למרות הקרע המדיני: המסחר בין ישראל וטורקיה התרחב

איש עסקים ישראלי הפועל בטורקיה: "רוב אנשי העסקים הטורקים הם מערביים; יהיה בסדר" ■ במחצית הראשונה של 2011, עמד סחר הכולל בין שתי המדינות על 2.35 מיליארד דולר, בהשוואה ל-3.1 מיליארד דולר ב-2010 כולה

המתח הרב שאפיין מאז אמצע השנה שעברה את היחסים בין ישראל לבין טורקיה לא משבש את שגרת העסקים בין המדינות: נתונים שפרסם מכון היצוא בהתייחס להיקף המסחר, מעלים כי חרף התקרית האלימה על סיפון המרמרה והמשבר שבא בעקבותיה, ישראל וטורקיה דווקא הרחיבו את קשריהן הכלכליים.

כך, נתונים שמתייחסים לתקופה שבין חודש ינואר ליולי השנה, מדברים על זינוק בהיקף הפעילות, כך שבתקופה זו ישראל ייצאה לטורקיה בהיקף של כ-1.1 מיליארד דולר. אולם, הטורקים מרוויחים אף יותר מקשרי מסחר תקינים עם ישראל ובתקופה זו ייצאו אליה בהיקף של כ-1.25 מיליארד דולר.

ב-2010 ישראל ייבאה מטורקיה סחורות בהיקף של כ-1.8 מיליארד דולר וייצאה אליה סחורה בהיקף של כ-1.3 מיליארד דולר: "טורקיה היא שותפת סחר חשובה של ישראל ובין החודשים ינואר ליולי השנה היא דורגה במקום השביעי ברשימת יעדי הייצוא של המכון", אמר בהתייחס לנתונים מנכ"ל מכון היצוא, אבי חפץ. "האינטרס לשמור על היחסים הכלכליים בין שתי המדינות הוא הדדי. מהזווית הטורקית, יש לזכור שהיצוא לישראל גבוה מהיקף היצוא של ישראל אליה. אנחנו מניחים שאנשי עסקים בטורקיה ירצו להמשיך את יחסי הסחר איתנו ומקווים שהגורמים המדיניים בצד הטורקי יאפשרו ליחסים אלה להתנהל כסדרם".

הקרע ביחסים עם טורקיה, על רקע הסירוב של ישראל להתנצל על תקרית הדמים במרמרה, הגביר בימים האחרונים את אי הוודאות בקרב אנשי עסקים ישראלים וטורקים. אלה חוששים שהמשבר המדיני יוסיף ויתרחב ובכך ישפיע על האווירה העסקית בין שתי המדינות. בשיחות סגורות הם מעלים על נס מערכות יחסים טובות שפותחו וטופחו במשך שנים ארוכות של קשרי מסחר פוריים. אלה, הסבירו בכך גם את המשך העלייה בהיקף הסחר בחודשים האחרונים, כשברקע המשבר המדיני מתרחב.

ישראלי שמרבה לפעול בטורקיה אמר היום (א') כי "מרבית אנשי העסקים בטורקיה משכילים והגישה שלהם היא מערבית, כך שאני מעריך שהמסחר ושיתוף הפעולה הכלכלי של שתי המדינות - לא ייפגעו". עם זאת, הוא חושש כי האווירה העכורה בין טורקיה לישראל על רקע המשבר המדיני החריף, תפגע בהתנעה של פרויקטים חדשים. נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר ל"גלובס": "תחושת הבטן שלי היא שבסופו של דבר יהיה בסדר: הסחר בין שתי המדינות לא ייפגע, למרות המשבר הפוליטי. היחסים האלה חשובים גם לנו וגם להם, שני הצדדים תופסים אותם כקשרים אסטרטגיים".

עיקר היצוא של ישראל לטורקיה מסתכם בכימיקלים ובזיקוקי נפט. ענף יצוא זה מהווה כמעט 70% מהיצוא הישראלי אליה. כך, ישראל מייצאת אליה גם מתכות, מכונות, מוצרי עץ, נייר וריהוט.

מאז תקרית המרמרה לא נרשמו עסקאות חדשות בין ישראל לבין טורקיה בתחום הנשק ואמצעי הביטחון. זאת, חרף עסקאות רבות בין התעשיות הביטחוניות הישראליות לבין צבא טורקיה. גורמים המקורבים לנושא אמרו כי כיום, רוב הפעילות שמתקיימת בתחום הנשק בין שתי המדינות, מסתכמת במיצוי של עסקאות שנחתמו עוד טרם המשבר המדיני. במהלך השנה פעלה מערכת הביטחון, באמצעות האגף לסיוע ביטחוני (סיב"ט), לפרוץ עבור תעשיות ביטחוניות מקומיות שווקים חדשים. ביניהם: הודו, ברזיל, סינגפור, וייטנאם ועוד.

המסחר ישראלי טורקי
 המסחר ישראלי טורקי