אריק קנטור: הנשיא היהודי הראשון בארה"ב או משיח תורן?

שמו של מנהיג סיעת הרוב הרפובליקני בבית-הנבחרים מוזכר כמתמודד אפשרי על מועמדות מפלגתו לנשיאות ■ ריק פרי, מושל טקסאס, שהיה המתמודד המוביל, צנח למקום השלישיח בסקר חדש ■ מיט רומני שוב בראש, אבל בוחרים רפובליקניים רבים אינם מרוצים ממנו ומהיצע של כל המתמודדים ועתה המשיח התורן בפונטציה הוא קנטור היהודי

האם בשלה ארה"ב לנשיא יהודי? פעילים רפובליקניים רבים סבורים כך. הם מנהלים עתה קמפיין לגייס את אריק קנטור, מנהיג סיעת הרוב הרפובליקני בבית-הנבחרים והיהודי הבכיר ביותר בקונגרס, להתמודדות על מועמדות מפלגתם בבחירות לנשיאות ב-2012. הסיכויים שקנטור, מקורבו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יחליט להתמודד, אינם גדולים, אך העובדה שקמפיין כזה בכלל מתנהל מעידה לא רק על עלייתו המטאורית של קנטור אלא גם על סלידת רפובליקנים רבים מההיצע הנוכחי של המתמודדים, שאחד מהם אמור להביס את הנשיא הנוכחי, ברק אובמה, ב-2012.

לכאורה, זה לא צריך להיות קשה מדי. אין ספק שאובמה מאבד גובה. 55% מהנשאלים בסקר של ABC סבורים שהוא לא ייבחר מחדש ב-2012. 70% מהאמריקנים אומרים שנשיאם לא רשם התקדמות ממשית במאמציו לרפא את הכלכלה הלאומית מחולייה, לפי סקר של CBS. אובמה עצמו הודה, בראיון, שהוא נמצא בעמדת נחיתות לקראת הבחירות הקרבות ושמצב הכלכלה הוא כחטוטרת אלקטורלית על גבו. ובכל זאת, כשעורכי סקרים כלל-אוכלוסייתיים מעמתים את אובמה עם שמונת הרפובליקנים ששואפים לתפוס את מקומו, בבחירות היפותטיות, הוא גובר על כולם, אפילו על מיט רומני, שנחשב בעל הסיכוי הגדול ביותר להביסו.

בסקרים בקרב מדגמים רפובליקניים, לא מסתמן אף מתמודד רפובליקני עם יתרון ברור על יריביו. עד לפני כמה שבועות, הוביל רומני, מיליונר ולשעבר מושל מדינת מסצ'וסטס, את החבורה. מושל טקסאס, ריק פרי, סילק אותו משם כשבוע לאחר שנכנס למערכה. אולם לאחר כשבועיים בראש, נבעט פרי כלפי מטה. בסקר חדש של CBS, שפורסם אמש (ג'), הוא מדורג במקום השלישי, עם 12% תמיכה (בהשוואה ל-23% לפני שבועיים). רומני שוב מוביל, עם 17% תמיכה (16% לפני שבועיים), יחד עם הרמן קיין, המתמודד השחור היחידי והבעלים של רשת פיצריות, אף הוא עם 17% (5% לפני שבועיים).

פרי, שהיה חביבם, אם לא אלילם, של חסידי מסיבת התה וימנים קיצוניים אחרים, יכול להאשים רק את עצמו בנפילתו. ביצועיו בעימותים הטלוויזיוניים מול המתמודדים הרפובליקניים האחרים הצביעו על רפיסות מסוימת באינטיליגנציה שלו. בעל הטור ריצ'ארד כהן, ב"וושינגטון פוסט", מצא קווי דמיון בינו לבין קינג קונג. גם לפרי וגם לקוף הענקי אין הרבה שכל, אבל שניהם מעוררים אהדה בגלל לב הזהב שלהם. אפילו הימין הקיצוני, שמעולם לא בחר מועמדים על סמך השכלתם או האינטלקט שלהם, התנער מפרי.

על רקע זה, יש מורת רוח הולכת וגוברת בקרב בוחרים רפובליקניים רבים מהיצע המתמודדים שלהם. רומני, המתמודד ה"שפוי", כלומר בלי זוויות ימניות חדות מדי, הוא פחות מדי ימני ויותר מדי חלקלק לטעמם של חסידי מסיבת התה. פרי לא יצליח כנראה להסיר מראשו את מצנפת השוטים. המתמודדים האחרים פשוט לא מצליחים להתרומם. וכך, מדי פעם מתפרץ זרם בוחרים רפובליקניים שתובע להציב משיח חדש ברשימת המתמודדים. עד אתמול רכב על הגל הזה מושל מדינת ניו-ג'רזי, כריס כריסטי, שידוע גם כ"פטסו" (שמנצ'יק). לאחר הקריסה של פרי, נעשה כריסטי כמעט בבת אחת משיח תורן בפוטנציה. אנשים התחננו לפניו (והמילה 'התחננו' אינה אקראית), שייכנס למירוץ. אתמול החליט כריסטי שהוא טרם בשל. "לטוב או לרע, אתם תקועים אתי", הודיע המושל לתושבי ניו-ג'רזי. פעילים רפובליקניים, שאינם מוכנים להסתפק בבחירה בין רומני לפרי, מצאו אפוא משיח פוטנציאלי חדש בדמותו של קנטור.

כפי שדיווח אתמול האתר "פוליטיקו", קנטור לא נתן שום סימן שהוא מתכוון לרוץ לנשיאות והסיכויים שיעשה זאת קטנים ביותר. אך פעיל רפובליקני בולט אמר לאתר: "יש הרבה אנשים שקראו לכריסטי לרוץ ושעדיין רואים אפשרות (למצוא מישהו אחר במקומו). חלק גדול מתשומת הלב שלהם ממוקד באריק. הוא עובר טוב בטלוויזיה. הנשיא (אובמה) העלה את הפרופיל שלו (ע"י כך שהזכיר את שמו כמי שבולם את יזמת החקיקה של הבית הלבן בקונגרס), והוא מישהו שלדעת אנשים רציניים יוכל להיכנס למירוץ הזה ולסתום כמה חורים (ברשימת המתמודדים)".

פעילים פרו-ישראליים ותורמים יהודיים - בסיס התמיכה של קנטור - נלהבים במיוחד לנוכח האפשרות שהמחוקק היהודי ייכנס למירוץ.

"אני רוצה מישהו שהוא פרו-עסקים, מישהו שאני יודע שהוא פרו-ישראלי, מישהו שאני יודע שהוא מנהיג, בניגוד למישהו שרק מספר לי שהוא כזה", אמר ל"פוליטיקו" בארי סובל, בנקאי מאטלנטה ותומך של קנטור, שב-2008 תמך ברודי ג'וליאני. "אני נרגש מאוד מהאפשרות שקנטור ירוץ, בין אם למשרת הנשיא או למשרת סגן הנשיא".

ג'וזף ליברמן היה היהודי הראשון שרץ כסגן נשיא, בכרטיס של המפלגה הדמוקרטית בראשותו של אל גור, ב-2000.