המינוס של הפלוס

כפתור "1 ", שמשמש כדי לשתף לינקים בגוגל פלוס, משמש גם כסיגנל באלגוריתם הדירוג שלה. לכן, דרוש גם כפתור "1-"

לפני שנה פורסמה ב"ניו יורק טיימס" כתבה מערערת. היא סיפרה על דפקט אחד, ויטלי בורקר, שהפעיל עסק למכירת משקפיים באינטרנט, סירב באופן סדרתי לטפל בתלונות של לקוחות, העליב את אלו שהתעקשו ואף איים עליהם. הוא גילה שההתנהגות הזאת דווקא תורמת לקידומו בגוגל, ואנשים שחיפשו לקנות משקפיים באינטרנט הגיעו לאתר שלו, בלי לדעת שהסנטימנט שקידם אותו לפסגת התוצאות היה שלילי (אחר כך הוא נעצר).

הסיבה היא אלגוריתם הדירוג של גוגל, שאחד הסיגנלים שלו הוא מספר הלינקים לאתר מסוים, ואיכות האתרים המלנקקים, אשר קובעים את הציון של האתר, שקובע את מיקומו בתוצאות החיפוש. אם אתר הפוקימון של יניב ילנקק לחנות שמוכרת מוצרי פוקימון, הדבר יתרום לציון של אתר החנות, אבל לינק מ-CNN יתרום הרבה יותר. כך, בכל פעם שמישהו נפגע מהחנות של בורקר, טינף עליה ולינקק אליה, הוא למעשה הגדיל את כוחה בגוגל. כדי להימנע מכך יש להשתמש בתגית HTML בשם rel-nofollow, שמודיעה לגוגל ולשאר מנועי החיפוש: "אני רק מאזכר את האתר הזה, אל תספרו את ההצבעה שלי". ספק אם רוב הגולשים מודעים לקיומה של התגית, לא כל שכן יודעים איך להשתמש בה.

איך אפשר לתקן את המצב? באמצעות כפתור "1-". אחד הכלים החדשים של גוגל הוא כפתור "1 ", שבדומה ללייק של פייסבוק משמש לשתף לינקים ברשת החברתית של גוגל, "גוגל פלוס". אבל בניגוד ללייק, שהשפעתו מוגבלת בעיקר לאקוספירה הסגורה של פייסבוק, "1 " משמש גם כסיגנל באלגוריתם הדירוג של גוגל, כפי שחשף אתר וויירד בסוף אוגוסט. כשאתם עושים 1 לאתר, אתם תורמים לקידומו. מתבקש שגוגל תשיק גם כפתור "1-", ותשקלל גם את המינוסים של משתמשי גוגל פלוס לתוך דירוג האתרים.

הבעיה עם "1-" היא שהוא יאפשר להאקרים להפעיל בוטים שיבצעו הקלקות המוניות כדי לשנמך דירוג של אתרים באופן לא אורגני. אבל זו תמונת ראי מדויקת של המצב כיום, כשאפשר לנסות לשדרג דירוג גוגל של אתר מסוים באמצעות בוטים וחוות לינקים. הפתרון כבר קיים: בגוגל יצטרכו פשוט ליישם את האמצעים נגד קומבינות קידום אתרים גם כלפי קומבינות שנמוך אתרים.