סוכר בסלולר

חולי סוכרת נאלצים לסחוב עימם מגוון מכשירים *חברת גלוקווי רוצה לחסוך לפחות את מד הסוכר, ולכן שילבה אתו בסלולרי

עולמם של חולי הסוכרת הוא עולם עתיר מידע. סוכרת היא אחת המחלות שדורשות מאמץ רב מן המטופל לשם ניהול נכון שלה, ולכן הם לוקחים עמם לכל מקום מד סוכר, משאבות אינסולין וטלפון סלולרי שעמוס באפליקציות שונות לתיעוד רמות הסוכר בדם, המזון הנצרך והרכבו המדויק, מינוני התרופה וזמני המתן.

ניהול צמוד ומדוקדק פירושו חולי סוכרת בריאים יותר. את הנתון הזה יודעים הרופאים והחולים כבר עשור. מדידה תדירה ותוצאות מדויקות מונעות התקפי יתר סוכר (היפרגליקמיה) וחסר סוכר (היפוגליקמיה), כאשר התקפים אלה הם הגורם להתדרדרות הבריאות הכללית של הסוכרתי.

חברת Glucoway מעוניינת לחסוך לסוכרתיים לפחות מכשיר אחד לסחוב, ולכן הפכה את בדיקת הסוכר לחלק מן הטלפון הסלולרי. כבר היום קיימים בשוק מכשירים שבהם הטלפון הסלולרי הוא גם מכשיר מדידה - חבר לו אלקטרודות והוא הופך ל-EKG; חבר לו שרוול והוא הופך למד לחץ דם; הורד אפליקציית ניטור צפצופים והוא יכול לתת רמז ראשון לחומרתה של אסתמה. עם זאת, לשלב בו מד סוכר זה לא כל כך פשוט.

בגלוקווי פיתחו מכשיר שמתחבר לטלפון ומהווה מד סוכר ממוזער. עדיין צריך לדקור את האצבע ולטפטף טיפת דם על נייר מיוחד, אך במקום להכניס את הנייר למכשיר מדידה בגודל של טלפון סלולרי, מכניסים אותה לתוסף זעיר לטלפון בגודל של סיגריה לערך.

"היתרון של המוצר הזה הוא שהניתוח המלא של רמת הסוכר נכנס מיידית לתוך מערכת מקוונת, שכוללת מידע אחר שסוכרתיים רגילים להקליד לתוך הטלפונים החכמים שלהם", מסביר אורן פירסט, יו"ר ומנכ"ל החברה.

איך הצלחתם למזער את המכשיר עד כדי כך?

פירסט: "העברנו רכיב אחר רכיב מחומרה לתוכנה, עד שנותרו לנו רק החיישנים עצמם כחומרה הכרחית".

גלוקווי אינה מסתפקת בשילוב המכשיר שלה עם היכולות הקיימות של הטלפונים החכמים. "באמצעות תוכנות שפיתחנו אנחנו הופכים את ניהול המחלה למשימה קהילתית, שדרכה אנשים יכולים לקבל עידוד מחברים או מסוכרתיים אחרים. התוכנה יודעת לתגמל על תוצאות טובות באמצעות כל מיני שיטות, כמו תגמול במשחקי מחשב ורשתות חברתיות. בצד הרציני יותר, אנחנו פיתחנו אלגוריתמים שנותנים לסוכרתי מידע על רמות האינסולין שמומלץ לו להזריק בהתבסס על כל המידע שלו.

זה לא מסוכן להמליץ לחולה על מינון של תרופה ללא רופא?

"המכשיר מחויב לקבל את אישור ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב), שתפקח על האלגוריתם הזה ותראה שההמלצות שלנו עומדות בתקנים. בעיקרון, גם מכשירים אחרים המשמשים סוכרתיים, כגון מדי גלוקוז ומשאבות, נותנים המלצות על רמות אינסולין על-בסיס המדדים שהסוכרתיים מקלידים לתוכם.

"שוק מדידות הגלוקוז מגלגל כבר היום 10 מיליארד דולר בשנה, ואנחנו מעריכים כי נהיה בשוק תוך כשנה".

גלוקווי שולבה באירועי היכרות עם משקיעים של תבל, אך פירסט החליט כי המוצר טוב מספיק כדי שישקיע בו בעצמו. "אני אוהב להשתמש בכסף ראשון כדי להוריד סיכון טכנולוגי, ולהביא את המשקיעים של תבל כאשר הסיכון הוא רק ביצועי ושיווקי.

"כהרגלי, לא נכנסתי לחברה לפני שידעתי מה יהיה מחיר המוצר הסופי, איך נייצר אותו במחיר כזה, מי יהיה הלקוח וכיצד המוצר ישווק וישונע אליו", הוא מוסיף. הוחלט כבר בשלב הזה, כי המכשיר יוצע לסוכרתיים בחינם אך כל בדיקה תעלה כמה עשרות סנט.

בסופו של דבר כל קהילת תבל, כולל פירסט, השקיעה בחברה כמה מיליוני דולרים. "השתלבו בהשקעה הזו כמה גורמים שעד כה לא השקיעו בחברות ישראליות", אומר פירסט. "הרבה מהמצטרפים הם סוכרתיים".

מלבד חולי הסוכרת, קהל היעד העתידי של המוצר הוא אנשים שמעוניינים למדוד מעת לעת את רמות הסוכר, הכולסטרול ורמות הברזל. האתגר בכך הוא לפתח בדיקות דם אמינות על-בסיס טיפת דם אחת על נייר. עם זאת, הבדיקות יהיו יקרות יותר משום שהן חדשות יותר ותדירות פחות, וכנראה יעלו כמה דולרים.

פירסט מאמין כי המכשיר יעודד את הסוכרתיים למדוד סוכר יותר מפעם או פעמיים ביממה, הממוצע העכשווי. "הסוכרתיים כבר כמעט לא מתייחסים לדקירה, אך הפרוצדורה היא מעצבנת. המכשיר שלנו מאפשר לעשות את זה על הדרך, בקלות ובנוחות, וליהנות מיד מפידבק.

"אחד הרופאים שלנו פעם שכח את מד הסוכר בבית וחווה ירידת סוכר. את המד הוא שכח, אבל את הסלולרי הוא לקח איתו. כיום הסלולר הוא המכשיר הכי נגיש וצמוד לכל אדם".