איילון: "אם הפלסטינים יפרו כללי המשחק, גם אנו יודעים איך"

בנאום תקיף בוועידת המדינות התורמות, בניו-יורק, בנוכחות ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד, איים סגן שר החוץ: "סיוע עתידי מישראל לפלסטינים ושת"פ עימם ייפגעו באופן חמור שלא יהיה ניתן לתקנו אם הפלסטינים יפנו לאו"ם"

"סיוע עתידי מישראל לפלסטינים ושיתוף הפעולה עימם ייפגעו באופן חמור, שלא יהיה ניתן לתקנו, אם הרשות הפלסטינית תוסיף לפעול בדרך שמנוגדת לכל ההסכמים החתומים עם ישראל, שחלקם מסדירים את היחסים הכלכליים בינה לבין הפלסטינים". כך אמר אמש (א') סגן שר החוץ, דני איילון, בנאום תקיף בוועידת המדינות התורמות לרשות, שהתקיימה במרכז או"ם. ראש ממשלת הרשות, סאלם פיאד, שישב במרחק של שלושה מושבים מאיילון, האזין לדברים בפנים חתומות.

הוועידה נערכה על רקע מאמצים דיפלומטיים קדחתניים בניו-יורק למנוע פנייה של הרשות הפלסטינית למוסדות או"ם במאמץ להשיג הכרה בינלאומית במדינה עצמאית. שרת-החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון, נפגשה אתמול עם הממונה על ענייני חוץ באיחוד האירופי, קתרין אשטון, ונציגי הקוורטט נועדו אף הם במאמץ לגבש נוסחה שתשכנע את הפלסטינים לשוב לשולחן הדיונים עם ישראל. ככל שידוע עד שעות הבוקר, שעון ישראל, המאמצים האלה לא הניבו פרי והפלסטינים נחושים בדעתם לממש את יזמת הפניה לאו"ם.

במקביל, דן שר הביטחון, אהוד ברק, עם פיאד על כל "הסוגיות המדיניות והביטחוניות שעומדות על הפרק", לפי הודעה שפרסמה לשכתו. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתוכנן להיפגש ביום ד' אחה"צ (שעון ישראל) עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בשולי ועידת העצרת הכללית של או"ם כדי לדון בתרחישים הצפויים בעקבות הצעד הפלסטיני.

אובמה לישראל: לא להטיל סנקציות

אובמה ומשרד החוץ האמריקני קראו לישראל בשבוע שעבר, בנפרד, לא להטיל סנקציות כלכליות על הפלסטינים כגמול על יוזמת הפניה לאו"ם. בשיחה עם כתבים אמר נשיא ארה"ב, כי מאמץ ישראלי שיפגע ביכולת הפלסטינים לממן ממשל עצמאי יפגע בסופו של דבר בישראל עצמה. דוברת של הסטייט דיפרטמנט קראה ביום ה' שעבר לישראל לא לבטל הסכמים קיימים עם הפלסטינים גם אם הם יממשו את תכניתם לפנות לאו"ם.

בוועידת המדינות התורמות, אמש, הצטרפו נציגי מדינות רבות לקריאת אובמה שישראל לא תטיל סנקציות על הפלסטינים. בשיחות עם דיפלומטים אלה דחה איילון את הבקשה על הסף והדגיש כי "הכדור כבר לא במגרש שלנו... אם הפלסטינים משנים את המשחק, לא רק את כלליו, גם ישראל יודעת לעשות זאת".

"ישראל לא תפעל על פי סעיפי הסכמים חתומים עם הפלסטינים, למשל הסכמי אוסלו, בשעה שהפלסטינים מתכננים להפר את ההסכמים האלה עצמם", אמר איילון לדיפלומטים בניו-יורק.

בנאומו פירט סגן שר החוץ בהרחבה כיצד תרמה ישראל לצמיחת התמ"ג ברשות בשנים שחלפו במחוות סיוע שונות, וכיצד שיתוף הפעולה עם ישראל סייע בבניית מערכת של מוסדות שלטון בשטחים הפלסטיניים. כל זה ייפסק אם הרשות אכן תחליט לפנות לאו"ם, הזהיר איילון.

"נתיב החד-צדדיות וההתנערות מהתחייבויות שבו צועדת הרשות הפלסטינית מבשר רעות לא רק להסדר שלום אלא לעתיד המיידי", אמר איילון. "ממשלת ישראל חתמה על הסכמי אוסלו עם אש"ף, שהקים את הרשות הפלסטינית. לישראל לא תהיה שום מחויבות כלפי מה שקרוי 'מדינה פלסטינית', ובמיוחד כלפי מדינה מלאכותית שהוקמה בבניין הזה (מרכז או"ם), תוך הפרת ההסכמים האלה עצמם".

הוא קרא לפלסטינים לחזור מייד אל שולחן הדיונים עם ישראל, וביקש מהמדינות הפלסטיניות להפעיל לץ על הפלסטינים לעשות כן.