תומס פרידמן: "מודאג מעתידה של ישראל; המצב מסוכן"

בעל הטור ב"ניו יורק טיימס": קריסת עמודי התווך של ביטחון ישראל, יחד עם ממשלת נתניהו, מציבים את ישראל במצב מסוכן מאוד ■ "נתניהו אינו אחראי לנפילת מובראק, אך הוא אחראי לכך שישראל לא גיבשה אסטרטגיה כדי להגיב על המצב במצרים"

"מעודי לא הייתי מודאג כל כך מעתידה של ישראל. קריסת עמודי התווך של ביטחון ישראל - השלום עם מצרים, היציבות בסוריה, והידידות עם טורקיה וירדן - יחד עם העובדה שבישראל מכהנת ממשלה נטולת יכולת אסטרטגית וחסרת כישורים דיפלומטיים יותר מאשר כל ממשלה קודמת בתולדות המדינה, מציבה את ישראל במצב מסוכן מאוד". כך כותב היום (א') בעל הטור תומאס פרידמן ב"ניו יורק טיימס".

מצב זה גרם לכך שממשלת ישראל נמאסה על הממשל בארה"ב, מוסיף פרידמן. אבל, בה בעת, וושינגטון נהפכה בת ערובה של אין האונות של ישראל. הסיבה: עונת הבחירות בארה"ב החלה, והלובי-הפרו-ישראלי רב העוצמה בארה"ב מסוגל לאלץ את הממשל להגן על ישראל, למרות שהממשל יודע שישראל נוקטת מדיניות שאינה עולה בקנה אחד עם האינטרסים האמריקניים.

"ישראל אינה אחראית לנפילת חוסני מובארק, או להתקוממות בסוריה, או להחלטת טורקיה להשיג עמדת הנהגה אזורית ע"י החלטה צינית לזרוק את ישראל לכלבים", אומר בעל הטור. "אך ראש הממשלה,בנימין נתניהו, אחראי לכך שלא גובשה אסטרטגיה שתתווה דרכי תגובה להתפתחויות אלה באופן שיגן על האינטרסים של ישראל בטווח הארוך".

"הממשלה תפיל את המדינה לתהום של בדידות גלובלית"

הוא כותב: "או.קיי., לנתניהו יש אסטרטגיה: לא לנקוט שום צעד מול הפלסטינים או טורקיה שיחייב אותו לפעול נגד בסיס התומכים בו, להתפשר עם האידיאולוגיה שלו או להרגיז את שותפו העיקרי בקואליציה, הימני הקיצוני אביגדור ליברמן. אחר-כך, לפנות לארה"ב בבקשה שתבלום את תכניתה הגרעינית של איראן ותסייע לישראל להיחלץ מכל ביצה שהיא נתקעה בה, אך, בו בזמן, לוודא שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, לא יוכל לבקש מישראל דבר בתמורה, למשל בלימת ההתנחלויות, ע"י גיוס הרפובליקנים בקונגרס כדי לחשק את אובמה וע"י המרצת מנהיגים יהודיים לטעון שאובמה עוין לישראל ולכן הוא צפוי להפסיד את הקול היהודי. במקביל, דואג נתניהו לכך שהלובי הישראלי יהלום בכל אדם בממשל או בקונגרס שאומר בקול רם שאולי ביבי עשה כמה שגיאות, לא רק ברק אובמה. נו, מי אומר שלמר נתניהו אין אסטרטגיה?".

פרידמן טוען, כי לאחר שהפלסטינים הודיעו על יזמתם לפנות לאו"ם כדי להשיג הכרה במדינה עצמאית, היתה ישראל צריכה להציג תכנית שלום משלה, או לנסות לגבש יזמה דיפלומטית משלה באו"ם עם הצעת החלטה שתאשר את זכות העם היהודי והעם הפלסטיני למדינות משלהם בפלסטין ההיסטורית. נתניהו לא עשה דבר, ועתה מנסה ארה"ב לפתור את המשבר כדי שלא תיאלץ להטיל וטו במועצת הביטחון על הצעת החלטה לקבל את פלסטין כחברה מלאה באו"ם. לווטו כזה עלולות להיות תוצאות הרסניות מבחינת ארה"ב. גם במשברי טורקיה ומצרים לא עשתה ישראל דבר.

"אני מבין היטב את הדילמה האסטרטגית של ישראל ואין לי שום אשליות לגבי אויביה", אומר פרידמן. "אבל ישראל אינה נותנת לידידיה, ובהם הנשיא אובמה, שום מכשיר שיסייע להם להגן עליה. ישראל יכולה להילחם עם כל העולם, או לבחור באופציה אחרת: לא להיכנע אלא להכהות את חודן של המגמות נגדה עם מחוות שלום הוגנות, וכך לצמצם את הבידוד שנכפה עליה".

"לרוע המזל, לישראל כיום אין מנהיג או ממשלה שמסוגלים לנהל דיפלומטיה מעודנת כזו", אמר בעל הטור. "לא נותר אלא לקוות שהעם בישראל יכיר בכך לפני שממשלתו תטיל את המדינה לתהום של בדידות גלובלית עמוקה יותר ותגרור את ארה"ב יחד עמה".