האם ארה"ב בדרך לקריסה? "הורדת הדירוג מסמלת את נפילת האימפריה האמריקנית; אל תחכו לברננקי"

מחלקת המחקר של קמליה קפיטל מרקט: "מצבה של ארה"ב הידרדר בצורה משמעותית - החוב העצום ימנע צמיחה בשנים הבאות" ■ "קשה לצפות להכרזה משמעותית מברננקי" ■ רמת התשואות על האג"ח הממשלתיות משדרות מסר חד וחלק - האטה כלכלית ואפילו דפלציה"

על השאלה האם ארה"ב בדרך לקריסה, ניסו לענות אנליסטים וכלכלנים רבים בתקופה האחרונה. זאת, בעיקר לנוכח השאלות שעלו בעקבות הצורך בהעלאת תקרת החוב ועל רקע התפשטות משבר החובות באירופה וההשלכות של ארועים אלה על הצמיחה העולמית, במיוחד כאשר ארועי חודש אוגוסט בהחלט מזכירים את משבר האשראי בשנת 2008.

"הפאניקה הזאת גורמת לעצירה של פעילות כלכלית כמו רכישות, גיוס עובדים, השקעה וכד', כפי שניתן לראות בשורה של נתונים מאקרו כלכלים שפורסמו לאחרונה. המהירות בשינוי הסנטימנט בשוק הייתה חסרת תקדים וניתן לומר שהפעם הזו היא שונה - אכן יש סיבות טובות לפאניקה", כותבים היום האנליסטים של מחלקת המחקר של קמליה קפיטל מרקט.

בקמליה מסבירים: "ראשית, מצבה של ארה"ב הידרדר בצורה משמעותית. החוב העצום של המדינה, כולל ההתחייבויות העתידיות לביטוח לאומי ולבריאות ימנעו צמיחה בשנים הבאות. תוכניות הממשלה ושל הפד כשלו במאמציהן להניע את המשק וייתכן ששפיכת הכספים היתה לשווא, כאשר רמת האבטלה נשארה גבוהה ומצב הצרכנים נותר בשפל - למדינה נגמרה התחמושת לתמוך בכלכלה".

נציין כי בחודש האחרון ירדה התחזית לצמיחה בארה"ב ל-1.75%, בעוד שרק בחודש מארס ציפו שם לצמיחה של 3.2%. בנוסף, דירוג האשראי של ארה"ב הופחת מ-AAA.

תם עידן האמפריה האמריקנית?

לדברי ראש מחלקת המחקר בקמליה, משה קלמפנר והאנליסטי נדב צלר מהלך הורדת דירוג האשראי "אולי מסמל את סיום עידן האמפריה האמריקנית - למרות שהשברים נראו שנים רבות קודם. תהליך זה יתפרס על שנים רבות וניתן להשוות בין אובדן מעמדה של ארה"ב בעולם, לנפילה של אימפריה הבריטית", וצופים כי "למרות הציפיות לקראת הנאום של הנגיד ברננקי ביום ו', קשה לצפות להכרזה משמעותית".

הדבר השני שמציינים השניים הוא כי "לעומת 2008, קצב הצמיחה במדינות המפותחות יורד. כתוצאה מהתחממות כלכלית, מדינות כמו סין והודו מנסות לרסן את עליית המחירים באמצעות מדיניות פיסקאלית ומוניטארית. הפעם מדינות המפותחות לא יכולות להישען על הצמיחה ממדינות המפותחות לקזז החולשה המקומית. לדוגמה בברזיל, הריבית הגבוהה, חולשה בפעילות ייצור וירידה בהוצאות הצרכנים - גרמו הורדת התחזית לצמיחה שנת 2011 מתחת 4%. כמו כן בשבוע האחרון הורידו כלכלנים רבים את תחזיותיהם לצמיחה העולמית בשנת 2011".

