המפגינים במאהל: "יש פה סמים וזנות - והמחירים בשמיים"

עיריית ת"א הוציאה צווי פינוי לאנשי המאהל בלווינסקי בדרום העיר - והבעירה עוד יותר את השטח ■ "מה ההשתקה הזו כל השנים?", זועמים המוחים ■ "אנשים פה הומלסים, זה מטורף; אם יפנו אותנו נחזור ונקים אוהלים" ■ האם העירייה תלך עד הסוף בפינוי המוחים?

"בינתיים אנחנו בלווינסקי, אין מצב שנעבור מקום. אם יפנו אותנו נחזור ונקים אוהלים. מה זה? בדרום ת"א, שאין בה שום השקעה בכלום והכל הידרדר, גם לא יהיה בה לגיטימציה למחות? אנחנו קודם כל נלחמים על הזכות הבסיסית להשמיע את המחאה. מה ההשתקה הזו כל השנים?". את הדברים האלה אמרה היום (ד') שולה קשת, ממארגני מאהל מחאת הדיור ברחוב לווינסקי שבדרום ת"א, שזכה הבוקר לביקורם של פקחי עיריית ת"א אשר תלו על האוהלים צווים לפינויים.

כזכור, רק לפני 3 ימים כתבה עיריית ת"א בתגובה לשאלת "גלובס" כי אין היא מתכננת לפנות את האוהלים משדרות רוטשילד בזמן הקרוב. אבל מסתבר שלגבי המאהל שברחוב לווינסקי המדיניות שונה. אחרי שפקחי הסיירת הירוקה של העירייה (הפועלת לשמירה על גני העיר) פינו את האוהלים פיזית בשני ובשלישי בבוקר ללא התנגדות השוהים במאהל, הבוקר הם הופיעו עם צווי פינוי לאחר שבסביבות השעה 4:30 לפנות בוקר סירבו השוהים להתפנות לבקשת הפקחים.

המאהל הוקם ברחוב לווינסקי, ליד גן הקווקזים, בראשון בערב והוא מורכב מצעירים שגרים בדרום ת"א, בשכונות נוה שאנן, שפירא ופלורנטין וכן מתושבים ותיקים משכונות הדרום. פליטים מסודאן משתתפים בשיחות המתנהלות במאהל, אך לא לנים בו. נכון לשעות הצהריים היום שהו במאהל כ-15 אוהלים לאחר שבלילה לנו בו כ-150 איש.

לדברי רונן בן ה-40, תושב דרום ת"א וממארגני המאהל בלווינסקי, בשני ובשלישי בבוקר הגיעו פקחי עיריית ת"א ופירקו אוהלים בעת שמשתתפי המאהל בלווינסקי ישנו. בהזדמנויות אלה משתתפי המאהל לא התנגדו לפירוק האוהלים, אולם כשפקחי הסיירת הירוקה של העירייה התייצבו היום ב-4:30 לפנות בוקר סירבו המשתתפים להתפנות והחל מולם דין ודברים. "מאוחר יותר הם חזרו והביאו את המנהל שלהם", מספר רונן, "הם ניסו להגיד שזה לא חוקי, שלמחאה הוקצה המתחם שבשדרות רוטשילד ואילו המתחם בלווינסקי לא הוקצה למחאה ושאין לנו הזכות להיות פה. אנחנו טענו שיש לנו הזכות להיות פה והמנהל טען שלא".

בצווי הפינוי נכתס כי האוהלים מהווים "מפגע" כיוון שהוקמו בשטח גן ציבורי בניגוד לחוק וללא היתר. בתחתית הצו מופיעה חותמת שעליה כתוב שאי מילוי דרישות הפקח תאלץ את העירייה לבצע פעולות אכיפה.

"אנשים פה הומלסים, זה מטורף"

קשת מציינת כי לפי הצו נדרשו משתתפי המאהל לפנותו באופן מיידי. "כרגע יש עדיין אוהלים בלווינסקי ויש אנשים, ואנחנו כל הזמן בהיכון שהם לא יבואו בחטף", היא מוסיפה, "אתמול בערב היו במאהל 800 איש, נשים וגברים, לאחר שהגיעה אלינו שיירה של כ-200 איש מהמאהל ברוטשילד ואנשים משכונות נוה שאנן, שפירא ופלורנטין. הגיעו גם אנשים מדימונה, באר שבע, ירושלים ואשדוד. הפקחים כבר החרימו לנו בימים האחרונים 25 אוהלים, אותם הם לא החזירו לנו בינתיים. אנחנו מבקשים מכולם לבוא ולהצטרף אלינו במהלך כל היום כדי למנוע פינוי.

"יש השתקה גורפת בשכונות הדרום. אנשים פה הומלסים, זה מטורף. יש פה קורבנות של סחר בנשים והפצע נהיה מוגלה. פה קורים הדברים הכי גרועים בת"א בפרט ובישראל בכלל. אנחנו כולנו קוראים לשינוי מהותי ולהקצאת משאבים לדרום ת"א ודורשים מיליארדי שקלים על כל הקיפוח של כל השנים, להקמה של חינוך כמו שצריך, מוסדות תרבות, הריסת התחנה המרכזית לאלתר, היא הורגת פה את האנשים. יש פה זיהום אוויר, רעש, זנות וסמים, עשרות אלפי אוטובוסים שהופכים את המקום לגטו של גזים, עם אחוז גבוה מאוד של תמותה מסרטן. יש פה דירות מתפוררות, אין פה תשתיות בכלל, מחירי הדירות בשמיים. הרחובות מסריחים מביוב, אין פה רמזורים וכל הזמן יש תאונות דרכים. זה פשוט עצוב, אני רואה פה אנשים ללא קורת גג. זה נורא ואיום. אנשים גוססים פה ברחובות ואין אף אחד שיושיע אותם. יש הזנחה שיטתי של המוסדות, העירייה והמדינה. כל הכסף הולך לעשירים. מספיק שלא רואים אותנו, די".

ממטה מאבק האוהלים נמסר: "המאבק על הדיור הוא מאבק כולל של כל האוכלוסייה בישראל. במאהל לוינסקי יש אוכלוסייה שונה שמביעה את דעתה, אמהות עם ילדים, פליטים וחבר'ה צעירים שמתאגדים ביחד ואומרים שהבעיה היא בעיה כוללת, שדיור זו גם הבעיה שלהם. כל אנשי המאבק לא יוותרו על שיהיה פתרון כולל לכל האוכלוסייה. כמו שיש להם זכות לדיור בר קיימא, כך יש להם זכות להקים מאהל".

מעיריית ת"א נמסר בתגובה: "עיריית ת"א מכבדת ומאפשרת את מחאת האוהלים. המקומות שהוקצו לכך הם גן התקווה ושדרות רוטשילד. העירייה הייתה הראשונה שתמכה במחאה והקצתה לכך מקום נרחב בשד' רוטשילד. לראייה המחאה בעיר עד היום היא הגדולה והבולטת ביותר בישראל. תפקיד העירייה למצוא איזון בין הזכות למחות לבין תלונות רבות של תושבים נגד הפגיעה בסדר הציבורי. על כן לא מתאפשרת מחאה בכל מקום בעיר, כך לא ניתן היתר בכיכר המדינה, שד' בן ציון ומקומות נוספים".