את בתי החולים כך שלא יישארו עוד יתומים בשעות אחר הצהריים ובסופי שבוע מרופאים מומחים.

המתמחים דורשים עוד שתקופת ההסכם לא תעלה על 4 שנים, זאת בעוד שההסתדרות הרפואית הסכימה לתקופה ארוכה של 8-10 שנים, במסגרתה ישמרו הרופאים על "שקט תעשייתי" ללא עיצומים ושביתות. המתמחים דורשים גם להגביל את מספר התורנויות לכדי 6 בחודש באופן מיידי, זאת בעוד שההסתדרות הרפואית הסכימה ל-8 תורנויות בשלב ראשון ו-6 רק בהמשך.

המתמחים אמנם לא העלו הסתייגות רשמית משעון הנוכחות, אולם רופאים אחרים, בעיקר מומחים ובכירים, הבהירו בימים האחרונים להנהגת ההסתדרות הרפואית כי "אין להסתדרות הרפואית מנדט" לחייב אותם בשעון. אפילו מנכ"ל ביה"ח איכילוב, פרופ' גבי ברבש, אמר לרופאיו כי "אף אחד לא יכול לחייב אף אחד בהחתמת שעון". בהקשר הזה אמר הלילה הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין: "מסמך ההבנות הולך ונפרם בימים האחרונים. אם אומרים ששנות ההסכם, תורנות המומחים ושעון הנוכחות פתוחים למו"מ, אז הכל בעצם נפתח מחדש".

לא יותר משבוע

השופטת ארד הפצירה ביו,ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, להיכנס למו"מ אינטנסיבי בפרק זמן מוגבל מאוד. אידלמן השיב כי הוא לא יכל להסתגר כל הזמן בחדר המו"מ, משום שעליו להיות גם "בשטח". השופטת ארד אמרה על כך בתגובה: "אם כך אתם לא מבקשים שבוע אלא שנה. אם אדוני חייב להיות גם במו"מ וגם בשטח אז איך הוא צופה את ההמשך? אדוני לא צופה שכולם ימתינו כל פעם שאדוני יהיה בשטח". ארד הבהירה לאידלמן כי היא מעניקה להסתדרות הרפואית שבוע בלבד לניהול המו"מ.

בעקבות החלטת בית הדין לעבודה, שר הפנים אלי ישי העביר הבוקר מכתב דחוף לראש הממשלה בו הוא מבקש את התעבותו המיידית והאישית בשביתת הרופאים.
 השר ישי: "מדובר בפיקוח נפש.הדגשתי בפני רה"מ שרק בכוחו להביא את השביתה לכלל סיום. הציבור לא יכול לשאת את המשבר במערכת הרפואה ללא הכרעה,והכרעה תגיע רק על ידי רה"מ. נכון לקיים קבינט חברתי כלכלי מרתוני בראשות רה"מ עם נציגי הרופאים והמתמחים עד להכרזה על סיום שביתה".