מהפכה בבנק ישראל: הממשלה תאשר השינויים

ממשלת ישראל צפויה לאשר בשבועיים הקרובים את הרכב הוועדה המוניטארית והמועצה המנהלית ■ ל"גלובס" נודע, כי שני הגופים החדשים המהווים החידוש העיקרי בחוק החדש

ממשלת ישראל צפויה לאשר בשבועיים הקרובים את הרכב המועצה המנהלית והוועדה המוניטארית של בנק ישראל, שני הגופים החדשים המהווים החידוש העיקרי בחוק החדש, כך נודע ל"גלובס".

לפי החוק, הוועדה המוניטארית תהיה אחראית על גיבוש המדיניות המוניטארית בבנק, לרבות קביעת מדיניות הריבית ורכישת הדולרים של הבנק. בוועדה יישבו הנגיד, סטנלי פישר, אשר יכהן כיו"ר הוועדה ויוענק לו קול כפול; המשנה לנגיד, ד"ר קרנית פלוג ובארי טף. ל"גלובס" נודע כי שלושת החברים החיצוניים הם: פרופ' ראובן גרונאו, פרופ' רפי מלניק ופרופ' אלכס צוקרמן.

גרונאו נחשב לאחד מבכירי המאקרו-כלכלנים בארץ. הוא היה ראש המחלקה לכלכלה באוניברסיטה העברית ויו"ר האגודה הישראלית לכלכלה. מלניק שימש בעבר ככלכלן בכיר מאוד בבנק ישראל ומשמש היום כחבר בוועדת "טרכטנברג" לשינוי כלכלי-חברתי. הוא כלכלן מוערך שנחשב מומחה לכלכלת ישראל, לכלכלת טרור, למדיניות מוניטארית ולאקונומטריקה. שמו של צוקרמן כבר נחשף ב"גלובס", והוא אחד הכלכלנים הישראלים הכי מצוטטים בעולם. הוא נחשב למומחה עולמי בתפקוד בנקים מרכזיים ומדיניות מוניטארית. הוא גם כיהן כחבר בוועדה לרפורמה של חוק בנק ישראל בשנת 1998.

תקופה קריטית

הקו שהנחה את פישר בבחירת החברים החיצוניים הוא ברור: פרופסורים כולם, בעלי מוניטין מובהק ומוכח בכלכלה, מבוגרים ומנוסים (כולם בשנות ה-60 או ה-70 לחייהם), כולם היו בצורה כזו או אחרת בקשר עם המגזר הציבורי, כולם מכירים ומאוד מעריכים את סטנלי פישר וכולם נחשבים לשייכים ל"מיינסטרים". הם נכנסים לתפקיד בתקופה קריטית שבה הכלכלה העולמית גולשת למיתון חוזר, המשק הישראלי נכנס להאטה והמדיניות המוניטארית של בנק ישראל השתנתה באופן מובהק ומוצהר בעקבות האירועים הללו.

הגוף השני שהוקם מכוח חוק בנק ישראל החדש הוא המועצה המנהלית אשר תתפקד כדירקטוריון של בנק ישראל, תפקח על ניהול הבנק ועל המנכ"ל, חזי כאלו, לרבות בנושאי שכר ותקציב. כפי שנחשף ב"גלובס", בראש המועצה דן פרופר, יו"ר דירקטוריון "אוסם" ולשעבר המנכ"ל שלה. ל"גלובס" נודע כי יחד עם פרופר, יכהנו במועצה גם: מקסין פסברג, מנכ"ל אינטל ישראל וחברה בוועדה המייעצת למועצה הלאומית לכלכלה; אורי גלילי, לשעבר מנכ"ל הבנק לפיתוח התעשייה; יצחק אידלמן, אשר כיהן כסמנכ"ל הכספים של סלקום (עד 2005) וסמנכ"ל הכספים של נס טכנולוגיות (עד 2007); פרופ' למשפטים נינה זלצמן, מומחית לדיני קניין ודיני חברות וחברה חיצונית בוועדת הביקורת של בנק ישראל זה 6 שנים.

יחד עם החברים החיצוניים, יכהנו במועצה שני חברים פנימיים, הנגיד והמשנה, ולעומת הוועדה המוניטארית, בגוף הזה הם מיעוט של ממש. הכנסתם של החברים החיצוניים לניהול הבנק צפויה להוסיף שקיפות ולחזק את טוהר המידות בבנק, אשר סובל זה שנים רבות מתדמית קשה ביותר.

לצורך ריכוז שני המוסדות החדשים, מונתה אסתר שוורץ למזכירת המועצה והוועדה, אשר צפויים לשנות את פני בנק ישראל.

בדיקה קפדנית

זה כבר כמה חודשים ששמותיהם של חברי הוועדה והמועצה החיצוניים נמצאים תחת בדיקה קפדנית של הוועדה בראשות טנה שפניץ לבדיקת מינויים במגזר הציבורי, והיא אף פסלה כמה מועמדים. המקרה הידוע ביותר היה זה של ירום אריאב, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, אשר ביקש להיות חבר בוועדה המוניטארית אך נפסל לאחר שסירב לעזוב את פעילותו כיועץ עסקי. בראש ועדת איתור המועמדים עמד השופט בדימוס, אליהו וינוגרד, ולצדו רו"ח מוטי פרידמן וד"ר טלי רגב, והיא קיבלה כמות משמעותית מאוד של פניות, לרבות למשרה במועצה המנהלית.

נזכיר כי הקמתם והפעלתם בהצלחה של שני הגופים הללו הם המשימה העיקרית של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר בקדנציה השנייה שלו. כך הוא הצהיר עת קיבל על עצמו את הארכת כהונתו.

ועדה מוניטארית / צלם: תמר מצפי, איל יצהר, רוני שיצר, אורי פורת
 ועדה מוניטארית / צלם: תמר מצפי, איל יצהר, רוני שיצר, אורי פורת