תגובות לריבית: "יביא לשחיקה נוספת של מעמד הביניים"

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "הרבעון הרביעי יהווה רבעון מפתח בבחינת האסטרטגיה המוניטרית אותה מאמץ בנק ישראל בעת הנוכחית"

בנק ישראל, בראשות סטנלי פישר, הודיע היום (ב') כי הוא משאיר את הריבית לחודש אוגוסט במשק על כנה בשיעור של 3.25%, כפי שצפו רוב האנליסטים - והתגובות לא מאחרות להגיע:

יהודה אלחדיף, נשיא התאחדות המלאכה והתעשיה: "העלאת ריבית אינה הדרך להתמודד עם מצוקת הדיור, היא רק היתה גורמת לשחיקה נוספת של המעמד הבינוני. מצוקת הדיור צריכה להיפתר באמצעות שחרור קרקעות לבנייה והקלות בבירוקרטיה ולא באמצעות הריבית, שהעלתה היתה פוגעת עוד יותר בכושר הנזילות והתחרות של העסקים הקטנים והבינוניים".

יאיר דרורי, האנליסט הראשי של תכלית-דיסקונט: "משבר הדיור והעלייה הצפויה בשכר בסקטור הפרטי, עשויים לזרז את העלאות הריבית בסוף השנה, בהנחה שמשבר החוב האירופאי לא יצא מכלל שליטה. הנגיד צפוי להעלות את הריבית עוד פעמיים עד סוף השנה. אנו מניחים כי פישר יבחר להעלות את הריבית בחודש הבא ברבע אחוז, בהמשך המגמה לחזור לריבית נורמאלית במשק".

אברהם נובוגרוצקי, יו"ר ועדת כלכלה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אפריקה ישראל תעשיות: "העלאות הריבית הקודמות גרמו לפגיעה ביצוא, אשר מצוי בנסיגה בחודשים האחרונים. הגדלת פערי הריבית מול העולם הייתה עלולה להביא לפגיעה נוספת בכושר התחרות ולאיום משמעותי על המשך הגידול ביצוא ולחזק את מגמת יציאת התעשיות מישראל לשווקים שמעבר לים".

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו: "התייצבות שער הדולר סביב רמת 3.4 שקלים, הגבירה את החשש של בנק ישראל מהרחבת פער הריביות בין השקל לדולר שיעודד היצעי מט"ח ויתמוך בייסוף נוסף של השקל אל עבר רמות השפל באזור 3.2 שקלים לדולר. רכישות המט"ח של בנק ישראל, פרט לניסיון שלהם לפעול על מנת ולתמוך בשער הדולר, היוו זרז אינפלציוני מובהק שתרם לעליית המחירים במשק. עד סוף שנת 2011 בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית לרמה של בין 3.75% ל-4%".

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש: "בנק ישראל הצטרף אל הבנקים מרכזיים רבים בעולם שאחרי סדרה של העלאות הריבית החליטו בחודש האחרון לקחת פסק זמן. במצב בו אי הודאות לגבי השלכות האירועים המתרחשים באירופה ובארה"ב עלתה משמעותית, צריך טיעונים משכנעים מאוד כדי להעלות את הריבית ואין לבנק ישראל מספיק כאלה. הנושא לגביו עדיין לא ניתן להגיד שמדיניותו של בנק ישראל השיגה את התוצאות הרצויות, משתקף בהמשך עלייה במחירי הדירות, אך גם בתחום הזה מתרבים הסימנים שהמחירים מתמתנים".

אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות: "החלטתו של הנגיד נכונה. הדולר הנמוך תומך אף הוא בהחלטת הנגיד, החושש מהמשך התחזקות מהירה של השקל מול הדולר והאירו. משבר החוב באירופה והערפל הקיים עדיין סביב תקרת החוב בארה"ב עשויים, בסבירות נמוכה אמנם, להידרדר למשבר כלכלי נוסף ולהחליש את האירו והדולר. גם העלאות הריבית בארה"ב ובאירופה עשויים להידחות בעוד מספר חודשים. למרות זאת, השקל צפוי להמשיך את מגמת ההתחזקות מול הדולר והאירו במהלך השנה וגם במהלך 2012".

רונן מנחם, מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מיזרחי: "נוכח ההתפתחויות האחרונות בעולם, במשק, במדדי המחירים, בשערי החליפין ובזירה המדינית - ביטחונית וחברתית, עליית הריבית בשנה הבאה תהייה איטית בהרבה בהשוואה למחצית הראשונה של השנה".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "הרבעון הרביעי של השנה יהווה רבעון מפתח בבחינת האסטרטגיה המוניטרית אותה מאמץ בנק ישראל בעת הנוכחית. הפתעה כלפי מעלה באינפלציית החורף והבנק ישוב להעלות ריבית או מאידך, מדדי חורף מתונים שיובילו לעלייה איטית ומתונה של ריבית בנק ישראל".

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי כלל פיננסים: "לאחר החלטת הריבית יתקן מעט השקל כלפי מטה. מבחינת שוק המק"מים והאג"ח לא היה נראה שהשוק מצפה להעלאת ריבית ולכן אנו לא צופים השפעה על אפיקים אלה. בהחלטת הריבית הבאה, אם ימשכו התנאים הנוכחיים של התאוששות מחירי הסחורות, תיפתר עד אז בעיית תקרת החוב ומדד יולי לא יפתיע כלפי מטה, יאלץ בנק ישראל להמשיך לעלות את הריבית ל-3.5%, כחלק מתוכניתו להחזרתה לרמה ריאלית נורמאלית וזאת על אף ששוק ההון לא מגלם העלאה זאת".