רווחי ישראכרט ברבעון עלו ב-24% ל-56 מיליון שקל

האשראי החוץ בנקאי ירד בכ-9% ■ המנכ"ל דב קוטלר: "הירידה בעמלה הצולבת תגרום להשפעה מהותית לרעה על תוצאות ישראכרט"

עלייה חדה ברווחי קבוצת ישראכרט. היום דיווחה חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל על עלייה של 24% ברווחיה ברבעון השני של 2011. הרווח הנקי הסתכם ב-56 מיליון שקל. מתחילת השנה מסתכמים רווחי ישראכרט ב-103 מיליון שקל, בהשוואה ל-88 מיליון שקל אשתקד. מנכ"ל ישראכרט, שנמצאת בבעלות בנק הפועלים, הוא דב קוטלר.

הכנסות ישראכרט מתחילת השנה עמדו על 833 מיליון שקל, עלייה של 11.8% בהשוואה לאשתקד. ההון העצמי הסתכם ב-1.5 מיליארד שקל והתשואה על ההון הגיעה ל-14.1%.הלימות ההון של ישראכרט, עמדה על 13.9%, גבוה מהיעד של 12.5%.

שיעור העמלות שישראכרט משלמת לבנקים גבוה משמעותית ממתחרותיה ומגיע לכ-28% מהכנסות האשראי. לכן היקף התשלומים לבנקים, בעיקר בנק הפועלים, עמד על 215 מיליון שקל. אם הייתה ישראכרט משלמת את שיעור העמלות של כאל, היה הרווח שלה מגיע לכ-150 מיליון שקל, והיא הייתה חברת האשראי הרווחית ביותר.

עלייה של 9% במחזור העסקאות

מתחילת השנה עלה מחזור העסקאות של ישראכרט ב-9% והגיע ל-46.3 מיליארד שקל. האשראי החוץ-בנקאי ירד ב-8.9%, בעיקר כתוצאה מיישום חוזר חובות פגומים, והגיע ל-666 מיליון שקל. היקף הכרטיסים החוץ-בנקאיים עלה ב-4.9% והגיע ל-573 אלף. ישראכרט נותרה החברה הפחות יקרה בשוק האשראי החוץ-בנקאי, אך הריבית הממוצעת שגובה החברה מלקוחותיה עלתה במחצית הראשונה מ-9.8% ל-10.9%.

האיום המרכזי על רווחיות ישראכרט, כמו על זו שאר חברות האשראי, הוא המלצת המומחה מטעם בית המשפט להגבלים עסקיים, ד"ר שלומי פריזט, להוריד את העמלה הצולבת מ-0.975% כיום (0.875% מתחילת נובמבר) ל-0.638%. חברות האשראי מתנגדות להמלצה שתמחוק כ-15% מהכנסותיהן. "נגיש לבית הדין להגבלים חוות דעת כלכליות שיתמכו בתזה ששיעור העמלה הצולבת הקיימת משקף את העלות הכלכלית", אומר קוטלר.

* ואם בית הדין לא יקבל את דעתכם?

"ירידה בעמלה הצולבת תגרום להשפעה מהותית לרעה על תוצאות ישראכרט".

* מאידך, בשנה האחרונה ירדה העמלה הצולבת ולמרות זאת ישראכרט הציגה צמיחה נאה ברווח ובהכנסות.

"העלייה במחזורים מול שנה שעברה קיזזה את הירידה בעמלה הצולבת, וגם העלייה בהכנסות המימון מפצה על השחיקה בהכנסות. אבל אף אחד לא מבטיח לנו שקצבי הצמיחה ימשיכו להיות כאלו, ושהריביות על האשראי הצרכני ימשיכו לעלות".

* אתה מזהה האטה בקצב השימוש בכרטיסי אשראי?

"יש האטה באוגוסט, קצב הצמיחה ירד ל-3% בהשוואה לצמיחה של 10% ביולי ול-9% בממוצע בינואר-יוני.

* האם זה מיתון?

"מוקדם מדי לדעת. אני לא יודע להגיד מה יהיה הלאה ולהערכתי לא ניתן לגבש מסקנות בשלב כה מוקדם".

* כבר כיום יש ירידה באשראי הצרכני.

"הירידה נובעת מכך ששדרגנו את מערכות דירוג האשראי וזה השפיע על תהליך קבלת ההחלטות; היום אנחנו יותר זהירים במתן אשראי".

ישרכארט
 ישרכארט