"שלישית, רמת התשואות על אגרות חוב הממשלתיות משדרות מסר חד וחלק - האטה כלכלית ואפילו דפלציה. התשואה הנוכחית על אגרות החוב הממשלתיות ל-10 שנים עומדת כעת סביב 2% בלבד. כלומר, המשקיעים מוכנים להסתפק בריבית של 2% בלבד בעשור הבא על השקעתם. התשואה הנמוכה מגלמת תחזית לצמיחה אנמית עד שלילית ואינפלציה אפסית או לחילופין דפלציה כפי שחוותה יפן. הדפלציה הרסנית לכלכלה וגורמת לזינוק בשיעור האבטלה והשבתת משאבי הייצור של המשק. ניתן לראות את התוצאה בהצטמצמות התוצר הלאומי של יפן בשני עשורים האחרונים ואת מחיקת הערך המקבילה בשוק המניות".

מצב הצרכנים בארה"ב מטריד במיוחד

נזכיר כי בתקופת הדפלציה ביפן חלה ירידה מתמשכת בתשואה של אגרות חוב ל-10 שנים מכ-7% אל מתחת ל-1%, כאשר ירידת התשואות מלווה בירידה של מדד הניקיי משיא של כ-40,000 נקודות בשנת 1989 לפחות מ-10,000 נקודות כיום.

הגורם הרביעי בו רואים האנליסטים כגורם שעלול להיות הרסני לארה"ב הוא מצבם של הצרכנים הנמצא בשפל על רק הירידה החדה במחירי הנדל"ן, הסטגנציה במשכורות ריאליות, העלייה החדה במחירי המזון והאנרגיה - כולם פוגעים במצב הפיננסי של הצרכנים. המדדים האחרונים העוקבים אחר סנטימנט הצרכנים מעידים על פסימיות רבה. כתוצאה מכך טוענים בקמליה כי "קשה לצפות שהמגזר הפרטי יהיה מסוגל למנוע את ההאטה הכלכלית הקרובה".

הפוליטיקה מהווה את הגורם החמישי שמציינים האנליסטים כשלדבריהם "האפקטיביות של מנהיגי העולם מפני קריסת שווקים וכלכלות - מוגבלת". ומוסיפים "בארה"ב, תוכניות הסיוע לכלכלה של הנשיא אובמה לא הצליחו לייצר מקומות עבודה למרות היקפן העצום. באירופה, הבעיות היסודיות של גוש האירו טרם נפתרו וקיימת אי-הסכמה בין המדינות לגבי ההגדרה של אירופה מאוחדת, כך שלמעשה המנהיגים לא מוכנים להתעמת עם גל חדש של האטה בכלכלה העולמית".

"יהיו חודשים קשים לכלכלה העולמית"

לסיום בוחרים בקמליה להדגיש גם את הדומיננטיות של סוחרי האלגו האחראיים לכ-70% מהמסחר היומי במניות ברחבי העולם, כגורם חדש לאי-יציבות. "בתקופה האחרונה עלה מספר הציטוטים לשניה ל-600,000, שיא חדש. בד בבד ירדו היחס בין מספר הציטוטים למספר העסקאות וכן ירד הגודל של עסקה ממוצעת. תופעות אלו מוסיפות שכבה נוספת של עצבנות ותנודתיות למצוקה הכלכלית העולמית והפכו לגורם בפני עצמו המשפיע על הפעילות הכלכלית".

בתגובה לתמונה השחורה הזאת, מדדי המניות קרסו לאחרונה, כאשר משקיעים רבים הגיבו להידרדרות בכלכלה העולמית ולמחסור בתסריטים אופטימיים יותר.

"מחירי המניות יורדים עקב החשש שהצמיחה העולמית תרד וכתוצאה מכך תפגע ברווחי החברות. אבל, תחזיות החברות עדיין לא משקפות את המציאות החדשה למחצית השנייה של 2011, וייתכן שנראה הורדת תחזיות לקראת מועד פרסום הדוחות של הרבעון השלישי" מעריכים האנליסטים וטוענים כי "החודשים הקרובים יהיו קשים לכלכלה העולמית כאשר היא שוב עוצרת בנקודת מפנה וההסתברות שהיא תצא ממנה בשלום נמוכה בשל הגורמים השונים".