מאקרו ארה"ב: התביעות לאבטלה והאינפלציה - מעל לצפי

התביעות השבועיות לדמי אבטלה עלו ל-428 אלף תביעות ■ מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.4% - לעומת צפי לעלייה של 0.2% ■ מדד האמפייר סטייט ירד למינוס 8.8 נקודות

בזירת המאקרו בארה"ב, פורסמו היום (ה') שפע נתוני מאקרו, אשר בראשם נתוני התעסוקה השבועיים של התביעות הראשוניות לדמי אבטלה, אשר עלו מעל לציפיות - ל-428 אלף תביעות, הרמה הגבוהה ביותר מאז סוף חודש יולי. נציין כי הצפי בשוק היה ל-410 תביעות שבועיות בשבוע שעבר, כאשר גם הנתון בשבוע הקודם לו - עודכן מ-414 תביעות שבועיות ל-417 תביעות.

התביעות השבועיות הינן נתון חשוב למשק האמריקני בעת הנוכחית, כאשר ציבור המשקיעים והאנליסטים חוזים בהאטה קצב ייצור המשרות בשוק האמריקני מזה מספר חודשים - מה שמחזק את הסבירה כי כלכלת ארה"ב נמצאת בהאטה משמעותית, והסיכון למיתון עולה.

נציין כי ממוצע התביעות השבועיות ב-4 השבועות האחרונים - נתון אמין יותר לגבי מצב המשק האמריקני, עלה ב-4,000 תביעות ל-419,500 תביעות שבועיות.

באותו הקשר, נזכיר כי דוח התעסוקה שפורסם בסוף חודש אוגוסט בארה"ב, הצביע בסיכומו של עניין על יצירה של אפס משרות חדשות בארה"ב (קרי, לא נוספו כלל משרות במשק האמריקני) - נתון מאכזב במיוחד, ששלח את המדדים המרכזיים לירידות.

"המספרים עדיין ברמה גבוהה מדי ולא ניכר שיפור משמעותי בשוק התעסוקה", אמר סטיבן ווד (Steven Wood), נשיא בית ההשקעות Economics LLC. "שוק התעסוקה בארה"ב עדיין חלש".

האינפלציה ממשיכה לעלות

באותה השעה, פורסם גם מדד המחירים לצרכן בארה"ב שעלה ב-0.4% מעל לצפי. זאת, לעומת ציפיות האנליסטים בוול סטריט כי יעלה ב-0.2%, לעומת עלייה של 0.5% בחודש החולף.

נתון הליבה של המדד, אשר אינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה, עלה בשיעור נמוך יותר של 0.2%, בהתאם לצפי. אולם, יש לציין כי נתון הליבה עולה בשיעור זה (0.2%) מזה 12 חודשים רצופים - עדות להמשך עליית האינפלציה בארה"ב. בשיעור שנתי (ביחס לתקופה המקבילה אשתקד), עלה מדד המחירים לצרכן בארה"ב בכ-3.8%, כאשר העלייה הבולטת ביותר הינו במחירי המזון והשירותים.

"מדד הליבה של האינפלציה ממשיך לעלות בעקביות", אמר פאול אשוורת' (Paul Ashworth), מנהל השקעות בקפיטל אקונומיקס. "כל עוד העליות ימשיכו בקצב הזה, יהיה בסדר. בכל מקרה, אנחנו לא חוששים מדיפלציה כמו בשנה שעברה".

האטה בפעילות היצרנית

מדד האמפייר סטייט הבודק את הפעילות היצרנית בניו-יורק ובפלדלפיה, ירד לרמה של מינוס 8.8 נקודות - הרמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2010, המצביעה על המשך ההאטה בפעילות היצרנית בארה"ב - כאשר הוא נשאר בטריטוריה השלילית מזה החודש הרביעי ברציפות. זאת, לעומת צפי לירידה של 3.9 נקודות וירידה של 7.7 נקודות בחודש הקודם.

כאשר ערך המדד הינו מתחת לאפס, הדבר מצביע על כך שמרבית היצרניות בניו-יורק ובפלדלפיה דיווחו על כך שחלה הרעה בתנאי הייצור. בתוך מדד האמפייר סטייט, מדד ההזמנות החדשות ירד גם הוא לרמה של מינוס 8 נקודות, כאשר מדד המשלוחים נפל ב-16 נקודות לרמה של מינוס 12.9 נקודות.

בתוך כך, פורסם גם מדד הפילי פד המודד את פעילות הייצור בפילדלפיה, המדד ממשיך לאכזבומצביע על מינוס 17.5 בספטמבר, הקריאה השלילית רצופה בארבעת חודשים האחרונים. תחזיות הכלכלנים עמדו על קריאה של מינוס 13.4 במדד זה.

בהמשך 15:45 צפוי יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, לנאום על מצב הכלכלה האמריקנית.