שטייניץ על הסכם הרופאים: "שנים חלמנו על שעון נוכחות"

שר האוצר טען כי ההסכם יבלום את התרחבות הדרישה להחזרת השירותים הפרטיים לבתי החולים הציבוריים ■ נתניהו: "תוצאות המו"מ הוכיחו שאפשר להגיע לשינויים אמיתיים ואחראיים בלי לפרוץ את התקציב"

שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר הערב (ה') במסיבת עיתונאים שכינסו ראשי האוצר ומשרד הבריאות, כי ההסכם שנחתם היום עם הרופאים בולם את התופעה שבה בתי חולים ממשלתיים דורשים להחזיר לכותליהם את שירותי הרפואה הפרטיים (שר"פ). "זה מנקה את זה מהשולחן", אמר שטייניץ, כשהוא מתכוון לכך שההסכם יחייב גם מומחים בביצוע תורנויות אחר הצהריים ויעניק להם בתמורה תוספות שכר גבוהות, שיעקרו במידה לא מבוטלת את הדרישה להשתכרות נוספת באמצעות שר"פ.

"זהו הסכם היסטורי שמעניק קפיצת מדרגה למערכת הבריאות וקריאת כיוון ברורה שאומרת לא להרחבת השר"פ, כן לפריפריה וכן להקלה על המתמחים", הוסיף שטייניץ. על חיוב הרופאים בהחתמה על שעון נוכחות אמר שטייניץ: "חלמנו על זה שנים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר על ההסכם שנחתם בין הממשלה להסתדרות הרפואית כי "ההסכם עם ההסתדרות הרפואית משנה סדרי עולם בתחום הרפואה בישראל ומביא בשורה לרופאים, לאזרחים ולפריפריה". עוד אמר נתניהו כי "תוצאות המו"מ הוכיחו שאפשר להגיע לשינויים אמיתיים ואחראיים בלי לפרוץ את התקציב ובלי לערער את הכלכלה. החוסן החברתי שהוא חלק בלתי נפרד מהחוסן הלאומי נמצא בסדר עדיפויות גבוה ל ממשלה זו וכך גם יימשך".

"לא יכול להיות שעובדי מדינה יצאו נגד המדינה"

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הבהיר כי בניגוד לשטיניץ הוא דווקא תומך בהחזרת השר"פ, כדי להיטיב עם הרופאים הבכירים וכדי להשאיר אותם אך ורק בכותלי בתי החולים הציבוריים. לדבריו, הוא ינסה לגבש תוכנית בעניין שתהיה מוסכמת גם על האוצר. ליצמן חזר על הביקורת שלו נגד מנהלי בתי החולים שיצאו בפומבי נגד ההסכם: "לא יכול להיות שעובדי מדינה יצאו נגד המדינה, ומשרד הבריאות יצטרך לבדוק את ההתנהלות שלהם".

המגשר בין הרופאים למדינה, פרופ' יצחק פטרבורג, אמר במסיבת העיתונאים: "זהו הסכם אמיץ שמטפל בהמון בעיות בו זמנית. אחרי כל המשברים הגענו לתוצאה מצוינת לאזרח בישראל. גם הרופא הישראלי יכל להיות גאה שהוא מקבל כעת כלים טובים יותר לעבודה שלו, והמבחן של כולנו הוא היום שאחרי ההסכם".

הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, ציין כי האוצר קיבל בהסכם את כל המטרות המרכזיות שהציב לעצמו בתחילת המו"מ: שעון נוכחות, הפניית מירב המשאבים לפריפריה, ותוספות שכר שיתמרצו את הרופאים להישאר יותר שעות בתוך המסגרת הציבורית. לוין ציין עוד כי האוצר יצטרך לעשות חושבים בעתיד באשר לניהול מו"מ עם ארגון עובדים, בזמן שהעובדים המיוצגים תחת אותו ארגון מתקוממים נגדו. "השינוי ביחסי העבודה מושפע מאמצעים טכנולוגיים שבאמצעותם רופא יכל לשלוח מסרון או לפתוח בלוג בפייסבוק ולארגן הפגנה".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, אמר כי השלב הנוכחי הוא בהכנסת הרופאים הצעירים לפרופורציות, באמצעות הסברת ההישגים שבהסכם. הוא הבהיר כי משרד הבריאות יידע להתמודד עם המתמחים שמאיימים להתפטר. "אם יהיו עדיין רופאים שחושבים שההסכם עד כדי כך לא טוב ושהם רוצים לעזוב את מקצוע הרפואה, נידרש שוב להכניס את כולם לפרופורציות. אם אחרי זה נצטרך להתמודד עם התפטרות רחבה אנחנו נתמודד איתה. אנו מזהים מספר בתי חולים ויודעים באיזה מחלקות מדובר, אנו לא רוצים להגיע לזה. אלה רופאים צעירים שבחרו במקצוע הטוב והיפה ביותר, אבל לא תמיד ניתן לקבל את הכל. בסופו של דבר נמצא את הפתרון".

סגן שר האוצר, יצחק כהן, התעקש כי מדובר באיום סרק של המתמחים: "אני יכל להרגיע אתכם, אף מתמחה לא יתפטר".